  • 41. Data: 2015-02-21 17:22:06
    Temat: Re: Podgrzanie wody w kranie - kosmicznie drogo
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-21 o 16:21, Budyń pisze:

    > wiedza techniczna bierze sie z doswiadczenia. Jesli takie przypadki jak opisujesz
    będa powszechne to zmieni sie i sposób/zalecenia stosowania różnicówek. Ja o takich
    przypadkach nie wiem, nie spotkałem takich informacji. Natomiast użytkowanie
    zanieczyszczonych pyłem różnicówek nie jest użytkowaniem zgodnym z przeznaczeniem.
    Takie różnicówki są uszkodzone i wymagają wymiany i tyle.

    Myślę, że wynika to z braków podstawowej wiedzy pseudoelektryków, którzy
    nie rozróżniają różnicówek 1-fazowych od 3-fazowych i nie wiedzą do
    czego one służą.

    > Rozdzielnica jak ze zdjęcia:
    > 4xR3f -> 4x160=640zł
    > gdyby zastosować jednofazowe w takich samych strefach (parter, pietro itp) :
    > 4x3xR1f -> 4x3x120=1440zł i dodatkowe pola w rozdzielnicy, moze czasem wyskoczyc
    koniecznosc zabudowy wiekszej szafki.

    Jaki jest sens stosowania w przeciętnym domu mieszkalnym takiej ilości
    różnicówek oraz tylu wyłączników nadmiarowo-prądowych podłączonych
    równolegle?
    Przecież jest to totalna bzdura spowodowana niewiedzą pseudoelektryków,
    którzy zarabiają nie tylko na robociźnie, ale przede wszystkim na materiale.
    Stosowanie tak dużej ilości wyłączników nadmiarowo-prądowych połączonych
    równolegle, pogarsza selektywność.

    Teraz sobie policz koszt rozdzielnicy, które ja standardowo montuję:
    Różnicówka 3-fazowa do zabezpieczenia wszystkich obwodów 3-fazowych - 1
    szt. 180zł.
    Wyłącznik nadmiarowo-prądowy 3-fazowy B16 (lub większe, jeżeli większy
    przydział mocy, ewentualnie 2szt. B16) do zabezpieczenia wszystkich
    obwodów 3-fazowych - 1 szt. 40zł
    Różnicówki 1-fazowe do zabezpieczenia wszystkich obwodów 1-fazowych na
    każdą fazę po jednej - 3 szt 420zł
    Wyłączniki nadmiarowo-prądowe B16 do zabezpieczenia wszystkich obwodów
    gniazdek - 3 szt. 36zł
    Wyłączniki nadmiarowo-prądowe B6 lub B10 do zabezpieczenia wszystkich
    obwodów oświetleniowych - 3 szt. 36zł
    Razem: 712zł liczone dla całej aparatury w rozdzielce z najwyższej
    półki, nie licząc ochronnika przeciwprzepięciowego i ewentualnego
    dobezpieczenia.
    Jak więc widzisz jest to najbardziej rozsądny układ zasilania, bez
    naciągania klientów na zbędne koszty i zapewniający największą
    funkcjonalność oraz bezpieczeństwo.

    To co Ty liczyłeś to były tylko i wyłącznie same tańsze różnicówki za
    kwotę 640zł.

    U mnie w obwodzie każdej z faz, stale pracują po dwa wyłączniki
    nadmiarowo-prądowe tj. B16 (gniazdek) + B6 (oświetlenia) = razem 22A dla
    instalacji z zabezpieczeniem głównym 25A) czyli dla mocy przyłączeniowej
    od 14kW do 17,25kW
    Oraz B16 (gniazdek 230V) + B10 (oświetlenia) = 26A przy zabezpieczeniu
    głównym 32A czyli mocy przyłączeniowej od 17,25kW do 22,08kW.
    Przy czym moc przyłączeniowa powyżej 17,25kW zamawiana jest tylko wtedy,
    kiedy ktoś chce korzystać z urządzeń 3-fazowych lub do celów grzewczych.
    Najczęściej zamawiana moc to 14kW, ponieważ wymusza zamontowanie
    zabezpieczenia głównego 25A, które pozwala w razie potrzeby na pobór
    mocy nawet 17,25kW

    > w budowaniu nowych tak, modernizacja -tak/nie w zależności od jej charakteru.
    > Sama wymiana rozdzielnicy jesli jest traktowana jak wymiana uszkodzonego osprzetu
    nie wymaga dostosowania do obowiazujących przepisów. To zależy jak sie ten remont
    nazwie -takie tam prawnicze gadanie...

    Wybacz, ale nie zgadzam się z Tobą.
    Wymiana rozdzielnicy na nową, wymaga wykonania zgodnego ze sztuką i
    wiedzą techniczną.

  • 42. Data: 2015-02-21 19:30:21
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 17:22:09 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Jaki jest sens stosowania w przeciętnym domu mieszkalnym takiej ilości
    > różnicówek oraz tylu wyłączników nadmiarowo-prądowych podłączonych
    > równolegle?

    to sie nazywa komfort - awaria w pojedynczym obwodzie nie przeszkadza w innych.
    I w przypadku tej rozdzielnicy osiągnięto najlepszy stosunek cena/zysk.

    > Przecież jest to totalna bzdura spowodowana niewiedzą pseudoelektryków,
    > którzy zarabiają nie tylko na robociźnie, ale przede wszystkim na materiale.

    Za materiał płaci zwykle inwestor. Gdyby płacił wykonawca to dałby jak najmniej
    łączników. Wiec ta teoria nie pasuje.
    Kosztorysowo był narzut od zakupu materiałów ale nie słyszałem zeby ktos umawiając
    sie na robote takie cuda wpisywał do umowy.

    > Stosowanie tak dużej ilości wyłączników nadmiarowo-prądowych połączonych
    > równolegle, pogarsza selektywność.

    że ale co? A niby w jaki sposób?

    > Teraz sobie policz koszt rozdzielnicy, które ja standardowo montuję:
    > Różnicówka 3-fazowa do zabezpieczenia wszystkich obwodów 3-fazowych - 1
    > szt. 180zł.

    ok

> [...]

    > każdą fazę po jednej - 3 szt 420zł
    > Wyłączniki nadmiarowo-prądowe B16 do zabezpieczenia wszystkich obwodów

    ok

    > Wyłączniki nadmiarowo-prądowe B6 lub B10 do zabezpieczenia wszystkich
    > obwodów oświetleniowych - 3 szt. 36zł

    ok.
    Bardzo ubogo robisz. No i brakuje wydzielonych obwodów:
    2. W instalacji elektrycznej w mieszkaniu należy stosować wyodrębnione obwody:
    oświetlenia, gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia, gniazd wtyczkowych w
    łazience, gniazd wtyczkowych do urządzeń odbiorczych w kuchni oraz obwody do
    odbiorników wymagających indywidualnego zabezpieczenia.

    Przepraszam, ale tego na trzech S-ach nie zrobisz.

    ja chcesz poczytac moge ci podesłac jeszcze norme N sep-E-002 instalacje elektryczne
    w obiektach mieszkalnych

> [...]
    nazwie -takie tam prawnicze gadanie...
    > Wybacz, ale nie zgadzam się z Tobą.
    > Wymiana rozdzielnicy na nową, wymaga wykonania zgodnego ze sztuką i

    Tak - ale wiedza nie wymusza stosowania ochronników, i to sie ocenia indywidualnie na
    miejscu. Ochronniki są wymuszone przepisami.
    Jesli modernizacja - tak, jesli tylko wymiana tablicy -niekoniecznie.

    b.

  • 43. Data: 2015-02-22 00:31:05
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 13:18:54 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > aaa, widze teraz, jasne

    Swoja droga, czy nie brakuje tam listew neutralnych?
    No chyba ze zdjecie jeszcze w trakcie rozszywania.

    bajcik

  • 44. Data: 2015-02-22 02:01:40
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-21 o 19:30, Budyń pisze:

    > to sie nazywa komfort - awaria w pojedynczym obwodzie nie przeszkadza w innych.
    > I w przypadku tej rozdzielnicy osiągnięto najlepszy stosunek cena/zysk.

    Myślę, że w przypadku mojego rozwiązania nie ma układu o lepszym
    stosunku ceny do komfortu.
    Łącznie 4 różnicówki z czego 3 to jednofazowe.
    Wszystkie obwody gniazd podzielone pomiędzy 3 fazy.
    Wszystkie obwody oświetleń podzielone pomiędzy 3 fazy.
    Dzięki temu można wydzielić obwód zewnętrzny oświetlenia i gniazd, który
    najbardziej jest narażony na upływności.
    Można też wydzielić obwód, który ma być obwodem bezpiecznym np.
    zasilającym instalacje alarmowe czy automatykę.

> [...]
    > Kosztorysowo był narzut od zakupu materiałów ale nie słyszałem zeby ktos umawiając
    sie na robote takie cuda wpisywał do umowy.

    Instalatorzy wystawiają fakturę na robociznę + materiał w cenie
    detalicznej, ewentualnie z małym rabatem. Materiał ten kupują w hurtowni
    ze specjalnym rabatami rzędu 40-60 % dla instalatorów. Im więcej
    sprzedadzą materiąłów tym większy mają zarobek na materiale.
    Czy jeszcze czegoś tu nie rozumiesz?

    > że ale co? A niby w jaki sposób?

    Czy aby na pewno posiadasz uprawnienia do projektowania instalacji
    elektrycznych?

    > ok. Bardzo ubogo robisz.

    Nie ubogo tylko bardzo przemyślanie, dbając o kieszeń inwestora i dając
    mu dużą funkcjonalność za możliwie jak najmniejsze pieniądze.
    Dla przykładu moja ostatnia realizacja:
    Rozdzielnia współpracująca z systemem alarmowym. W chwili zazbrojenia
    alarmu, wyłączane jest zasilanie wszystkich zbędnych obwodów
    obejmujących obwody gniazd zewnętrznych oraz wewnętrznych poza wybranymi
    (lodówka, automatyka kotłowni, domofon, alarm), obwody oświetlenia poza
    wiatrołapem, w którym znajduje się panel systemu alarmowego oraz
    oświetleniem zewnętrznym uruchamianym czujkami ruchu z możliwością
    sterowania zdalnego, obwody kuchni elektrycznej oraz obwody gniazd
    3-fazowych
    Ponadto zazbrojenie alarmu wyłącza grzanie bojlera elektrycznego, a
    załączenie odbywa się po rozbrojeniu alarmu oraz o zaprogramowanej
    godzinie lub zdalnie z telefonu komórkowego lub przez internet.
    W domu większość pomieszczeń posiada oświetlenie sufitowe i kinkiety,
    które są tak podzielone pomiędzy fazy, że w razie awarii jednego z
    oświetleń, dalej działa drugie. Ponadto oświetleniei gniazda podzielone
    są pomiędzy fazami tak, że awaria oświetlenia czy gniazd w jednym z
    pomieszczeń zapewnia działające oświetlenie i gniazda w najbliższym
    pomieszczeniu sąsiednim oraz w gniazdach tego samego pomieszczenia. Moc
    z 3 faz podzielona jest w miarę równomiernie pomiędzy gniazda 230V oraz
    punktami oświetleniowymi.
    Dla przykładu:
    Pokój1: gniazda L1, żyrandol L2, kinkiety L3
    Korytarz sąsiadujący z pokojem nr 1: gniazda L2, lampa sufitowa L3,
    kinkiety L1

    Cała ta rozdzielnia mieści się w skrzynce 3 x 14 pól i składa się:
    Rozłącznik 4-biegunowy FR - 1szt. - 40zł
    Ochronnik przeciwprzepięciowy 4-polowy klasy B+C - 1szt. - 320zł
    Różnicówka 3-fazowa -1szt. - 180zł - 180zł
    Różnicówka 1-fazowa - 3 szt. - 420zł
    Wyłącznik nadmiarowo-prądowy 3-fazowy - 2szt. - 80zł
    Wyłącznik nadmiarowo-prądowy 1-fazowy - 9szt. - 110zł
    Styczniki 3-fazowe - 3szt. - 240zł
    Przekaźniki pomocnicze z podstawkami 3szt - 60zł
    Łączny koszt wszystkich aparatów razem ze skrzynką (wszystko firmowe z
    najwyższej półki) w cenie detalicznej nie przekracza 1600zł.
    Z klientem dzielę się rabatami, które mam w hurtowni, dlatego płaci on
    mniej.

    > No i brakuje wydzielonych obwodów:

    Nie brakuje.
    Wydzielenie obwodów nie oznacza, że muszą być one zabezpieczone
    oddzielnymi zabezpieczeniami, lecz muszą być poprowadzone oddzielnymi
    przewodami i tak właśnie robię.
    Natomiast największe obciążenia (pralka, gniazda w kuchni) dzielę
    równomiernie pomiędzy 3 fazy.
    Montowanie oddzielnych wyłączników nadmiarowo-prądowych powoduje tylko
    problemy, bo w chwili przekroczenia maksymalnego prądu na danej fazie
    wyłączy Ci zabezpieczenie główne w skrzynce przyłączeniowej, pozbawiając
    Cię prądu w całym domu. Normalnie po przekroczeniu mocy na danej fazie
    powinien wyłączyć wyłącznik nadmiarowo-prądowy w skrzynce rozdzielczej.

> [...]
    > kuchni oraz obwody do odbiorników wymagających indywidualnego
    > zabezpieczenia. Przepraszam, ale tego na trzech S-ach nie zrobisz.

    Nie na 3 lecz minimum 6 (3 dla obwodów oświetleniowych i 3 dla obwodów
    gniazd)

    > ja chcesz poczytac moge ci podesłac jeszcze norme N sep-E-002
    > instalacje elektryczne w obiektach mieszkalnych

    Po pierwsze norma ta nie jest obligatoryjna (obowiązkowa), a po drugie
    nie wszystko co głosi SEP jest dobre.
    Po trzecie - dysponuję tymi normami.

    > Tak - ale wiedza nie wymusza stosowania ochronników, i to sie ocenia indywidualnie
    na miejscu. Ochronniki są wymuszone przepisami.

    Indywidualnie to się ocenia klasę ochronnika C czy też B+C, a nie czy on
    jest potrzebny.

    > Jesli modernizacja - tak, jesli tylko wymiana tablicy -niekoniecznie.

    Jeżeli wymieniasz tablicę na taką samą bez zmiany rodzaju zabezpieczeń
    to nie jest to modernizacja.
    Jeżeli wymieniasz na nowszy typ zmieniając np. BI na eSy to jest to
    modernizacja i wymaga stosowania się do aktualnych norm.

  • 45. Data: 2015-02-22 09:29:46
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 22 lutego 2015 02:01:46 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Myślę, że w przypadku mojego rozwiązania nie ma układu o lepszym
    > stosunku ceny do komfortu.

    dowolna awaria złatwia ci znacznie wiecej odbiorników - ale jesli klient sie zgadza
    to ja nie widze przeszków. u siebie bym tak nie zrobił.

> [...]
    > ze specjalnym rabatami rzędu 40-60 % dla instalatorów. Im więcej
    > sprzedadzą materiąłów tym większy mają zarobek na materiale.

    tego ze nie spotkałem takiej praktyki - z tego co wiem instalator daje fakture (albo
    i nie) na robocizne, a inwestor rozlicza sie w hurtowni na podstawie WZ-ki.
    Jak juz pisalismy wczesniej w budowlance umawianie sie na robote łącznie z materiałem
    jest proszeniem sie o klopoty...

    > Czy aby na pewno posiadasz uprawnienia do projektowania instalacji
    > elektrycznych?

    Gdybysmy mogli utrzymac dyskusje bez wycieczek osobistych byłoby lepiej.
    Ponawiam pytanie.

    > Nie brakuje.
    > Wydzielenie obwodów nie oznacza, że muszą być one zabezpieczone
    > oddzielnymi zabezpieczeniami, lecz muszą być poprowadzone oddzielnymi
    > przewodami i tak właśnie robię.

    par 183 pkt 4) wyłączniki nadprądowe w obwodach odbiorczych,

    wiec jesli obwód jest wydzielony to ma miec swój, wydzielony, bezpiecznik.
    Przemyśl sprawe, te pare bezpiecznikow ceny ci nie podniesie a nikt ci sie do d...
    nie dobierze :)

> [...]
    > Cię prądu w całym domu. Normalnie po przekroczeniu mocy na danej fazie
    > powinien wyłączyć wyłącznik nadmiarowo-prądowy w skrzynce rozdzielczej.

    Gdy jest dużo bezpiecznikow to przeciez to dziala tak samo -tyle ze moge dac nizsze
    ich wartosci a zatem jest lepiej.

> [...]
    > Jeżeli wymieniasz na nowszy typ zmieniając np. BI na eSy to jest to
    > modernizacja i wymaga stosowania się do aktualnych norm.

    to jest wlasnie prawnicze gadanie :) Wymiana upalonego gniazda w scianie na jest
    modernizacją czy biezacym utrzymaniem? Bo jak modernizacją to wymaga zgłoszenia 30dni
    wczesniej :-)

    b.

  • 46. Data: 2015-02-22 11:49:25
    Od: "Elektryk" <e...@w...pl>

    Do tego Pana który projektuje instalacje:

    Kolory kolorami OK, ale jeżeli chodzie o pozostałe alementu to przecież
    koledzy po fachu wykonywali schemat bo właśnie według chematów takich Panów
    fachowców jest wykonana ta skrzynka.
    Kończę niepotrzebny temat jak to mówią " KIJ W MROWISKO".

    ---
    Ta wiadomosc zostala sprawdzona na obecnosc wirusow przez oprogramowanie antywirusowe
    Avast.

  • 47. Data: 2015-02-22 14:10:02
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 22 lutego 2015 11:49:04 UTC+1 użytkownik Elektryk napisał:
> [...]
    > koledzy po fachu wykonywali schemat bo właśnie według chematów takich Panów

    i dlatego reszta jest poprawnie :) Na drugi raz ochronniki tez daj.

    > Kończę niepotrzebny temat jak to mówią " KIJ W MROWISKO".

    nie jestes w stanie zakonczyc -to jest usenet :)

    b.

  • 48. Data: 2015-02-22 14:21:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-22 o 09:29, Budyń pisze:

    > dowolna awaria złatwia ci znacznie wiecej odbiorników - ale jesli klient sie zgadza
    to ja nie widze przeszków. u siebie bym tak nie zrobił.

    Prawie każda awaria i tak wyłączy Ci różnicówkę. Nawet przy zwarciu L z
    N bardzo rzadko wyłącza sam nadmiarowo-prądowy, a bardzo często wyłącza
    także różnicówka.
    Poza tym obwód ochronny przede wszystkim ma chronić przed pojawieniem
    się niebezpiecznego napięcia na obudowie urządzenia, a także przed
    dotykiem bezpośrednim. W tym przypadku "zawsze" wyłącza różnicówka.
    Jak więc jest różnica w wyłączeniu jednej z czterech różnicówek
    3-fazowych, a wyłączeniem jednej z czterech różnicówek, z których jedna
    jest 3-fazowa i trzy 1-fazowe?
    Ilość wyłączonych obwodów będzie taka sama, zakładając, że obwody są
    równo podzielone pomiędzy różnicówki.
    Różnica jest natomiast w bezpieczeństwie urządzeń w domu. W moim
    przypadku nie ma możliwości, aby któreś z tych urządzeń uległo
    uszkodzeniu w wyniku zadziałania różnicówki 1-fazowej.
    W przypadku, kiedy są to różnicówki 3-fazowe istnieje duża szansa na
    pojawienie się napięć międzyfazowych i uszkodzenie delikatnej elektroniki.

> [...]
    > Jak juz pisalismy wczesniej w budowlance umawianie sie na robote łącznie z
    materiałem jest proszeniem sie o klopoty...

    Rzecz umowna pomiędzy inwestorem, a instalatorem.
    Ja osobiście raczej sam kupuję materiały instalacyjne i rozdzielcze, bo
    wiem co kupić, aby się z tym nie pierd....ć i nie musieć wymieniać na
    gwarancji, a klient dostanie te materiały ode mnie taniej niż sam by
    kupił w hurtowni, bo dla tego klienta jest to kilka kupowanych sztuk, a
    ja kupuję tego osprzętu jako instalator wielokrotnie więcej, dlatego też
    mam kilkakrotnie większe rabaty w hurtowniach, w których mnie witają po
    imieniu. Przy okazji i ja też kilka zł zarobię.
    Trochę inaczej wygląda sprawa z osprzętem do tzw. białego montażu,
    ponieważ klient kupuje to co mu się podoba i tu już w hurtowni zazwyczaj
    dostaje dobre rabaty przy zakupie osprzętu na cały dom.

    > Gdybysmy mogli utrzymac dyskusje bez wycieczek osobistych byłoby lepiej.
    > Ponawiam pytanie.

    To nie jest wycieczka osobista, lecz moje powątpiewanie, czy aby na
    pewno jesteś projektantem, skoro zadajesz to pytanie.
    Pytasz dlaczego kilka równolegle połączonych eSów pogarsza selektywność?
    Po pierwsze co to jest selektywność i od czego zależy?
    Selektywność to jest taki sposób doboru zabezpieczeń aby w chwili awarii
    lub przeciążenia stopniowana była kolejność wyłączenia tych zabezpieczeń
    od nijniższej wartości do najwyższej.
    Mówiąc kolokwialnie, aby zostało wyłączone zabezpieczenie w rozdzielni,
    a nie zabezpieczenie główne w skrzynce przyłącza (licznikowej).

    Ponieważ w instalacjach domowych stosuje się zabezpieczenia zarówno
    główne jak i rozdzielcze o charakterystyce B to warunkiem, który trzeba
    spełnić, aby zachować selektywność jest zachowanie odpowiedniego
    stosunku prądów nominalnych zabezpieczeń, który się przyjmuje na minimum 1,6
    Przykładowo mamy zabezpieczenie główne 25A, a zabezpieczenie w
    rozdzielni gniazd 16A. Czyli 16 * 1,6 = 25,6A
    Czyli widać, że nie ma zachowanej 100% selektywności i tylko zależy ona
    od przypadku, a ściślej mówiąc od odchyłek parametrów, impedancji pętli
    zwarcia oraz obciążeń poszczególnych zabezpieczeń.
    O ile na odchyłki parametrów nie mamy wpływu, na impedancję pętli
    zwarcia mamy niewielki wpływ o tyle na podział i stopniowanie obciążenia
    mamy duży wpływ.

    Teraz weźmy pod uwagę charakterystyki prądowo-czasowe zabezpieczeń oraz
    ich obciążenia.
    Rzecz w tym, że im bardziej obciążone prądowo jest zabezpieczenie w
    dłuższym czasie, tym szybciej ono wyłączy w chwili przeciążenia/zwarcia.
    Teraz porównajmy jakie są szanse, aby wyłączyło zabezpieczenie główne.

    Mamy dwa przypadki:

    Pierwszy:
    Zabezpieczenie główne - 25A
    Zabezpieczenie w rozdzielni to 16A + 6A
    Zatem maksymalny prąd jakim można długotrwale obciążyć tą jedną fazę
    wynosi 16+6=22A
    Kiedy prąd obciążenia będzie bliski 16A na zabezpieczeniu 16A to czas
    wyłączenia tego zabezpieczenia będzie krótszy niż mniej obciążonego
    zabezpieczenia 25A oczywiście z uwzględnieniem charakterystyk tych
    zabezpieczeń i krotności.

    W drugim przypadku, kiedy mamy:
    Zabezpieczenie główne 25A
    Zabezpieczenie w rozdzielni np. 5 x 16A to łączny pobór prądu poprzez te
    zabezpieczenia 16A może osiągnąć wartość znacznie przekraczającą 25A
    zabezpieczenia głównego, stanowiąc zaś niewielkie obciążenie dla każdego
    z zabezpieczeń 16A - przykładowo 5 razy po 6A i już mamy 30A na
    zabezpieczeniu głównym.
    W tym przypadku, kiedy zabezpieczenie główne obciążone jest prądem
    bliskim prądowi wyłączenia to w czasie awarii, czas zadziałania
    zabezpieczenia głównego 25A będzie z całą pewnością krótszy niż czas
    zadziałania zabezpieczenia mniejszego, ale o wiele mniej obciążonego.

    Jednak awarie urządzeń pojawiają się bardzo rzadko, a jeszcze rzadziej
    awarie instalacji.
    Najczęstszą przyczyną wyłączeń zabezpieczeń jest po prostu ich
    przeciążenie, zwłaszcza to chwilowe spowodowane np. odkurzaczem,
    szlifierką, młotowiertarką czy małą spawarką.
    Jak wiadomo takie urządzenia posiadają silniki lub transformatory, które
    w chwili rozruchu pobierają chwilowo znacznie większą moc.
    Teraz analogicznie obwody gniazd zabezpieczone są pojedynczym
    wyłącznikiem 16A.
    Przykładowo w obwód tej fazy włączony jest znaczny pobór, którego prąd
    nominalny obciążenia wyniesie np. 15A, a pobór prądu młotowiertarki
    wyniesie np. 12A.
    W chwili załączania dodatkowo włączonej w ten obwód wiertarki, spowoduje
    na 100% wyłączenie zabezpieczenia 16A bez wyłączania zabezpieczenia
    głównego 25A.
    Jeżeli zaś z danej fazy wydzielone jest kilka obwodów z zabezpieczeniami
    po 16A i teraz to pierwsze urządzenie podłączone jest pod pierwsze z
    zabezpieczeń 16A, a młotowiertarkę podłączymy pod drugie z zabezpieczeń
    to po uruchomieniu wiertarki wyłączy zabezpieczenie główne 25A bez
    wyłączania któregokolwiek z zabezpieczeń niższych 16A.

    No i teraz dochodzimy do sedna. Jeżeli mamy klucz do zabezpieczenia
    głównego w skrzynce przyłącza to problemu wielkiego nie ma. Idziemy po
    ciemku w chałupie szukać klucz do zabezpieczenia głównego, udajemy się
    na dwór z latarką i załączamy zabezpieczenie. Wracamy do domu i
    zastanawiamy się, gdzie się wpiąć z młotowiertarką, abyśmy znów nie
    gnali do skrzynki na dworze.

    Mając 3 zabezpieczenia po 16A na 3 fazach można pobrać z gniazdek 230V
    łączną moc ponad 11kW.
    Najczęściej zamawiana moc przyłączeniowa to 14kW i jest to najbardziej
    rozsądna moc przyłączeniowa.
    Jak więc widać te 11kW to już niedaleko tych 14kW i to naprawdę dużo dla
    przeciętnego domu jednorodzinnego.
    Zwielokrotnianie zabezpieczeń odbiorczych tylko pogarsza selektywność i
    zwiększa niepotrzebnie koszt.
    Ponadto utrudnia życie, bo częściej będziemy biegać załączać
    zabezpieczenia do skrzynki przyłącza niż do skrzynki rozdzielczej.
    Dobrze jak mamy klucz do tej skrzynki. Życie staje się upierdliwe
    dopiero jak po każdym zadziałaniu zabezpieczeń trzeba będzie ściągać
    ekipę z zakładu energetycznego, a ich każdy taki przyjazd jest płatny.

> [...]
    > Przemyśl sprawe, te pare bezpiecznikow ceny ci nie podniesie a nikt ci sie do d...

    Wskaż gdzie jest napisane, że każdy z obwodów odbiorczych musi mieć
    oddzielne zabezpieczenie?

    > Gdy jest dużo bezpiecznikow to przeciez to dziala tak samo -tyle ze moge dac nizsze
    ich wartosci a zatem jest lepiej.

    Zabezpieczysz gniazda wyłącznikami 6A ?
    Proszę Cię nie rób sobie jaj.
    Nawet zwykły odkurzacz pobiera znacznie większy prąd :)

    > to jest wlasnie prawnicze gadanie :) Wymiana upalonego gniazda w scianie na jest
    modernizacją czy biezacym utrzymaniem? Bo jak modernizacją to wymaga zgłoszenia 30dni
    wczesniej :-)

    Niestety to prawda tyle, że kto się do tego stosuje?

  • 49. Data: 2015-02-22 14:35:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-22 o 11:49, Elektryk pisze:

    > Do tego Pana kt?ry projektuje instalacje:
    >
    > Kolory kolorami OK, ale je?eli chodzie o pozosta?e alementu to przecie?
    > koledzy po fachu wykonywali schemat bo w?a?nie wed?ug chemat?w takich Pan?w
    > fachowc?w jest wykonana ta skrzynka.

    Ale panowie od "chematów" także nie są nieomylni potrafią popełniać błędy.

    > Ko?cz? niepotrzebny temat jak to m?wi? " KIJ W MROWISKO".

    Widzisz kolego, w usenecie istnieją pewne zasady. Umieszczanie reklam na
    grupach tematycznych jest niemile widziane.
    Zanim wszedłeś na tę grupę powinieneś zapoznać się z zasadami,
    zwłaszcza, że tu także bywają specjaliści z Twojej dziedziny.
    Dla przykładu poznałeś już dwóch: tj. Budynia i mnie, zajmujących się
    elektryką profesjonalnie i posiadających spore doświadczenie.
    Jednak my tu się nie lansujemy i nie umieszczamy swoich reklam, bo
    szanujemy zasady panujące na grupach dyskusyjnych.
    Są grupy ogłoszeniowe i tam się lansuj ile wlezie.
    Pamiętaj też, że zawsze znajdzie się ktoś, kto Ci wytknie błędy, dlatego
    musisz zadbać, aby być na bieżąco z prawem, normami i wiedzą techniczną.

  • 50. Data: 2015-02-22 14:52:51
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 22 lutego 2015 14:21:36 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    wczesniej :-)

    > Niestety to prawda tyle, że kto się do tego stosuje?

    Jak wymienisz na takie samo to bieżące utrzymanie ale jak zamiast jednej zamurowanej
    świnki wstawisz dwie to modernizacja. Przy remoncie zabrakło mi przewodu. 2 metry. Na
    strychu był płaski kabel antenowy. Od ćwierć wieku jest ten kabel wmurowany w sufit i
    zasila lampkę. Kiedyś tam była żarówka 100W teraz jest ledówka 10W. Generalnie mam w
    dupie jakieś przepisy. Jeśli moje doświadczenie mówi że coś się nadaje nawet jak jest
    niezgodne z przepisami to tym gorzej dla przepisów. Na wszelki wypadek lampka jest
    zabezpieczona swoim bezpiecznikiem 1,5A.