-
21. Data: 2021-11-22 15:36:56
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .11.2021 o 15:27 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:
>
> https://allegro.pl/oferta/regulator-solarny-ladowani
a-mppt-20a-bluetooth-10192868196
>
> U mnie działa bardzo ładnie :)
Łoo Panie, nie stać mnie na takie fanaberie ;-)
Ale, jak bym się zdecydował - wiesz może ile mi da A na wyjściu przy 24V
jak mu podepnę te dwa moduły po 46V każdy?
Tyle co dają max A panele - czy tyle ile wynika z mocy wejściowej?
Kiedy ten MPPT daje 20A na akumulator?
TG
-
22. Data: 2021-11-22 15:52:12
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: A S <a...@e...pl>
W dniu 2021-11-22 o 15:02, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>
>
> Czyli, żeby było zgodnie z religią trzeba mu odpinać przekaźnikiem zasilanie z PV,
aku wpięte na stałe.
Tak, pamiętając jeszcze aby wczesniej odpiąć load. Aku nie odpinam praktycznie nigdy,
mam w szafce
panele i load pod buttonami on/off. Pamietam aby nie wylaczyc paneli zanim nie
wylacze load i odwrotnie.
pozdr serd
--
A S
-
23. Data: 2021-11-22 16:02:26
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: A S <a...@e...pl>
W dniu 2021-11-22 o 15:27, LordBluzg(R) pisze:
>
>> Masz jakiś przetestowany? - zapodasz linka?
>
> https://allegro.pl/oferta/regulator-solarny-ladowani
a-mppt-20a-bluetooth-10192868196
>
> U mnie działa bardzo ładnie :)
>
>
Uuu. O ile idzie bój? O 20% ?
Dlaczego sprzedawca pisze tam, że jego mppt wydłuża czas życia aku?
pozdr serd
--
A S
-
24. Data: 2021-11-22 16:31:26
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
W dniu 22.11.2021 o 15:36, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>>
>> https://allegro.pl/oferta/regulator-solarny-ladowani
a-mppt-20a-bluetooth-10192868196
>>
>>
>> U mnie działa bardzo ładnie :)
>
> Łoo Panie, nie stać mnie na takie fanaberie ;-)
> Ale, jak bym się zdecydował - wiesz może ile mi da A na wyjściu przy 24V
> jak mu podepnę te dwa moduły po 46V każdy?
> Tyle co dają max A panele - czy tyle ile wynika z mocy wejściowej?
Powinno być podobnie, znaczy 20A. Co prawda masz wtedy kombinację z
rozłączaniem paneli z układu szeregowego i podłączenie równoległe
paneli. Jak podłączysz tam PWM to nichuja 20A nie pojedzie z tych dwóch
paneli :)
> Kiedy ten MPPT daje 20A na akumulator?
>
Jak obciążysz UPSa poborem :] Bez poboru to da tyle A na aku ile wynika
z pojemności akumulatora i jego stanu naładowania. W skrajnym układzie
(rozładowany) to może być nie więcej niż 10A bo wynika to z układu
ładowania sterownika do stanu napięcia akumulatora. Piszesz że masz
40Ah, więc oporność wew akumulatora nie jest mała w porównaniu do 220Ah,
który by łyknął te 20A bez problemu w stanie rozładowanym 100% ale tylko
chwilę, bo potem prąd spadnie, kiedy napięcie akumulatora wzrośnie:)
--
LordBluzg(R)
<<<Pasek Grozy TVPi?>>>
PIBAĆ JES
-
25. Data: 2021-11-22 17:17:54
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .11.2021 o 15:52 A S <a...@e...pl> pisze:
> W dniu 2021-11-22 o 15:02, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>
>> Czyli, żeby było zgodnie z religią trzeba mu odpinać przekaźnikiem
>> zasilanie z PV, aku wpięte na stałe.
>
> Tak, pamiętając jeszcze aby wczesniej odpiąć load. Aku nie odpinam
> praktycznie nigdy, mam w szafce
> panele i load pod buttonami on/off. Pamietam aby nie wylaczyc paneli
> zanim nie wylacze load i odwrotnie.
U mnie nigdy nie będzie podpięte nic pod load. 230V będę pobierał z UPS'a.
Ten regulator ma mi tylko ładować aku w UPS'ie.
TG
-
26. Data: 2021-11-22 17:20:06
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
poniedziałek, 22 listopada 2021 o 10:49:30 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> Jestem w trakcie robienia drugiej instalacji PV ongrid i naszła mnie myśl
> aby tanim kosztem zbudować też "offgrida".
> Mam UPSa 1200 (sinus) do którego mam podpięte dwa aku samochodowe (każdy
> ma jakieś 30-40Ah) - bo ups jest na 24V.
> Myślę nad zrobieniem z instalacji PV 3 odczepów (moduły to Hyundai
> HiE-S480VI - 480W, 46V), każdy odczep z 2 modułów. Do odczepów podepnę 3
> tanie regulatory ładowania spięte na wyjściu równoległe, które ładowałyby
> mi bezpośrednio akumulatory w UPS'ie.
> Koszt tych tanich regulatorów to 40-60zł/szt., dodatkowo parę złączek MC4
> i trochę więcej kabla.
> Zysk taki, że jak nie będzie dłużej prądu to mi PV na bieżąco będzie
> ładowała UPS'a z którego zasilę lodówki, wifi, jakieś światło itp.
> Regulatory bez MPPT, jak będzie za mało pradu to najwyżej dołożę kolejny
> za 40 zł. W instalacji mam 19 modułów po 480W każdy, wystarczy na 9
> kontrolerów.
> Co sądzicie? - jakie są słabe punkty w moim pomyśle?
>
> TG
>
>
>
> --
> Używam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/
Doświadczenie jest miarą poznania świata. Cel doświadczenia. Sprawdzenie ile energii
można pobrać z akumulatora samochodowego żeby go nie uszkodzić i zapewnić długą
żywotność. Co jest potrzebne żeby przeprowadzić doświadczenie. 1 chęć poznania prawdy
bez względu na to jaka ona będzie. 2. Akumulator samochodowy o pojemności 30-40 Ah
12V. Współczesna ładowarka do akumulatorów rozruchowych, taką co kończy ładowanie
przy ~14,4V. 3. Przetwornica =12V - ~230V. 4. Wtyczkowy albo każdy inny działający
licznik energii. Lampka biurkowa z żarówka 10-100W. Przebieg doświadczenia.
Naładować akumulator ww ładowarka aż ładowarka pokaże że naładowała. Rozładować
akumulator żarówka podłączona do przetwornicy która jest podłączona do akumulatora.
Ładowarka nie dopuści do przeładowania i będzie udawała ladowanie w samochodzie bo
akumulator jest samochodowy. Przetwornica ma zabezpieczenie przed nadmiernym
rozładowaniem, zabezpieczy akumulator przed uszkodzeniem. Naładować akumulator do
pełna dedykowaną ładowarka ale włączyć ładowarkę przez licznik energii. Ilość
pobranej energii pomnożyć przez 0,8. Wynik pokaże jaka ilością energii można
dysponować posiadając akumulator 12V 30-40Ah.
-
27. Data: 2021-11-22 17:42:37
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .11.2021 o 16:31 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:
> Powinno być podobnie, znaczy 20A. Co prawda masz wtedy kombinację z
> rozłączaniem paneli z układu szeregowego i podłączenie równoległe
> paneli. Jak podłączysz tam PWM to nichuja 20A nie pojedzie z tych dwóch
> paneli :)
Dlatego kombinuję 3 tanie regulatory spięte równlegle przy aku. Za 100 zł
(3 x 31 zł) mam spokojnie 12-15A prądu ładowania (a może i więcej).
Do tego 2 przekaźniki R15 48V DC 10A (po 35 zł szt. lub jakieś podobne),
które mi ten zestaw odłączą od paneli gdy wróci napięcie sieci. Regulatory
podpięte pod 3 kolejne moduły w szeregu.
TG
-
28. Data: 2021-11-22 17:56:06
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .11.2021 o 17:20 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:
> Doświadczenie jest miarą poznania świata. Cel doświadczenia. Sprawdzenie
> ile energii można pobrać z akumulatora samochodowego żeby go nie
> uszkodzić i zapewnić długą żywotność. Co jest potrzebne żeby
> przeprowadzić doświadczenie. 1 chęć poznania prawdy bez względu na to
> jaka ona będzie. 2. Akumulator samochodowy o pojemności 30-40 Ah 12V.
> Współczesna ładowarka do akumulatorów rozruchowych, taką co kończy
> ładowanie przy ~14,4V. 3. Przetwornica =12V - ~230V. 4. Wtyczkowy albo
> każdy inny działający licznik energii. Lampka biurkowa z żarówka
> 10-100W. Przebieg doświadczenia. Naładować akumulator ww ładowarka aż
> ładowarka pokaże że naładowała. Rozładować akumulator żarówka podłączona
> do przetwornicy która jest podłączona do akumulatora. Ładowarka nie
> dopuści do przeładowania i będzie udawała ladowanie w samochodzie bo
> akumulator jest samochodowy. Przetwornica ma zabezpieczenie przed
> nadmiernym rozładowaniem, zabezpieczy akumulator przed uszkodzeniem.
> Naładować akumulator do pełna dedykowaną ładowarka ale włączyć ładowarkę
> przez licznik energii. Ilość pobranej energii pomnożyć przez 0,8. Wynik
> pokaże jaka ilością energii można dysponować posiadając akumulator 12V
> 30-40Ah.
Robiłem tak kiedyś z akumulatorem Ojca od syrenki 105L.
Teraz kupiłem sobie na alle dwie płytki:
1.
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-xl4015-ladowa
rka-woltomierz-bte-008-9104390005?utm_source=notific
ation&utm_medium=Package%20was%20sent%20email&utm_ca
mpaign=cda19ec0-7e5d-4108-bb53-3debab508c1e&snapshot
=MjAyMS0xMS0wN1QxNjoxNTo0Mi42NzJaO2J1eWVyOzViOGU1M2J
kZjVmMzk2ZmQ2NDg1ZDQ3OTFkZjdiYjBhODU1Nzk4YTE5YmFmZGI
2NGE3MDIyZjgzM2Q1OTc5YWY%3D
2.
https://allegro.pl/oferta/tester-miernik-pojemnosci-
baterii-akumulatora-zb2l-8907260213?utm_source=notif
ication&utm_medium=Package%20was%20sent%20email&utm_
campaign=cda19ec0-7e5d-4108-bb53-3debab508c1e&snapsh
ot=MjAyMS0xMS0wN1QxNjoxNTo0Mi42NzJaO2J1eWVyOzQ1MmJmM
jg5MDY4ZWJkOWVmMjAyMGJkMTNmOTg1NGRhNDNmZTZjOGU3Y2Y1N
WNiYTk2MzYzODE5NmQ1ODZjZTM%3D
W drugiej płytce zamiast rezystora podpiętą mam żarówkę, która mi pobiera
około 2A.
Za niecałe 50 zł mam dokładny tester pojemności akumulatora i miernik
wprowadzonego ładunku z precyzyjną kontrolą napięcia ładowania.
W tym roku wymieniłem dwa akumulatory w autach - jeden 90Ah AGM, drugi
95Ah "zwykły". Dzięki tym "płytkom" wiem, że słabszy ma 42Ah, lepszy
AGM(który wydawał mi się słabszym jak go wymieniałem w aucie) ma 54Ah.
Chciałem je oddać za zwrot kaucji - ale sobię zostawię do PV offgrid :-)
TG
-
29. Data: 2021-11-22 18:22:20
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
poniedziałek, 22 listopada 2021 o 17:56:09 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> W dniu .11.2021 o 17:20 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:
> > Doświadczenie jest miarą poznania świata. Cel doświadczenia. Sprawdzenie
> > ile energii można pobrać z akumulatora samochodowego żeby go nie
> > uszkodzić i zapewnić długą żywotność. Co jest potrzebne żeby
> > przeprowadzić doświadczenie. 1 chęć poznania prawdy bez względu na to
> > jaka ona będzie. 2. Akumulator samochodowy o pojemności 30-40 Ah 12V.
> > Współczesna ładowarka do akumulatorów rozruchowych, taką co kończy
> > ładowanie przy ~14,4V. 3. Przetwornica =12V - ~230V. 4. Wtyczkowy albo
> > każdy inny działający licznik energii. Lampka biurkowa z żarówka
> > 10-100W. Przebieg doświadczenia. Naładować akumulator ww ładowarka aż
> > ładowarka pokaże że naładowała. Rozładować akumulator żarówka podłączona
> > do przetwornicy która jest podłączona do akumulatora. Ładowarka nie
> > dopuści do przeładowania i będzie udawała ladowanie w samochodzie bo
> > akumulator jest samochodowy. Przetwornica ma zabezpieczenie przed
> > nadmiernym rozładowaniem, zabezpieczy akumulator przed uszkodzeniem.
> > Naładować akumulator do pełna dedykowaną ładowarka ale włączyć ładowarkę
> > przez licznik energii. Ilość pobranej energii pomnożyć przez 0,8. Wynik
> > pokaże jaka ilością energii można dysponować posiadając akumulator 12V
> > 30-40Ah.
> Robiłem tak kiedyś z akumulatorem Ojca od syrenki 105L.
> Teraz kupiłem sobie na alle dwie płytki:
>
> 1.
> https://allegro.pl/oferta/przetwornica-xl4015-ladowa
rka-woltomierz-bte-008-9104390005?utm_source=notific
ation&utm_medium=Package%20was%20sent%20email&utm_ca
mpaign=cda19ec0-7e5d-4108-bb53-3debab508c1e&snapshot
=MjAyMS0xMS0wN1QxN odjoxNTo0Mi42NzJaO2J1eWVyOzViOGU1M2JkZjVmMzk2ZmQ2NDg
1ZDQ3OTFkZjdiYjBhODU1Nzk4YTE5YmFmZGI2NGE3MDIyZjgzM2Q
1OTc5YWY%3D
>
> 2.
> https://allegro.pl/oferta/tester-miernik-pojemnosci-
baterii-akumulatora-zb2l-8907260213?utm_source=notif
ication&utm_medium=Package%20was%20sent%20email&utm_
campaign=cda19ec0-7e5d-4108-bb53-3debab508c1e&snapsh
ot=MjAyMS0xMS0wN1QxNjoxNTo0Mi42NzJaO2J1eWVyOzQ1MmJmM
jg5MDY4ZWJkOWVmMjAyMGJkMTNmOTg1NGRhNDNmZTZjOGU3Y2Y1N
WNiYTk2MzYzODE5NmQ1ODZjZTM%3D
>
> W drugiej płytce zamiast rezystora podpiętą mam żarówkę, która mi pobiera
> około 2A.
> Za niecałe 50 zł mam dokładny tester pojemności akumulatora i miernik
> wprowadzonego ładunku z precyzyjną kontrolą napięcia ładowania.
>
> W tym roku wymieniłem dwa akumulatory w autach - jeden 90Ah AGM, drugi
> 95Ah "zwykły". Dzięki tym "płytkom" wiem, że słabszy ma 42Ah, lepszy
> AGM(który wydawał mi się słabszym jak go wymieniałem w aucie) ma 54Ah.
> Chciałem je oddać za zwrot kaucji - ale sobię zostawię do PV offgrid :-)
>
> TG
Skąd wiesz że tester jaki masz jest dokładny? Bo tak sprzedawca napisał? Dałem sposób
rzeczywistego sprawdzenia pojemnosci użytecznej. Jeśli wymieniałes akumulatory to coś
im było. Mój master ze sporym silnikiem zapalał jak akumulator miał ok 7Ah. Przy
pięciu nie zapalił chociaż silnik kilkanaście obrotów potrafił całkiem żwawo zrobić.
Ale nie dość żwawo żeby zapalił. Jednym z parametrów opisujących silniki spalinowe
jest minimalna prędkość obrotowa przy której silnik zapala. Opisane jest to jako
prędkość obrotowa a chodzi jak szybko tłok przekroczy góre położenie tłoka przy
sprężaniu.
-
30. Data: 2021-11-22 18:30:55
Temat: Re: PV - pseudo off grid
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .11.2021 o 18:22 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:
> Skąd wiesz że tester jaki masz jest dokładny? Bo tak sprzedawca napisał?
> Dałem sposób rzeczywistego sprawdzenia pojemnosci użytecznej. Jeśli
> wymieniałes akumulatory to coś im było. Mój master ze sporym silnikiem
> zapalał jak akumulator miał ok 7Ah. Przy pięciu nie zapalił chociaż
> silnik kilkanaście obrotów potrafił całkiem żwawo zrobić. Ale nie dość
> żwawo żeby zapalił. Jednym z parametrów opisujących silniki spalinowe
> jest minimalna prędkość obrotowa przy której silnik zapala. Opisane jest
> to jako prędkość obrotowa a chodzi jak szybko tłok przekroczy góre
> położenie tłoka przy sprężaniu.
Nie wiem jaką mają dokładność.
Oba auta paliły jeszcze "od strzału".
Testery w ASO na przeglądzie pokazały, że w aku zostało 50% pojemności to
wymieniłem bo idzie zima.
Jak te "mierniki" z alle mają 5-10% dokładności to i tak dla mnie jest to
OK.
TG