  • 1. Data: 2010-06-07 08:03:07
    Temat: Piec CO na ekogroszek w megarozbudowanym układzie
    Od: hipek <b...@m...pl>

    Witam

    Czy ktoś wie i powie - jest szansa na zbudowanie CO w takiej konfiguracji:
    - piec na ekogroszek
    - CWU
    - grzejniki na dole i na poddaszu
    - ? podłogówka w łazience na poddaszu i łazience, wiatrołapie, hollu,
    kuchni, (?salonie) na parterze
    - płaszcz wodny na kominku
    - solar do CWU

    Pierwotnie miało być po prostu CO na piec+CWU+grzejniki, ale architekt
    twierdzi, że nawet jak kominka nie stawiamy od razu, to nie powód żeby
    nie zostawić na niego miejsca (każe zostawić kanały w kominie, zrobić
    nawiew itp.) Tylko że - moim zdaniem - taki kominek bez rozprowadzania
    ciepłego powietrza na pokoje (nie będzie na 100%) powinien mieć płaszcz
    wodny i wspomagać grzejniki, bo inaczej będzie tylko bajerem w (tylko)
    salonie, a na bajery kasy nie mam ;) Wszyscy chwalą też podłogówkę pod
    płytkami. Z kolei słyszałem że mają być dopłaty do solarów więc każdy
    kto robi CO powinien przewidzieć włączenie ich w obwód...

    A że na stronach www piszą o znacznym problemie z realizacją takich
    wydumanych obwodów i dopasowaniem do nich kotłów, to się chciałem
    zapytać - może ktoś ma i wie, że się to da zrobić...

  • 2. Data: 2010-06-07 09:06:51
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    Użytkownik "hipek" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > - CWU
    > - grzejniki na dole i na poddaszu
    > - ? podłogówka w łazience na poddaszu i łazience, wiatrołapie, hollu,
    Moim zdaniem kominek trzeba traktować jak bajer zysk wątpliwy chyba że masz
    dostęp do taniego drewna koszt kominka z płaszczem wodnym ,wymiennik,pompa i
    komplikacja sterowania to są koszty ktore napewno Ci sie szybko nie zwrócą
    do tego komplikujesz sobie zycie bo trzeba załatwić opal pociąć go (zakup
    pily ) i skladować gdzieś by wysechł .Zjednej strony chcesz bezobsługowy
    piec a z drugiej strony chcesz zrobić kotłownie w salonie bo jezeli chcesz
    oszczedzic na opale to nie bedziesz przepalal w kominku okazyjnie.Osobiście
    mam miejsce i komin do podlaczenia kominka ale zrezygnowalem.Taki
    mniejwiecej projekt jak przedstawiłeś ma kolega ,po roku użytkowania puknął
    sie w czoło podliczył zysk a właściwie straty i dał spokój kominkowi
    ,przepala sobie od czasu do czasu by sobie popatrzeć na ogień w miłej
    atmosferze.
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-06-07 09:30:12
    Od: "Ali" <a...@w...pl>

> [...]
    > - CWU
    > - grzejniki na dole i na poddaszu
    > - ? podłogówka w łazience na poddaszu i łazience, wiatrołapie, hollu,

    To nie jest jakieś megarozbudowane, można to wykonać. Tyle tylko że wydasz
    dużo kasy na samo "zgranie" tego wszystkiego, kosmicznie drogie sterowniki,
    zawory z napędem itp. Gdybyś sam mógł zbudować sobie sterowniczek
    obsługujący to wszystko... (Sprzedawcy za badziew wykonany na kilku
    podzespołach ze sklepu za rogiem żądają po 2kpln)

> [...]
    > zostawić na niego miejsca (każe zostawić kanały w kominie, zrobić nawiew

    No, jest w tym trochę racji

> [...]
    > powietrza na pokoje (nie będzie na 100%) powinien mieć płaszcz wodny i
    > wspomagać grzejniki, bo inaczej będzie tylko bajerem w (tylko) salonie, a

    Kotłownia w salonie? Zastanów się dobrze nad tym. Znam pare takich osób,
    które po wybudowaniu domu ogrzewały się kominkiem tylko pierwszą zimę.
    Niektórzy dla niego nie mieli żadnej alternatywy i następnego lata ryli
    świeżo pomalowane ściany zakładając CO :)

    > Wszyscy chwalą też podłogówkę pod płytkami. Z kolei słyszałem że mają być
    > dopłaty do solarów więc każdy kto robi CO powinien przewidzieć włączenie
    > ich w obwód...

    To można zrobić potem. Nie jest to duża przeróbka, przecinasz dwie rurki w
    kotłowni i dostawiasz parę rzeczy.

    > A że na stronach www piszą o znacznym problemie z realizacją takich
    > wydumanych obwodów i dopasowaniem do nich kotłów, to się chciałem
    > zapytać - może ktoś ma i wie, że się to da zrobić...

    Nie tyle z dopasowaniem kotłów, co z komleksową automatyką do takich
    rozwiązań. Po prostu niektórzy nie radzą sobie z logiką, jaka musi to
    obsługiwać.

    Ali

  • 4. Data: 2010-06-07 11:40:41
    Od: QbaB <q...@g...com>

    On 7 Cze, 10:03, hipek <b...@m...pl> wrote:
> [...]
    > nawiew itp.) Tylko e - moim zdaniem - taki kominek bez rozprowadzania
    > ciep ego powietrza na pokoje (nie b dzie na 100%) powinien mie p aszcz
    > wodny i wspomaga grzejniki, bo inaczej b dzie tylko bajerem w (tylko)
    > salonie, a na bajery kasy nie mam ;) Wszyscy chwal te pod og wk pod
    > p ytkami. Z kolei s ysza em e maj by dop aty do solar w wi c ka dy
    > kto robi CO powinien przewidzie w czenie ich w obw d...
    >
    > A e na stronach www pisz o znacznym problemie z realizacj takich
    > wydumanych obwod w i dopasowaniem do nich kot w, to si chcia em
    > zapyta - mo e kto ma i wie, e si to da zrobi ...

    Daj sobie spokój z kominkiem połaczonym z CO. Je tez o tym myślalem
    ale bardzo krótko.
    Jeżeli chcesz miec z kominka awaryjne żródło ciepła (a nie tylko bajer
    w salonie) to lepiej zrobic rozprowadzenie powietrza a nie uzależniac
    sie od tej samej instalacji CO która np uległa awarii. Poza tym moim
    zdaniem jeżeli ogrzewac awaryjnie to i awaryjnie można spać w
    salonie.
    Szkoda kasy na nieptrzebne bajery. Mam konin w salonie i jak bardzo
    bede chciał kominek to kupie kozę z szybą lub bez i styknie.

    Pzdr
    QbaB

  • 5. Data: 2010-06-07 13:57:15
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    hipek pisze:
> [...]
    > - CWU
    > - grzejniki na dole i na poddaszu
    > - ? podłogówka w łazience na poddaszu i łazience, wiatrołapie, hollu,

    Tak samo i ja właśnie robię... :-)

    > - płaszcz wodny na kominku

    Ten płaszcz wodny to... TO JEST DOPIERO BAJER :-DDD.

    Ja nie myślę o kominku wcale. Po prostu wstawię piec kaflowy na drewno,
    który będzie awaryjnym źródłem ogrzewania w razie draki - niezależny od
    prądu, niezależny od instalacji, która w razie awarii może właśnie
    zawieść, zatem trzeba być od niej niezależnym i... ogrzeje cały
    praktycznie dół i częściowo górę, bo klatka schodowa otwarta i sporo
    ciepłego powietrza się przedostanie na górę.

    > - solar do CWU

    Z tym poczekam, aż ceny tych cudownych solarów spadną, bo na razie to
    jest ekonomicznie nieuzasadnione :-) i zwróci się w najlepszym wypadku w
    momencie, kiedy trzeba będzie go wymienić ze względu na zużycie. A może
    przecież się np. stłuc... :-) wtedy ekonomia przemawia jeszcze bardziej
    przeciw solarowi :-)

> [...]
    > twierdzi, że nawet jak kominka nie stawiamy od razu, to nie powód żeby
    > nie zostawić na niego miejsca (każe zostawić kanały w kominie, zrobić

    Jak już budujesz komin to oczywiście...

> [...]
    > ciepłego powietrza na pokoje (nie będzie na 100%) powinien mieć płaszcz
    > wodny i wspomagać grzejniki, bo inaczej będzie tylko bajerem w (tylko)

    No to zastanów się jeszcze raz nad tym płaszczem :-DDD, bo... na bajery
    kasy nie masz !!!

    Wszyscy chwalą też podłogówkę pod
    > płytkami. Z kolei słyszałem że mają być dopłaty do solarów więc każdy
    > kto robi CO powinien przewidzieć włączenie ich w obwód...

    Przeróbka instalacji w razie dołączenia solarów nie jest w żadnym razie
    ani problematyczna, ani kosztowna. Ja na początek nie robię tych
    wszystkich 'podejść'. Zrobię jak okażą się konieczne.

    > A że na stronach www piszą o znacznym problemie z realizacją takich
    > wydumanych obwodów i dopasowaniem do nich kotłów, to się chciałem
    > zapytać - może ktoś ma i wie, że się to da zrobić...

    Zasada jest jedna i bardzo upraszcza życie :-) :

    Im masz coś prostszego, tym bardziej to niezawodne !!! A im bardziej to
    skomplikujesz, tym więcej problemów możesz napotkać w trakcie użytkowania.

    Szukaj rozwiązań prostych, nieskomplikowanych, to i wydatki będziesz
    miał mniejsze tak inwestycyjne, jak i eksploatacyjne.
    Jak coś jest do wszystkiego, to jest do... niczego :-DDD

    pozdr.
    robercik-us

  • 6. Data: 2010-06-07 20:55:06
    Od: barcys <b...@p...onet.pl>

    hipek pisze:
> [...]
    > wydumanych obwodów i dopasowaniem do nich kotłów, to się chciałem
    > zapytać - może ktoś ma i wie, że się to da zrobić...

    Mam podobny układ (nie ma solarów) i działa. Cały pic polega na tym że
    całością steruje piec na ekogroszek, kominek jest wpięty w powrót
    sterowany elektrozaworem z czujnikiem temperatury w kominku. Może nie
    jest to jakieś super rozwiązanie ale się sprawdza. Piec na groszek
    działa trochę jak bufor jak brakuje mocy kominkowi to dogrzewa.
    W ostatnią zimę poszło 1000 kg węgla i ok. 10 mp drewna z tym że drewno
    iglaste ze starej spróchniałej chaty.

  • 7. Data: 2010-06-08 09:20:00
    Temat: Piec CO - hurtem dzięki, jeszcze kilka pytań w związku z powyższym
    Od: hipek <b...@m...pl>

    Dziękuje za odpowiedzi - jeszcze takie coś:

    Ja będę kupował kocioł na groszek z podajnikiem - po to, żeby było w
    miarę tanio i w miarę wygodnie. I po to chcę robić kotłownię w piwnicy.
    Nie chcę kotłowni w salonie (choć miałbym chyba dosyć tanie drzewo: las
    niedaleko, ludzie biorą z wiatrołomów i takich szkód jak po tegorocznej
    zimie, sąsiedzi się organizują - ten piła, ten traktor, tamten robota),
    nie chcę robić rozprowadzania ciepłego powietrza (trochę za dużo
    kombinacji przy instalacji) i zdecydowanie nie chcę kozy (bo mi się nie
    bardzo podoba).
    Zauważyłem też że schematów płaszczy wodnych jest dużo, ale jakoś tak
    raczej do współpracy kominka z piecami elektrycznymi, gazowymi a nie
    węglowymi (pewnie kwestia wygody i dynamiki regulacji). Otwarty obieg -
    naczynie przelewowe w salonie - też mnie nie rajcuje. Więc pewnie dam
    sobie luz...

    I pytania do wszystkich:
    - czy kominek postawiony za parę tysięcy i obudowany tak, żeby nie
    parzył, oddaje ciepło cały (jak piec kaflowy) czy tylko szybą (no bo
    karton gipsem chyba nie?) Będzie dawał radę rzeczywiście dogrzewać
    salon? Bo na widoku (tylko widoku) ognia to mi nie zależy...
    - widziałem taki schemat: obieg otwarty piec - bufor ciepła a za buforem
    obwód zamknięty: bufor, zawór (czterodrogowy?) na grzejniki CWU i
    podłogówkę z mieszaczem. Czy podłączenie solarów do tego będzie takie
    hop-siup? Czy jednak trzeba ich "obecność kiedyś" przewidzieć już dziś?
    Mam dach dwuspadowy wschód i zachód i chyba fajnie byłoby kiedyś grzać
    wodę solarem a wyłączać na jakiś czas piec. Mam nadzieję, że piec
    wytrzyma z 15 lat, więc instalacja by mnie interesowała na tym który
    teraz kupię a nie przeróbka instalacji + koszt nowego pieca...
    - czy robercik-us ma podłogówkę w salonie? i czym przykrytą (nie
    chciałbym płytek, może parkiet przemysłowy) Bo interesuje mnie cena
    takiego całego naboju na ogrzanie 120-140m2 - po zarzuceniu pomyslu
    płaszcza wodnego i nawet ew. ogrzewania podłogowego salonu. Trochę mnie
    ciągnie do podłogówki - ale wodnej - tam gdzie płytki, tylko nie wiem
    jak bardzo zwiększy ona koszt instalacji. Taki tam przygodny znajomy
    opowiadał że dał w zeszłym roku ok. 12tys. (materiały bez robocizny, bo
    robotę rodzinka mu odwaliła) za piec, grzejniki, podłogówkę w paru
    miejscach - małą ale z mieszaczem a nie RTL. Jak to stoi teraz?
    - czy instalacja płaszcza wodnego (skoro jednak się da zastosować jak
    pisze barcys) bardzo podraża koszty całości? Pytanie z ciekawości :)

    Dzięki i pozdrówka

  • 8. Data: 2010-06-08 14:30:24
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    hipek pisze:

> [...]
    > węglowymi (pewnie kwestia wygody i dynamiki regulacji). Otwarty obieg -
    > naczynie przelewowe w salonie - też mnie nie rajcuje. Więc pewnie dam

    Bo we współpracy z kotłem na węgiel nie ma to ekonomicznego sensu, ale
    jak ktoś się uprze, to pewnie da się zrobić :-).

> [...]
    > karton gipsem chyba nie?) Będzie dawał radę rzeczywiście dogrzewać
    > salon? Bo na widoku (tylko widoku) ognia to mi nie zależy...

    Są dostępne wkłady piecowe, które obudowuje się szamotem i kaflami.
    Takie coś jak dla mnie ma sens, oprócz estetyki :-). Jak napalisz, to
    przez kilkanaście godzin masz miłe ciepełko, a i sam klimat też ma swoje
    znaczenie :-)...

> [...]
    > obwód zamknięty: bufor, zawór (czterodrogowy?) na grzejniki CWU i
    > podłogówkę z mieszaczem. Czy podłączenie solarów do tego będzie takie

    Kwestia wpięcia w odpowiednie miejsce instalacji - zresztą, jak
    przejrzysz sobie archiwum grupy, to znajdziesz dziesiątki wątków i
    setki, jak nie tysiące postów na ten temat. To jest wałkowane co jakiś
    czas :-)

    Czy jednak trzeba ich "obecność kiedyś" przewidzieć już dziś?

    Może jedynie w sensie miejsca w pomieszczeniu, gdzie chcesz sobie to
    zafundować. Zastanów się też nad buforem. Ja też chciałem bufor, ale
    doszedłem do wniosku - też pod wpływem m. in. głosów na tej grupie, że w
    przypadku zastosowania kotła z pełną automatyką bufor nie ma sensu.
    Bufor jest dobry w sytuacjach, gdzie masz tylko okresowo dostęp do
    źródeł ciepła - solary, generatory wiatrowe, właśnie kominek z płaszczem
    wodnym, w którym 'rekreacyjnie' palisz tylko popołudniami i możesz
    zagrzać cały bufor, a ten wystarczy na podtrzymanie ciepła na następnych
    kilka godzin po wygaszeniu kominka.
    Jednak to jest - moim zdaniem - komplikowanie sprawy.

> [...]
    > wytrzyma z 15 lat, więc instalacja by mnie interesowała na tym który
    > teraz kupię a nie przeróbka instalacji + koszt nowego pieca...

    Gdybyś zdecydował się na solary, to pieca/kotła :-) nie musisz wcale
    zmieniać. To nie ma nic do rzeczy.

> [...]
    > ciągnie do podłogówki - ale wodnej - tam gdzie płytki, tylko nie wiem
    > jak bardzo zwiększy ona koszt instalacji.

    Jaki budżet sobie na tę część budowy założyłeś? :-)

    Ja mam dopiero stan surowy otwarty, teraz robią elektrycy, w
    międzyczasie wstawiam okna, potem tynkarze i drzwi zewn.
    Hydraulika zamówiłem na drugą połowę lipca.

    Na zrobienie instalacji wodnej - zimna i ciepła woda, kanalizacji, c. o.
    - chyba z dziesięć grzejników i chyba z sześćdziesiąt m2 podłogówki,
    kocioł na ekogroszek z podajnikiem, zasobnik na ciepłą wodę
    przewidziałem coś ok 27 tyś i... Widzę, że się zmieszczę - materiały -
    wszystko wraz z izolacjami pod wylewkami, wszystkie akcesoria, zawory,
    rozdzielacze, zasobnik, wymiennik, naczynia wzbiorcze i takie tam...
    kocioł na ekogroszek z zasobnikiem i robocizna.

    Dom ma powierzchnię użytkową 138.5 m2, ale po podłodze jakieś 170...
    W salonie chcę dać właśnie płytki podłogowe, ale z tego co wiem, można i
    deski, ale wtedy trzeba lepiej zaizolować od dołu, bo deska jednak
    cokolwiek izoluje i większa część ciepła z podłogówki może uciekać w dół
    - u Ciebie do piwnicy :-).

    pozdr.
    robercik-us

  • 9. Data: 2010-06-09 17:40:23
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > - CWU
    > - grzejniki na dole i na poddaszu
    > - ? podłogówka w łazience na poddaszu i łazience, wiatrołapie, hollu,

    Spokojnie wszystko się da zrobić i to bez jakich specjalnych problemów.
    Jeżeli masz miec kocioł stałopaliwowy to kominek z płaszczem sobie odpuść.
    To ma sens tylko jeżeli jest alternatywą z tanim opałem vs drogie paliwo (np
    kocioł gazowy (drogie paliwo i kominek z PW przy dopstępnie do taniego
    drewna). W Twoim przypadku będzie tylko bardzo drogim bajerem.
    --
    Jackare