    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: No to się k.... narobiło, mam powódź
    Date: Mon, 2 Sep 2013 22:54:03 +0200

    Dzisiaj "fahofcy" z wodociągów płukali główny rurociąg, który przebiega
    wzdłuż ulicy.
    Usłyszałem serię uderzeń wodnych w wewnętrznej instalacji, tak głośnych
    jakby ktoś siekierą lub młotem napier.... w drzwi wejściowe.
    W początkowym momencie tak nawet pomyślałem, że ktoś próbuje sforsować
    drzwi wejściowe, ale okazało się, że hałas dobiega z instalacji wodnej.
    W kotłowni rury się trzęsły, a bojler aż podskakiwał. Trwało to może z
    15-20 sekund.
    Niestety na skutek tych uderzeń wodnych pękła jedna z rur pod podłogą,
    doprowadzająca wodę do kuchni.
    "Fahofcy" twierdzą, że jeszcze nie zaczeli płukać tej rury wodociągowej
    i że tylko zamykali zasuwę u sąsiada, jako pierwszą.
    Faktycznie w chwili, kiedy to się stało, byli oni przy bramie sąsiada,
    ale nie jestem pewien czy kręcili zasuwą czy też działali przy
    hydrancie, gdyż są one obok siebie. Mam podejrzenia, że jednak ich
    obecność obok sąsiada to nie był początek ich pracy związanej z
    zamykaniem zasuw, ale końcówka związana z podłączaniem się do hydrantu i
    płukaniem, a moją zasuwę po prostu przeoczyli, gdyż była zasypana
    piachem. Twierdzili jednak, że dopiero zaczęli zamykać zasuwy

    Ciekawi mnie skąd te uderzenia?
    Może ktoś z Was się orientuje jakie są procedury podczas płukania
    rurociągów, jak one się odbywają i przy jakim ciśnieniu?
    Szukam przyczyny, która spowodowała te uderzenia wodne.
    Czy możliwe, że była to poluzowana zasuwa, która mogła wpaść w jakieś
    wibracje podczas zamykania? Jakoś w to wątpię.
    A może jakiś reduktor ciśnienia, o ile takie są montowane na
    poszczególnych odcinkach rurociągów?
    Czy po prostu rurociągi płucze się wytwarzając takie uderzenia wodne w
    celu oderwania kamienia od ścianek rurociągu?
    Jakoś bardziej bym się skłaniał, że zastosowano metodę hydrodynamiczną
    (j.w.) i panowie po prostu dali d.... nie zamykając mojej zasuwy.

    Przyjechała ekipa z przyrządami do nasłuchu, która stwierdziła, że do
    licznika wszystko jest OK, a dalej to ich nie interesuje, a nawet, że im
    nie wolno. Po moim stanowczym sprzeciwie i rzuceniu kilku bardziej
    niecenzuralnych tekstach, zadzwonili do przełożonych i na ich polecenie
    przebadali rury na mojej posesji. Ich wskazanie padło na nowy odcinek
    rury PE biegnącej od studzienki do kotłowni. Myślę, że jest to
    małoprawdopodobne i że przyrządy w tym przypadku nie zdały egzaminu.
    Spisali protokół i licznik, abym nie ponosił kosztów za wodę wypływającą
    na skutek tej awarii i obiecali, że jutro przyjedzie ekipa, aby naprawić
    uszkodzenie.
    Już po ich odjeździe zauważyłem, że pomiędzy fugami w kuchni na parterze
    sączy się woda spod posadzki. Czyli uszkodzeniu uległa rura, którą
    poprzedni właściciel doprowadził wodę do tego pomieszczenia wprost od
    głównej rury, tuż za licznikiem.