  • 31. Data: 2015-08-19 18:21:45
    Temat: Re: Normy czasowe na prace wykończeniowe
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    dyskusyjnych:5f8c8621-ea23-460b-b980-8f9e27235d8b@go
    oglegroups.com...

    > znaczy sie namawiasz zeby pozostac przy tych 14cm?

    Namawiam by to liczyć.

    > Adam i ile pamietam placi rocznie 2kzł za energie.

    To podobnie jak ja grzejąc gazem i mając dom z Ytonga. Tyle że mam pod
    dachem 28cm wełny samodzielnie układanej i dobrze obrobione okna.

    > Gdyby odpuscil kosztow izolacyjnych to by placil rocznie wiecej, ale
    > musial dac wieksza PC wiec i tak
    > przy budowie by to wydal. A tak ma niskie koszty eksploatacji.
    > Wszystko trzeba liczyc, czy tam oszcowac, ciekawe czy gdzies wisi jakies
    > przelicznie oszczednosci itp.

    Załóżmy 200m2 ścian zewnętrznych.

    Zwiększając grubość styropianu z 15 cm na 30cm (dla lambdy 0,030)
    zmniejszamy współczynnik U z 0,2 na 0,1

    Dla temperatury zewnętrznej 0 mamy dT = 20K

    Przez 200m2 będzie nam "uciekać" odpowiednio 400 lub 800W

    Różnica wyniesie 400W

    Przez dobę to daje: 9,6 kWh przez 100 dni 960 kWh.

    Przy COP = 3 i cenie prądu 0,6zł to będzie jakieś 192 zł na sezon :-)

    Przy gazie i cenie 0,3zł to będzie jakieś 288 zł na sezon

    Po prostu przez ściany mało "ucieka" więc nie tu należy szukać oszczędności
    :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 32. Data: 2015-08-19 18:46:55
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 19 sierpnia 2015 18:21:46 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

> [...]
    > Przy gazie i cenie 0,3zł to będzie jakieś 288 zł na sezon
    > Po prostu przez ściany mało "ucieka" więc nie tu należy szukać oszczędności

    Jak ja ocieplalem to styro kosztowal 80 pln / m3. Zalozmy dla tych Twoich 200m2
    przy 15cm trzeba styro 30m3, czyli roznica miedzy 15, a 30cm wynosi 30m3.
    Roznica w cenie zakupu 30 * 80 = 2400 pln. Czyli po 12-tu latach (a
    w praktyce szybciej bo energia idzie w gore lekko caly czas) mam juz zwrot.
    Przy gazie juz w 9-tym roku (w praktyce pewnie w 6-7).

    Przy czym policz to samo dla roznicy 12cm, a 20cm (bo ja wiecej niz 20cm bym
    juz nie dal), to wyjdzie zwrot w ciagu 5-6 lat maksimum :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 33. Data: 2015-08-19 18:49:35
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 19 sierpnia 2015 17:10:02 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > roznica w kosztach izolac. 6545zł, w kosztach ogrzewania 1381zł rocznie - zwrot
    inwestycji po 4,7lat a potem czysty zysk - a izolacja sie nie psuje.

    Ergiemu pewnie chodzi o to ze lepiej dolozyc do welny w dachu niz do scian.
    Oczywiscie to racja - ale ja tam uwazam, ze ocieplenie powinno byc
    mozliwie najgrubsze z wszystkich stron. Bo dolozyc sie pozniej nie da
    (zeby wyszlo ekonomicznie), a energia bedzie ciagle drozala.

    Kwestia przeliczenia dla kazdego domu indywidualnie. Od tego jest OZC :)
    I ani grama marketingu tu nie ma - czysta matematyka.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 34. Data: 2015-08-19 18:54:41
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 19 sierpnia 2015 18:21:46 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > Przez dobę to daje: 9,6 kWh przez 100 dni 960 kWh.

    kiedys sprawdzalem - od wlaczenie do wylaczenia pieca było 244dni, a średnia
    temperatura była 5,61st.

    dla 200m2
    0,1m ocieplenia styro wsp 0,04 - straty 80W/K, ogrzewanie tego gazem wyniesie 1404zł,
    koszt styro 3000zł
    0,2m ocieplenia styro wsp 0,04 - straty 40W/K ogrzewanie tego gazem wyniesie 702zł,
    koszt styro 6000zł
    Róznica w kosztach 3000zł, zysk w ogrzewaniu 702zł - zwrot inwestycji po 4,27latach.
    Licz dokładniej :)

    b.

  • 35. Data: 2015-08-20 10:35:08
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > kiedys sprawdzalem - od wlaczenie do wylaczenia pieca było 244dni, a
    > średnia temperatura była 5,61st.

    Te wartości są absurdalnie wysokie. Weź dowolny program do OZC i popatrz co
    pokazuje. I nie zapomnij o zyskach od nasłonecznienia.

    Mam ścianę o U = 0,37 (Ytong 40cm)

    Przyjmując Twoje dane otrzymuję wynik:
    0,37 * 15,39dT * 200m2 * 24h * 244dni = 6670 kWh

    Czyli grzejąc gazem po 0,30 za kWh przez ściany (wedle Twoich danych) mi
    ucieka 2001 zł.

    Pozostaje mi jedynie się roześmiać :-)

    Razem z CWU dla 5 osobowej rodziny w ciągu roku zużywam gazu za 3-3,5
    tysiąca w zależności od roku.

    Zawyżyłeś gdzieś tak dwukrotnie :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

    . Są programy do OZC

  • 36. Data: 2015-08-20 10:41:36
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Ergiemu pewnie chodzi o to ze lepiej dolozyc do welny w dachu niz do
    > scian.

    Słusznie, ale nie tylko o to chodzi. Chodzi o to by zwrócić uwagę na
    pozostałe kierunki ucieczki ciepła głównie obróbki okien i mostki.

    > Oczywiscie to racja - ale ja tam uwazam, ze ocieplenie powinno byc
    > mozliwie najgrubsze z wszystkich stron. Bo dolozyc sie pozniej nie da
    > (zeby wyszlo ekonomicznie), a energia bedzie ciagle drozala.

    Nieprawda :-)
    Ceny energii realnie utrzymują sięna stałym poziomie albo nawet minimalnie
    tanieją.
    A ceny gazy w ostatnich latach nawet nominalnie a nie tylko realnie spadają.

    > Kwestia przeliczenia dla kazdego domu indywidualnie. Od tego jest OZC :)
    > I ani grama marketingu tu nie ma - czysta matematyka.

    Tyle że jak z OZC wychodzi np. 12cm to marketing używa właśnie tej formułki
    że ceny energii będą rosły dlatego rzekomo warto nie słuchać OZC tylko dać
    więcej :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 37. Data: 2015-08-20 12:36:23
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 20 sierpnia 2015 10:35:11 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > 0,37 * 15,39dT * 200m2 * 24h * 244dni = 6670 kWh
    >
    > Czyli grzejąc gazem po 0,30 za kWh przez ściany (wedle Twoich danych) mi

    wez dane pogodowe i sobie wylicz srednią - ja to zrobiłem. Matematyka mowi co mowi.
    Nawet zauwazyles ze sa zyski od naslonecznienia ale do logicznego wniosku nie
    potrafiles doprowadzic - slabo jak na ciebie.
    To ci podpowiem - owszem ucieka ci przez sciany te 6670kWh, ale poniewaz masz zyski
    od naslonecznienia to placisz mniej (6670-zyski)*0,3 - tak to policz.
    Linka do danych pogodowych chcesz? :-)

    b.

  • 38. Data: 2015-08-20 13:33:46
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > To ci podpowiem - owszem ucieka ci przez sciany te 6670kWh, ale poniewaz
    > masz zyski od naslonecznienia to placisz mniej (6670-zyski)*0,3 - tak to

    A dlaczego uważasz że zyski od nasłonecznienia mają wpływ na to co płacę za
    uciekanie prze ścianę a nie np. przed dach?

    Zyski wpływają na _całość_ strat a więc należy je uwzględnić proporcjonalnie
    czyli np. podnosząc średnią temperaturę przyjętą do obliczeń.
    (wtedy straty przez każda przegrodę zostaną proporcjonalnie zmniejszone).

    > Linka do danych pogodowych chcesz? :-)

    Skan rachunków za gaz chcesz?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 39. Data: 2015-08-20 13:58:27
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 20 sierpnia 2015 13:33:48 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > Użytkownik "Budyń" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > A dlaczego uważasz że zyski od nasłonecznienia mają wpływ na to co płacę za
    > uciekanie prze ścianę a nie np. przed dach?

    maja wplyw na temperature w budynku i tyle - zatem wpływają na straty dowolna drogą.

    > Zyski wpływają na _całość_ strat a więc należy je uwzględnić proporcjonalnie
    > czyli np. podnosząc średnią temperaturę przyjętą do obliczeń.
    > (wtedy straty przez każda przegrodę zostaną proporcjonalnie zmniejszone).

    prawda, no i co z tego?

    > Skan rachunków za gaz chcesz?

    a przeciez ja nie twierdze ze placisz wiecej. Twierdze ze przez sciany ucieka ile
    wychodzi z obliczen. To ze nie musiales za to zaplacic w calosci to tylko wynik
    zyskwo z naslonecznienia i zużytego prądu ktory i tak w cieplo sie zamienil
    ostatecznie.
    mam dane temperaturowe od 1-04-2000 do 19-04-2013 dla stacji meteo we wrocławiu. Moge
    ci srednia temperature wyliczyc w zakresie jakis dat.
    Srednia temperatura w calym tym okresie to 9,14st.
    Jesli w ogole interesuje cie merytoryczna dyskusja :)

    b.

  • 40. Data: 2015-08-20 14:53:18
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > prawda, no i co z tego?

    To że istotne jest ile _złotówek_ ucieka prze ściany a nie ile kWh. Bo
    inaczej w domu pasywnym dojdziemy do absurdu że nawet płacąc zero za
    ogrzewanie nadal nam przez ściany ciepło ucieka i należy dołożyć więcej
    styropianu.

    > a przeciez ja nie twierdze ze placisz wiecej. Twierdze ze przez sciany
    > ucieka ile wychodzi z obliczen.

    Nie ucieka* :-)

    * - wyjaśnienie na końcu

> [...]
    > Srednia temperatura w calym tym okresie to 9,14st.
    > Jesli w ogole interesuje cie merytoryczna dyskusja :)

    Interesuje mnie "dojście do prawdy" :-)

    Twoje prawdziwe dane pogodowe dają fałszywe wyniki. "Fałszywe" dane pogodowe
    zaszyte w OZC dają bliższe prawdzie wyniki.

    W praktyce 100 dni i dT = 20K lepiej się sprawdza niż dane ze stacji
    pogodowych. Już pisze dlaczego:

    Stacja pogodowa mierzy temperaturę "w polu". Ilość ciepła uciekającego przez
    przegrodę nie zależy od temperatury w polu tylko od temperatury na
    zewnętrznej powierzchni przegrody.

    W przypadku wiatru ta temperatura będzie równa tej w polu ale i tak tylko z
    tej strony co wiatr wieje. Z drugiej strony budynku oraz ze wszystkich w
    przypadku braku wiatru ta temperatura będzie wyższa - i to o kilka stopni.

    Po prostu dom "ogrzeje" powietrze wokół siebie i stąd straty będą niższe.
    Programy do OZC mają to jakoś wewnątrz zaszyte i dają w praktyce lepsze
    wyniki niż ręczne policzenie na podstawie danych ze stacji pogodowych.

    Zresztą nawet na studiach gdy to ręcznie liczyliśmy to były jakieś tabelki
    poprawek w zależności od strefy wiatrowej (czy jak to się nazywało).

    Pozdrawiam
    Ergie