  • 1. Data: 2011-05-25 20:24:36
    Temat: Podlewanko
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    Witam,
    Juro zabieram się za budowę systemu irygacji mojego trawnika (mam już dosyć
    biegania z wężami).
    Jakich rur PE (niebieska do wody) użyć spodziewając się przepływu ok. 50 l/min,
    gdzie linia zasilająca będzie miała do 50m długości? Czy PE25 wystarczy? Jeśli
    nie, to jakiego maksymalnego przepływu na takim odcinku można się spodziewać po
    PE25?
    Zakładam ciśnienie ok. 2,5-3,5 bar.

    --
    Bartek

  • 2. Data: 2011-05-26 05:56:00
    Temat: Re: Podlewanko
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Bartek" napisał w wiadomości grup

[...]

    Poguglaj "nomogam jednostkowego spadku ciśnienia w rurach PE". Mając 50m i
    250kPa możesz dopuścić do spadku ciśnienia 5[kPa/m]. Z monogramu obliczysz
    jaką prędkość przepływu dla danej średnicy rury to oznacza, zaś z wzoru na
    objętość walca wyliczysz z prędkości i średnicy przepływ w [l/s].

  • 3. Data: 2011-05-26 20:41:14
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "William Bonawentura" <n...@i...pl> wrote in message

> [...]

    > jaką prędkość przepływu dla danej średnicy rury to oznacza, zaś z wzoru na
    > objętość walca wyliczysz z prędkości i średnicy przepływ w [l/s].

    Dzięki, naprowadziłeś mnie z tym nomogramem. A skąd się wzięło te 5kPa/m?
    Wyliczyłem, że dla prędkości przepływu 60l/min i średnicy wewnętrznej 20mm,
    spadek będzie ok. 1,2kPa/m.
    Tzn. że PE 25mm daje mi spory zapas... Dobrze myślę?

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2011-05-27 05:27:42
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Bartek" napisał w wiadomości grup

    > Dzięki, naprowadziłeś mnie z tym nomogramem. A skąd się wzięło te 5kPa/m?

    2,5bar = 250[kPa]. Zakładamy, że takie ciśnienie masz na początku węża, na
    końcu masz "zero" bo tam woda wypływa do atmosfery. Skoro wąż ma 50m to
    spadek ciśnienia będzie wynosił 250/50 = 5kPa/m. W praktyce pewien spadek
    ciśnienia daje też połączenie od sieci wodociągowej przez wodomierz po zawór
    napełniania, dlatego nie można założyć, że 2,5bar ciśnienia statycznego w
    sieci da 2,5 w kurku w trakcie przepływu. Ale skoro przewymiarowanie wyszło
    4 krotne to myślę, że nie ma się czym martwić.

  • 5. Data: 2011-05-31 12:34:23
    Od: wolim <w...@i...pl>

    On 25 Maj, 22:24, "Bartek" <b...@...atonet.pl> wrote:
> [...]
    > nie, to jakiego maksymalnego przepływu na takim odcinku można się spodziewać po

    A do czego będziesz podłączał rurę? Żeby nie okazało się, że przyłącze
    do podlewania będziesz miał cieńsze niż rura irygacyjna. Z reguły
    instalacje w domkach robi się na mniejszych przekrojach, więc lepiej
    to sprawdzić... Chyba, że się podepniesz zaraz za licznikiem...

    Druga sprawa - rury PE czarne są dużo tańsze. Ale zdaje się nie są
    przeznaczone do wody pitnej...

    Pozdry,
    MW

  • 6. Data: 2011-05-31 21:21:34
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "wolim" <w...@i...pl> wrote:

> [...]
    > instalacje w domkach robi się na mniejszych przekrojach, więc lepiej
    > to sprawdzić... Chyba, że się podepniesz zaraz za licznikiem...

    Chyba bym zbankrutował... Jakieś 15zł na jedno podlewanie, czyli miesięcznie ok.
    120-150zł.
    Rura podpięta jest do hydroforu. Wszędzie kształtki 1", przechodzą w rurę PE25
    (czyli dziurki ok. 20mm).
    Niestety czeka mnie wymiana pompy, bo moja jednostopniowa 60l/minutę nie daje
    rady z jedną sekcją 6 zraszaczy (a to ok. 1/8 ogrodu).

    > Druga sprawa - rury PE czarne są dużo tańsze. Ale zdaje się nie są
    > przeznaczone do wody pitnej...

    Nie wydaje mnie się... W castoramie PE25 kosztuje 1,48zł. Do tego 32 zraszacze
    rainbird za 211zł z allegro i budujemy system irygacyjny :)

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2011-06-01 07:13:07
    Od: wolim <w...@i...pl>

    On 31 Maj, 23:21, "Bartek"

    > Nie wydaje mnie się... W castoramie PE25 kosztuje 1,48zł. Do tego 32 zraszacze
    > rainbird za 211zł z allegro i budujemy system irygacyjny :)

    Kurde, nie chce mi się wierzyć w tę cenę. Wczoraj dzwoniłem do
    Castoramy i mieli czarne PE 25 drożej.
    Na allegro niebieska PE25 nie schodzi poniżej 2 złotych...

    Ale może mają jakąś promocję...

    Pozdry,
    MW

  • 8. Data: 2011-06-01 07:38:04
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "wolim" <w...@i...pl> wrote:
> [...]

    >Castoramy i mieli czarne PE 25 drożej.
    >Na allegro niebieska PE25 nie schodzi poniżej 2 złotych...

    Zgadza się, jest promocja. Pamiętaj, że niebieska PE25 ma mniejszą średnicę
    wewn. niż czarna 25.

    --
    Bartek