eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieProblem z centralą ogrzewania podłogowego - po wyłaczeniu pompy nagrzewa się. › Problem z centralą ogrzewania podłogowego - po wyłaczeniu pompy nagrzewa się.
    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Problem z centralą ogrzewania podłogowego - po wyłaczeniu pompy nagrzewa
    się.
    Date: Mon, 26 Dec 2011 17:50:14 +0100

    Witam.

    Mam powazny problem z centralą ogrzewania podłogowego.

    Sprawa jest taka: piec węglowy (stabilizowane 65 stopni w płaszczu),
    piętro kaloryfery, parter ogrzewanie podlogowe.

    Obieg kaloryferów, pieca i centrala są wpięte do siebie równolegle.

    Całość "zasilana" jest pompą wciskającą wodę do pieca bezpośrednio na
    wlocie. Pompa ta zapewnia ruch wody w kaloryferach bo piętro nie ma
    żadnych dodatkowych pomp (jeśli potrzebny jest dokładniejszy schemat to
    narysuję).

    Mam problem z centralą. Tutaj jej zdjęcie:

    http://sebobialy.net/centrala_podlogowego.jpg

    Po lewej stronie mamy na dole wlot ciepłej wody i na górze wylot. U góry
    po lewej stronie jest termostat pompy (ustawiony na 30 st) i mierzy
    temperaturę na wylocie z centrali.

    Na dole po lewej jest zawór termostatyczny którego zadaniem w/g
    hydraulika jest "niewpuszczanie do centrali za gorącej wody". Ustawiony
    na 2, ale jego kręcenie niewiele zmienia problem. Jak widać termopara[*]
    zaworu dotyka bezpośrednio punktu gdzie wchodzi gorąca woda.

    Sytuacja: Podczs normalnej pracy temperatura powrotu jest niższa niż 30
    stopni, a więc termostat załacza pompę mieszającą i woda wciskana jest w
    instalację. I ładnie sobie pracuje. Po kilku(nastu) godzinach woda na
    powrocie pętli przekracza 30 stopni i termostat wyłacza pompę.

    I teraz problem: w momencie wyłaczenia pompy *wszystkie* elementy
    metalowe centrali zaczynają osiągać temperatury > 30 stopni w ciągu
    kilkudziesięciu sekund. Efektem czego pompa nigdy się nie załaczy i mamy
    deadlock jak mówią programiści.

    Po wyłączeniu pompy centrali każdy element (powrót/zasilanie z lewej
    strony i listwy zasilające obwody) osiagają temperatuy w okolicy 50-60
    stopni. Temperatura mierzona termometrem na każdym elemencie centrali
    jest prawie taka sama. Oczywiscie w tym czasie podłogi stygną i nigdy
    nie zostaną już zasilone. Na zdjęciu widać że "powrót" ma dużo więcej
    niż 30 stopni a podłogi zimne.

    Mam nastepujące przypuszczenia:

    a) Termostat z termoparą (ten zawór na dole po lewej) jest zbyt blisko
    centrali. Efektem czego ciepło przenika przez elementy metalowe i nie
    wymagany jest obieg wody żeby rozgrzać centralę przez samo przewodzenie
    przez rury. W odległości około 0.5 metra od niego jest ciągly obieg
    gorącej wody do kaloryferów, rurka zasilająca jest więc ciągle mocno
    ciepła nawet jeśli zamknę zawór z termoparą.

    b) pompa ładująca wodę do pieca w momencie wyłaczenia centrali zaczyna
    samoczynnie wpychać mi wodę do niej mimo wyłaczenia pompy w centrali i
    mimo zamknięcia zaworu z termoparą.

    c) Termostat pompy jest w złym miejscu (ale lepszego nie widzę).

    Pytanie:

    a) Czy przez centralę woda przepływa niezaleznie od tego czy załaczona
    jest pompa w centrali?

    b) Jak wygląda przekrój tych kwadratowych elementów po lewej stronie
    (zasilanie/powrót) - pomoglo by mi to w analizie.

    Prawdopodobnie wystarczy aby termostat załaczał pompę co kilka minut i
    dopiero mierzył temperaturę na listwie odbierającej wodę. Jeśli wszystko
    zawiedzie to zrobie sobie samodzielnie taki termostat, ale najpierw
    chciałbym wiedzieć co moge poprawić i czy się da obecnie.

    Ciekawostka: jesli działa pompa w centrali to na piętrze mam "inwersję",
    tzn magistrala ciepła robi się zimna i odwrotnie :/ Ale to pozwole sobie
    zostawić na później bo to chyba niezależny problem.

    [*] Nie wiem czy to termopara czy zwykły miernik ciśnieniowy, nie ma to
    znaczenia.