  • 1. Data: 2011-07-05 08:42:13
    Temat: Podgrzewacz gazowy - odprowadzenie spalin
    Od: Krzysiek <a...@a...pl>

    Od trzech miesięcy używam podgrzewacza gazowego (bojler).
    Spaliny odprowadzane są do standardowego komina.
    Czy spaliny nie powinny być czasem odprowadzane do specjalnego komina z
    wkładem odpornym na kwasy?
    Jeśli tak, to można taki wkład wmontować w komin bezinwazyjnie np. z dachu?
    Jakie mogą być koszta?

  • 2. Data: 2011-07-05 09:12:40
    Temat: Re: Podgrzewacz gazowy - odprowadzenie spalin
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Krzysiek" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wkładem odpornym na kwasy?
    > Jeśli tak, to można taki wkład wmontować w komin bezinwazyjnie np. z

    Powinny być, ale w przypadku ogrzewaczy temat zazwyczaj przechodzi bez
    wkładu bo urządzenia te pracują w ciągu doby na tyle krótko, że kominiarze
    się nie czepiają. Co innego gazowe kotły CO których czas pracy w ciągu doby
    jest znacznie dłuższy. Ponadto temperatura spalin z podgrzewaczy jest na
    tyle wysoka, że kondensacja skroplin w kominie jest zdecydowanie mniejsza
    niż w przypadku kotłów gazowych zwłaszcza tych nowoczesnych z modulacją
    płomienia w palniku.

    Teoretycznie można i montuje się bezinwazyjnie, ale:
    - podgrzewacze z palnikiem atmosferycznym zazwyczaj mają dużą średnicę
    odprowadzenia spalin by maksymalnie zmniejszyć wpływ oporów komina,
    kształtek i słabego ciągu, więc wkład będzie musiał mieć maksymalnie dużą
    średnicę.
    - przy wkładzie o dużej średnicy wystarczą drobne nierówności kanału
    kominowego,. wystająca zaprawa itp i może się nie dać zamontować wkładu
    bezinwazyjnie co w przypadku budynków wielorodzinnych oznacza czasem
    konieczność rozkucia ściany w czyimś mieszkaniu
    - w starszym budownictwie niejednokrotnie kominy piecyków łazienkowych są
    wspólne, więc montaż wkładu indywidualnego odpada

    Orientacyjny koszt montażu dla średnicy 125 mm
    wkład sztywny
    rura kwasoodporna 1 m długości - ok 140-160 zł, inne metraże mniej-więcej
    proporcjonalnie
    kolano - ok 160 zł
    Deflektor spalin ok 60-120 zł
    robocizna - ok 120 zł za 1 metr bieżący komina

    Wkład giętki steelflex
    wkład ok 80 zł za 1 m.b.
    deflektor spalin ok 60-120 zł
    robicizna ok 120 zł za 1 m.b.

    Wkład typu alufol
    materiał + robocizna około 110-130 zł za 1 m.b.

    Jeżeli urządzenie masz zamontowane zgodnie z przepisami i był odbiór
    kominiarski, to jeżeli kominiarz nie stwerdził pisemnie konieczności
    zabezpieczenia komina, to nie przejmowałbym się.

  • 3. Data: 2011-07-05 10:24:05
    Od: Krzysiek <a...@a...pl>

    W dniu 2011-07-05 11:12, Jackare pisze:
> [...]
    > kominiarski, to jeżeli kominiarz nie stwerdził pisemnie konieczności
    > zabezpieczenia komina, to nie przejmowałbym się.

    był to montaż urządzenia w starym remontowanym domu.
    Łącznie pracuje on z 2 godziny dziennie.
    Interesuje mnie tylko to, czy nie zepsuję sobie komina nie posiadając
    takiego wkładu.