  • 11. Data: 2011-02-18 13:55:47
    Temat: Re: Od prawie tygodnia slonce i
    Od: AZ <a...@p...onet.pl>

    > i trzeba coś z nią zrobić...
    >
    > może chłodnie kominową zbudować :)

    eee tam od razu chłodnie.
    Basen by tym można podgrzewać. Tylko jak się doda koszty budowy basenu
    jako bezpiecznika do instalacji to gmina się pewnie cokolwiek może
    zeźlić na podanie o dopłaty ;-)

    Opcja nr2. Studnia (np zwykła kręgowa) i studnie chłonne. Puścić wodę
    przez zasobnik do studni chłonnych.
    Jak instalacja przez sezon popracuje to zimą działka będzie oazą zieleni
    ;-) Ale to już pole do popisu dla amatorów pompy ciepła.

  • 12. Data: 2011-02-18 15:50:01
    Temat: To jak można pieprzyć bez sensu to ja też.
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    AZ <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Jak instalacja przez sezon popracuje to zimą działka będzie oazą zieleni
    > ;-) Ale to już pole do popisu dla amatorów pompy ciepła.

    Zamiast wszystkich solarów, wymienników, rekuperatorow. Od razu postawic
    radziecki patent wielkości kontenera, zakopać tez można. W środku jest
    wypalone paliwo z elektrowni atomowej. Jest w nim jeszcze tyle energii że
    przez 30 lat może ogrzewać trzy typowe 11 piętrowe wieżowce. Roziązanie
    powstało żeby w zimnych rejonach ZSRR ogrzewać osiedla. Jest bezpieczne (
    jeśli nie ma terrorystów), czyste ekologicznie, tanie. Jak sie bawić to sie bawić.

  • 13. Data: 2011-02-18 16:05:34
    Temat: Re: To jak można pieprzyć bez sensu to ja też.
    Od: AZ <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-02-18 16:50, kogutek pisze:

> [...]
    > jeśli nie ma terrorystów), czyste ekologicznie, tanie. Jak sie bawić to sie bawić.

    Dlaczego od razu pieprzyć?
    Jak pisałem magisterke (z kolektorów i solarów) to widziałem w jakichś
    materiałach działające rozwiązanie schładzania zasobnika przez zrzut
    wody do basenu.

    A te studnie?
    Elektrociepłownie od lat zrzucają gorącą wodę do rzek podgrzewając
    okolice. Mechanizm ten sam, tylko skala inna. Wpisz sobie tam zamiast
    "studnia" - "strumyk", który możesz mieć na działce. I tak będzie
    bardziej ekologicznie niż zrzucanie do niego jakiegoś szamba czy
    przydomowej oczyszczalni. A i wtedy terroryści niegroźni ;-)

  • 14. Data: 2011-02-18 16:36:31
    Od: "Papo5merfo" <r...@l...pl>

    Órzytkownik "AZ" napisał:

> [...]
    > Jak instalacja przez sezon popracuje to zimą działka będzie oazą zieleni
    > ;-) Ale to już pole do popisu dla amatorów pompy ciepła.

    no i pytanie czy to się opłaca?:O)
    bo się okazuje że te pompy podobnie jak solary i rekuperatory są jakimś
    dziwnym tuskowym cudem 10 razy droższe niż powiny więc o opłacalności trzeba
    zapomnieć, wydanie tak kosmicznych pieniędzy może co najwyżej dać niezłego
    konforta!:O)

    a co do przegrzania solarów to prawidłowo powinny być ona zbudowane jako
    cylindryczne zwierciadła skupiające promienie w szklanej rurze wypełnionej
    ciemną cieczą, gdy się przegrzeją to działa bezpiecznik w postaci
    spuszczenia owej cieczy do zbiorniczka i solar staje się lustrem spowrotem
    odbijającym słońce, niestety takie solary nie są na rynku dostępne bo
    ludziom by się to za bardzo opłacło:O(

  • 15. Data: 2011-02-18 18:57:05
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nie jestem pewny, czy to jednak nie jest zbyt dużo. Rozmawiałem niedawno
    > ze znajomym hydraulikiem. U niego pracują 3 płaskie cosmosun i grzeją
    > zasobnik 300l + zasobnik 150l w kotle. Mimo, że to w sumie 450l, facet
    > latem puszcza gorącą wodę na drabinki w łazience, aby schłodzić to co w
    > zasobnikach.

    Mnie to nie dziwi. Podejzewam, ze latem nagrzalby i dwa razy tyle wody gdyby
    mial taki zasobnik. Ciekawe jakie temperatyry zasobnika byly powodem
    przerazenia? Gdyby nie schladzal to woda w zasobniku dojdzie do jakiejs tam
    temp. po wyzej ktorej straty kolektora beda na tyle duze, ze zasobnik nie
    bedzie juz grzany. Przez schladzanie zasobnika zwieksza sprawnosc kolektora.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2011-02-18 19:42:51
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > tam temp. po wyzej ktorej straty kolektora beda na tyle duze, ze zasobnik
    > nie bedzie juz grzany. Przez schladzanie zasobnika zwieksza sprawnosc

    Nie ta filozofia :-) Gosc puszcza na drabinke ciepło bo w zasobnikach wiecej
    sie go nie miesci. Jak dostarczane jest ciepło to rosnie temperatura, a
    powyzej 100st - bum :-) A jak zamknie zawór zeby wody nie grzać - to
    zagotuja sie solary. Nie bedzie bum ale tez do kitu :)
    Bo kolektor osiągnie oczywiscie temperature przy których równoważy sie
    pochłanianie ciepła i jego oddawanie - tylko ze to jest wysoka temperatura,
    rzedu 150-200stopni (temp stagnacji). Wiec nie o sprawnosc tu idzie ale o
    przetrwanie :-)

    b.

  • 17. Data: 2011-02-18 21:58:54
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nie ta filozofia :-) Gosc puszcza na drabinke ciepło bo w zasobnikach
    > wiecej sie go nie miesci.

    Ale jaka osiaga temp. w zasobniku?

    > Jak dostarczane jest ciepło to rosnie temperatura, a powyzej 100st - bum
    > :-) A jak zamknie zawór zeby wody nie grzać - to zagotuja sie solary. Nie
    > bedzie bum ale tez do kitu :)

    To jest dokladnie to o czym pisze.
    Sprawnosc kolektora wg roznych producentow to gradient rzedu 55C, pozniej
    mocno spada i zasobnika nie zagotuje. Jak ma na dworzu temp. 30C i nawet
    goraca blache na dachu to i tak ciagle daleko do temp. zagotowania. A jak
    obnizy temp. w zasobniku to wody o temp. rzedu 70C bedzie produkowal dwa
    razy tyle ile mu sie dzis zmiesci. Dochodzac do 90C calosc po prostu sie
    wyklada nie tylko z powodu spadku sprawnosci ale jest juz po poludniu i tak
    dalej. Ja to widze teraz przy -10C na zewnatrz. Kolektor rozgrzewa sie
    bardzo szybko do czterdziestu paru C jeszcze przed poludniem, ale pozniej
    mimo wzrostu temp. wody w zasobniku temp. kolektora nie chce rosnac.

> [...]
    > pochłanianie ciepła i jego oddawanie - tylko ze to jest wysoka
    > temperatura, rzedu 150-200stopni (temp stagnacji). Wiec nie o sprawnosc tu

    To bedzie prawda jezeli nie uwzglednimy strat kolektora glownie plaskiego.
    Prozniowy w sloneczne dni ma mniejszy uzysk.
    Tu znalazlem przykladowy wykres, a przy okazji dla zainteresowanych cos o
    normach:
    http://www.ekoenergia.pl/index.php?id_art=1032&cms=2
    18&plik=Certyfikacja_i_badania_kolektorow_slonecznyc
    h.html
    Dokladniej trzebaby rozpatrywac konkretne produkty a nie srednia wazona.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2011-02-18 22:15:08
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ale jaka osiaga temp. w zasobniku?

    zeby była jasna sprawa -gadamy o nadmiarze ciepła latem czyli dużych
    kolektorach. Wiec teraz twoje -10/40 to nie z tej bajki.
    Jakie temperatury? Solar tymi recami robiony pomalowany zwykłą farbą osiąga
    120stopni, wszelkie firmowe duzo wiecej. Zaden glikol tego nie wytrzyma.

    > Sprawnosc kolektora wg roznych producentow to gradient rzedu 55C, pozniej
    > mocno spada i zasobnika nie zagotuje.

    Sprawnosc to równiez nie ta bajka. Najpierw kolektor zagrzeje wode do
    jakiegos bezpiecznego maxa. Jesli wtedy zajdzie słońce to luzik bo pompka
    nadal chodzi i nocą ciepło oddamy - solar bedzie chłodnicą. Na następny
    dzień mamy chłodny bufor i zabawa od nowa.
    No ale słońce nie zaszło - musimy wyłączyć pompę bo wiecej zasobnika nie
    mozemy nagrzewać. A słoneczko praży :-) I solary ładnie sie nagrzeją do
    200stopni, glikol przez zawór bezpieczenstwa nam uciekł i po zabawie.
    I dlatego ten koles puszcza wode przez drabinke w łazience -ma za mały bufor
    w stosunku do powierzchni solarów.

    > To bedzie prawda jezeli nie uwzglednimy strat kolektora glownie plaskiego.
    > Prozniowy w sloneczne dni ma mniejszy uzysk.

    nie pytaj o uzysk a o temperature stagnacji - bo to ona ma znaczenie przy
    nieodbieraniu ciepła.

    b.

  • 19. Data: 2011-02-18 22:28:24
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-18 23:15, Budyń pisze:

    > zeby była jasna sprawa -gadamy o nadmiarze ciepła latem czyli dużych
    > kolektorach. Wiec teraz twoje -10/40 to nie z tej bajki.

    No właśnie. Zamiast -10/40 masz 30/80. :-) Mówimy o stratach.

    M.

  • 20. Data: 2011-02-18 23:13:39
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > zeby była jasna sprawa -gadamy o nadmiarze ciepła latem czyli dużych
    > kolektorach. Wiec teraz twoje -10/40 to nie z tej bajki.

    M ponizej o tym wspomnial, wiec nie bede powtarzal. Generalnie chodzi o to
    samo.

    > Jakie temperatury? Solar tymi recami robiony pomalowany zwykłą farbą
    > osiąga 120stopni, wszelkie firmowe duzo wiecej. Zaden glikol tego nie
    > wytrzyma.

    Przy jakim przeplywie i jakiej temp. w zasobniku?

> [...]
    > mozemy nagrzewać. A słoneczko praży :-) I solary ładnie sie nagrzeją do
    > 200stopni, glikol przez zawór bezpieczenstwa nam uciekł i po zabawie.

    Nie nagrzeja sie do 200C, chyba, ze wylaczysz pompe i to tez nie takie
    pewne. Czarna kierownica w zamknietym samochodzie rozgrzewa sie do
    kilkudziesieciu stopni w letnie upaly i co prawda nie raz parzy ale sie nie
    topi. Wody na niej nie zagotujesz. Slowem, nie twierdze, ze to temp. nie do
    osiagniecia, ale ja takich nie widuje.
    Kiedys przez przypadek wylaczylem sterownik i nastepnego dnia o tym sobie
    przypomnialem. Po wlaczeniu ze strachem, a byl to sloneczny dzien, temp.
    kolektora osiagnela 140C. Miesiaca i pory dnia nie pamietam, ale mozemy
    przyjac, ze w letnie poludnie bylaby wyzsza. Kiedy pompa ruszyla kolektor
    wystygl do temp. kompletnie nie przypominajacej tej wczesniejszej, a glilkol
    nie zauwazylem zeby odparowal.

    > I dlatego ten koles puszcza wode przez drabinke w łazience -ma za mały
    > bufor w stosunku do powierzchni solarów.

    Nie bede pisal, ze ja takiego problemu nie mam. Zwroc uwage, ze
    odpowiedzialne firmy do 300 litrowego zasobnika daja trzy kolektory, wiecej
    byc moze bedzie ryzykowne.

    > nie pytaj o uzysk a o temperature stagnacji - bo to ona ma znaczenie przy
    > nieodbieraniu ciepła.

    Mowa o stagnacji bedzie wtedy kiedy nie ma odbioru ciepla, czyli z jakichs
    przyczyn pompa stoi. W praktyce to sie prawie nie zdarza. Nie jest tak, ze
    zasobnik 300 litrow da sie rozgrzac do poludnia do temp. 90C. Pozniej z
    kazda godzina moc tylko spada. To plus straty kolektora powoduje, ze ryzyko
    zagotowania jest coraz mniejsze.

    Pozdro.. TK