  • 11. Data: 2011-03-23 23:16:05
    Temat: Re: Ostrzenie pily lancuchowej
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Sie nie zgodze. Do ostrzenia uzywa sie tylko jednego okraglego pilnika
    > wlasciwego do uzywanego lancucha.

    Czyli jak? mam reklamować piłę? czy może łańcuch? :)
    http://tinyurl.com/6l6j25y strona 13 w tym PDF.

    > Prawda, acz czestotliwosc zalezy od wysokosci ostrza tnacego.

    I po to właśnie jest szablon. Jeśli ktoś nigdy nie ostrzył łańcucha, to lepiej
    się uczyć na prowadniku i łańcuchu.

    > Wprawny ostrzacz zbiera tyle ile stepil pilarz i nic wiecej. Ilosc
    > przerobionego na wiory zeba zalezy od stopnia stepienia lancucha oraz od
    > jakosci wczesniejszego ostrzenia pilnikiem. Mitem jest, lub powinno byc to co
    > napisales wyzej.

    Piszę na podstawie własnych doświadczeń i moich znajomych (korzystamy z 2
    punktów ostrzenia). Domyślam się, że wynika to z tego, że ostrząc pilnikiem nie
    uzyskasz idealnych kątów na każdym zębie, choć każdy z osobna będzie ostry i
    łańcuch będzie ciął. Na maszynce te kąty zostaną zrównane. Te w których kąt
    uciekł - maszynka zbierze trochę więcej. Ponadto łańcuch nie tępi się jednakowo
    na każdym zębie. Czasami ząb się ułamie, ukruszy się fragment...
    Po kilku ostrzeniach - łańcuch idzie na śmietnik.

    --
    Bartek

  • 12. Data: 2011-03-23 23:38:08
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 23 Mar, 21:33, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Plus koszty dojazdu... ;-).
    > Od niedawna mieszkam na... zadupiu.

    Ale na zadupiu jest duzo drzew wiec i popyt na ostrzenie wiekszy :-) U
    mnie w kazdym wiekszym metalowym czy narzedziowym ostrzą. Pozatym jest
    kilka malych sklepikow (m.in. firmowy stihla). Poszukaj - nawet na
    zadupiu powinien byc taki punkt :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 13. Data: 2011-03-24 00:01:31
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Czyli jak? mam reklamować piłę? czy może łańcuch? :)
    > http://tinyurl.com/6l6j25y strona 13 w tym PDF.

    Na tej stronie wlasciwie podane jest wszystko a inne srednice pilnikow
    podane sa dla roznych lancuchow. One nie sa zamienne tak samo jak katy
    ostrzenia. Zwroc uwage na "chain typ". Kazdy lancuch ma swoj pilnik i tylko
    jeden.

    > I po to właśnie jest szablon. Jeśli ktoś nigdy nie ostrzył łańcucha, to
    > lepiej się uczyć na prowadniku i łańcuchu.

    Pewnie ze lepiej, ale szablon do pilowania ogranicznikow konieczny nie jest.

> [...]
    > ułamie, ukruszy się fragment...
    > Po kilku ostrzeniach - łańcuch idzie na śmietnik.

    No dokladnie, ale to nie jest problem ostrzenia na ostrzarce a problem
    towaru oddanego do ostrzenia. Paradoksalnie im czesciej ostrzy sie na
    ostrzarce tym lancuch bedzie dluzej sluzyl czego wiekszosc swiata nie chce
    zrozumiec mylac przyczyne ze skutkiem.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2011-03-24 06:55:18
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > Zwroc uwage na "chain typ". Kazdy lancuch ma swoj pilnik i tylko jeden.

    Maniek, czarno na białym napisali, żeby ostrzyć pilnikiem jednej średnicy, potem
    zmienić na pilnik o mniejszej średnicy. Dotyczy to wszystkich wymienionych
    rodzajów łańcucha, różne są natomiast średnice. Pierwszym ostrzy się płytkę
    górną, drugim płytkę boczną.
    Jeśli nadal nie wierzysz, poszukaj instrukcji po polsku, mnie się nie udało.
    Jeśli Twój łańcuch da się ostrzyć jednym pilnikiem, wcale nie oznacza że każdy
    tak ma.
    Ja mam doświadczenia dokładnie odwrotne - wszystkie łańcuchy jakie do tej pory
    stosowałem wymagały ostrzenia zestawem 3 pilników.

    --
    Bartek

  • 15. Data: 2011-03-24 07:06:46
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2011-03-23 16:53, robercik-us pisze:
    > Witajcie...
    > Czy ktoś mógłby podrzucić link do jakiejś instrukcji jak ostrzyć ręcznie
    > łańcuch do pilarki łańcuchowej?
    >
    > Stępiła się cokolwiek, a słyszałem, że przy użyciu cienkiego okrągłego
    > pilnika da radę ten łańcuch podostrzyć. Tylko jak? :-)
    >
    > Szukam i szukam, ale nie wyrzuca mi jakichś sensownych wskazówek.
    >
    > Oddawanie do 'punktu ostrzenia' nie wchodzi w grę...

    :)
    Ja kupiłem jesienią łańcuch widiowy i jestem bardzo zadowolony.
    bo przedtem jak trafiłem na zapiaszczony odziomek to musiałem ostrzyc
    łańcuch nawet po jednym takim cięciu a nie jak powinno być
    od napełniania zbiornika do napelniania

    Na tym widiowym pociałem zima około 10m3 debowego drewna
    nie bawiac sie czyszczenie pni z błota i jeszcze ani razu nie ostrzyłem.
    Zasadniczo tego łancucha nie daje się naostrzyc pilnikiem
    i trzeba dać na ostrzałkę do serwisu ale raz na kilkanascie kubików
    to żaden problem .
    Niestety łancuch ten kosztuje cztery razy drozej niz zwykły
    ale uważam, że jest wart swojej ceny
    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=12262
    sklep: http://trawki.pl/

  • 16. Data: 2011-03-24 07:48:15
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 24 Mar, 08:06, Tadeusz Smal <s...@s...pl> wrote:

    > :)
    > Ja kupiłem jesienią łańcuch widiowy i jestem bardzo zadowolony.

    http://allegro.pl/lancuch-stihl-3-8-1-3mm-50-ogn-pic
    co-duro-z-widia-i1521538454.html

    Cos takiego ?

    Przyznam ze nie wiedzialem ze takie cus istnieje i sie napalilem. U
    mnie tez oryginalny lancuch stihla naostrzony w serwisie tepi sie po
    JEDNYM przypadkowym przejechaniu przez ~1cm warstwe kupki
    przyklejonego do pniaczka piaseczku. Szalu mozna dostac - jezeli ten
    lancuch takie rzeczy wytrzymuje to biore go z miejsca bo zwroci sie po
    paru/nastu ostrzeniach :-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 17. Data: 2011-03-24 07:48:52
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 24 Mar, 08:06, Tadeusz Smal <s...@s...pl> wrote:

    > sklep:http://trawki.pl/

    BTW. Jak zalegalizuja marihuane to bedziesz dilerem nr 1 w polsce z
    takim adresem :) :) :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 18. Data: 2011-03-24 08:41:47
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    >_user_auctions.php?uid=12262
    > sklep: http://trawki.pl/

    widze specjaliste - potrzebuję nasiona jakiejkolwiej trawy zeby tymczasowo obsiać
    jakies 400m2 terenu. Co mam szukać zeby było tanio?

    b.

  • 19. Data: 2011-03-24 11:50:47
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 23.03.2011 16:53, robercik-us pisze:
> [...]
    >
    > Szukam i szukam, ale nie wyrzuca mi jakichś sensownych wskazówek.
    >
    > Oddawanie do 'punktu ostrzenia' nie wchodzi w grę...

    na allegro są ostrzałki elektryczne, szlifierka z prowadnicą, po ~100zł
    z przesyłką. Zwraca się to więc po 20 ostrzeniach, a jak jeździć gdzieś
    trzeba to jeszcze szybciej.

  • 20. Data: 2011-03-24 18:49:38
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > wymienionych rodzajów łańcucha, różne są natomiast średnice. Pierwszym
    > ostrzy się płytkę górną, drugim płytkę boczną.

    Co instrukcja to inna madrosc ludowa. Ja znam inne.
    Powiem Ci cos, bez sensu jest ostrzyc dwoma pilnikami. Stwarza to wiecej
    problemow niz pozytku. Lancuch ostrzy sie tak, by 1/5 jego srednicy
    wystawala poza pozioma krawedz tnaca i to jest wszystko co sie robi
    pilnikami okraglymi. Dla czego? Po pierwsze, nie ma sensu ostrzyc pionowej
    krawedzi tnacej ponizej ogranicznika bo zwyczajnie ta czesc nic nie tnie. Po
    drugie podcinanie zeba ponizej krawedzi poziomej w glab zeba moze powodowac
    pilowanie ogniw prowadzacych i nitow narazajac lancuch na zerwanie,
    oslabianie zeba przez zbyt duze podciecie podstawy zeba i wydluzenie
    krawedzi pionowej. Gorna czesc zeba wygladac bedzie jak przyklejona blaszka,
    przy pierwszym ostrzeniu na ostrzarce cala ta czesc az do pelnej podstawy
    bedzie zeszlifowana i lament, ze na ostrzarce to duzo zbieraja.
    To co piszesz ma sens dla nowych lancuchow kiedy zab jest wysoki i
    pelnowymiarowy, ale zeby to robic to trzeba raz umiec, dwa rozumiec pewne
    zaleznosci. Z zycia wiem, ze wiecej z tym problemow niz pozytku.

    > Jeśli nadal nie wierzysz, poszukaj instrukcji po polsku, mnie się nie
    > udało. Jeśli Twój łańcuch da się ostrzyć jednym pilnikiem, wcale nie
    > oznacza że każdy tak ma.

    Bo kazdy tak ma, wystarczy odpowiednie dobranie srednicy. Odpowiednio dla
    lancuchow o skoku .325 (W wiekszosci Makity, Husqvarny, Oleomac, Dolmar,
    Castor, Stihl MS260 itp.) stosuje sie pilniki o srednicy 4,5mm, dla
    lancuchow o skoku 3/8", grubosci ogniwa 1,3mm (np. Stihl MS180, 230, 250), w
    Stihlu zwanym pico oraz micro (ogniwo 1,1mm, np. MS 160, 170) stosuje sie
    pilniki o srednicy 4mm, lancuch o skoku 3/8", 1,6mm wg. Stihl - rapid
    stosuje sie pilniki 4,8mm. Reszte mozna sobie odpuscic bo wieksze skoki
    amatorsko wykorzystywane raczej nie sa.

    > Ja mam doświadczenia dokładnie odwrotne - wszystkie łańcuchy jakie do tej
    > pory stosowałem wymagały ostrzenia zestawem 3 pilników.

    Jak ktos lubi...
    To co nie podetniesz cienkim pilnikiem w dol, przewaznie z najwiekszymi
    bledami w calym ostrzeniu pilnikiem, wyrowna ostrzarka raz na jakis czas.

    Pozdro.. TK