eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniePytanie o przyłącze elektryczne, rozdzielnicę i zabezpieczenia › Pytanie o przyłącze elektryczne, rozdzielnicę i zabezpieczenia
    From: hk <h...@k...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Pytanie o przyłącze elektryczne, rozdzielnicę i zabezpieczenia
    Date: Fri, 25 Feb 2011 18:38:57 +0100

    Taka sprawa jest:

    Jest skrzynka (nie wiem co w środku) postawiona w granicy, na wiosnę
    ktoś ma przyjść i pociągnąć od niej kabel do jakiejś skrzynki na
    posesji, żeby betoniarkę i czajnik podłączyć. Umowa z ZE ma takie
    punkty: moc 14kW 3f (nie chcieli dać więcej, nie nalegałem, bo mówili,
    że np. dla 16kW koszt przyłącza wyższy a zabezpieczenie takie samo),
    zabezpieczenie 25A, wyłącznik B.

    Słyszałem, że tzw. zabezpieczenie przedlicznikowe jest dostępne dla
    właściciela - tzn. ma się kluczyk i można włączać/wyłączać. Pytania:

    1. Tzn. że mam dostęp do czegoś co kiedyś było zaplombowanym pionem?
    (wiem, że dawniej można było wyjąć bezpiecznik i wsadzić tam palucha a
    teraz nie ale chodzi mi o to, że dawniej nie można było odłączyć nijak
    obwodu PRZED licznikiem - teraz się da?)

    2. Czy zabezpieczenie przedlicznikowe B 25A będzie ok, czy też należy
    dać "w łapę" na starcie żeby ktoś włożył np. 32A albo 25 ale C? Jeśli
    sam obwód kuchenki ma zabezpieczenie C16, to to B25 jakoś mi mało się
    wydaje - kuchnia elektryczna, pralka, jakieś czajniki... Nie przeciążą?

    3. W domu jest rozdzielnica z odgromnikami C (SPC-S-20/280 Moeller) -
    czy się tak zostawia, czy daje się B+C w domu? A może jest możliwość
    założenia B w skrzynce w ogrodzeniu (do domu ok 20m)?

    4. W rozdzielnicy mam zaprojektowane 16 obwodów (10xC16 gniazda i 6xB10
    oświetlenie). Lepiej tak, czy lepiej więcej a mniejszych? Np. B6 na
    korytarzu i klatce schodowej "nie mieszane" z innymi obwodami?

    5. W projekcie jest tylko jedna różnicówka (przed wszystkim) 30mA - to
    chyba za mało?

    6. Zanim przyjdzie (mam nadzieję już za pół roku) pan elektryk -
    zapytam: zostawiać wszystko jemu żeby wymyślił bo się lepiej zna, czy
    mieć listę życzeń? Bo np. nie wiem jak się podłącza halogeny - trafo
    jest gdzieś zamurowane? jest do niego dostęp? można je włączać w jeden
    obwód z czymkolwiek, czy raczej nie?