  • 1. Data: 2011-02-25 17:38:57
    Temat: Pytanie o przyłącze elektryczne, rozdzielnicę i zabezpieczenia
    Od: hk <h...@k...pl>

    Taka sprawa jest:

    Jest skrzynka (nie wiem co w środku) postawiona w granicy, na wiosnę
    ktoś ma przyjść i pociągnąć od niej kabel do jakiejś skrzynki na
    posesji, żeby betoniarkę i czajnik podłączyć. Umowa z ZE ma takie
    punkty: moc 14kW 3f (nie chcieli dać więcej, nie nalegałem, bo mówili,
    że np. dla 16kW koszt przyłącza wyższy a zabezpieczenie takie samo),
    zabezpieczenie 25A, wyłącznik B.

    Słyszałem, że tzw. zabezpieczenie przedlicznikowe jest dostępne dla
    właściciela - tzn. ma się kluczyk i można włączać/wyłączać. Pytania:

    1. Tzn. że mam dostęp do czegoś co kiedyś było zaplombowanym pionem?
    (wiem, że dawniej można było wyjąć bezpiecznik i wsadzić tam palucha a
    teraz nie ale chodzi mi o to, że dawniej nie można było odłączyć nijak
    obwodu PRZED licznikiem - teraz się da?)

    2. Czy zabezpieczenie przedlicznikowe B 25A będzie ok, czy też należy
    dać "w łapę" na starcie żeby ktoś włożył np. 32A albo 25 ale C? Jeśli
    sam obwód kuchenki ma zabezpieczenie C16, to to B25 jakoś mi mało się
    wydaje - kuchnia elektryczna, pralka, jakieś czajniki... Nie przeciążą?

    3. W domu jest rozdzielnica z odgromnikami C (SPC-S-20/280 Moeller) -
    czy się tak zostawia, czy daje się B+C w domu? A może jest możliwość
    założenia B w skrzynce w ogrodzeniu (do domu ok 20m)?

    4. W rozdzielnicy mam zaprojektowane 16 obwodów (10xC16 gniazda i 6xB10
    oświetlenie). Lepiej tak, czy lepiej więcej a mniejszych? Np. B6 na
    korytarzu i klatce schodowej "nie mieszane" z innymi obwodami?

    5. W projekcie jest tylko jedna różnicówka (przed wszystkim) 30mA - to
    chyba za mało?

    6. Zanim przyjdzie (mam nadzieję już za pół roku) pan elektryk -
    zapytam: zostawiać wszystko jemu żeby wymyślił bo się lepiej zna, czy
    mieć listę życzeń? Bo np. nie wiem jak się podłącza halogeny - trafo
    jest gdzieś zamurowane? jest do niego dostęp? można je włączać w jeden
    obwód z czymkolwiek, czy raczej nie?

  • 2. Data: 2011-02-25 18:05:45
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
    > 1. Tzn. że mam dostęp do czegoś co kiedyś było zaplombowanym pionem?

    masz dostęp tylko do wajhy, albo do całego zabezpieczenia jesli jest ZA licznikiem.

    > 2. Czy zabezpieczenie przedlicznikowe B 25A będzie ok, czy też nale

    wystarczy ci

    > 3. W domu jest rozdzielnica z odgromnikami C (SPC-S-20/280 Moeller) -
    > czy się tak zostawia, czy daje się B+C w domu? A może jest możliwość
    > założenia B w skrzynce w ogrodzeniu (do domu ok 20m)?

    skrzynka jest nie twoja, załozenie w niej czegos wymaga zgody energetyki - ale sadze
    ze jest do przepchniecia.
    B+C w domu powinno być ok, ale to troche czary-mary :)

    > 4. W rozdzielnicy mam zaprojektowane 16 obwodów (10xC16 gniazda i 6xB10
    > oświetlenie). Lepiej tak, czy lepiej więcej a mniejszych? Np. B6 na
    > korytarzu i klatce schodowej "nie mieszane" z innymi obwodami?

    wszystko jedno. To tylko dom a nie laboratorium kosmiczne.

    > 5. W projekcie jest tylko jedna różnicówka (przed wszystkim) 30mA - to
    > chyba za mało?

    wystarczy - reszta kwestia wygody. Mozna dac pietra osobno itd.

    > 6. Zanim przyjdzie (mam nadzieję już za pół roku) pan elektryk -
    > zapytam: zostawiać wszystko jemu żeby wymyślił bo się lepiej zna, czy
    > mieć listę życzeń?

    miec liste życzeń ale też go słuchać bo sie zna :)

    b.

  • 3. Data: 2011-02-25 18:55:38
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    > 3. W domu jest rozdzielnica z odgromnikami C (SPC-S-20/280 Moeller) - czy
    > się tak zostawia, czy daje się B+C w domu? A może jest możliwość założenia
    > B w skrzynce w ogrodzeniu (do domu ok 20m)?

    Masz instalację odgromową ?

    > 4. W rozdzielnicy mam zaprojektowane 16 obwodów (10xC16 gniazda i 6xB10
    > oświetlenie). Lepiej tak, czy lepiej więcej a mniejszych? Np. B6 na
    > korytarzu i klatce schodowej "nie mieszane" z innymi obwodami?

    W zupełności wystarczy.

    > 5. W projekcie jest tylko jedna różnicówka (przed wszystkim) 30mA - to
    > chyba za mało?

    Tutaj jest za mało. Jeżeli masz nową instalację to od tamtego roku normy
    mówią o różnicówkach na wszystkie gniazda. Jeżeli jest tylko jedna na cały
    dom (3xL+N zgaduję) to prądy upływu choćby od zasilaczy impulsowych mogą
    niepotrzebnie ją zrzucać.

    Zostaw to elektrykowi.

  • 4. Data: 2011-02-25 20:11:43
    Od: hk <h...@k...pl>

    W dniu 2011-02-25 19:55, Jacek B. pisze:
    > Użytkownik "hk"<h...@k...pl> napisał w wiadomości

    > Masz instalację odgromową ?

    50 metrów bednarki pod ławami dookoła, wyciągnięte w górę na rogach na
    zewnątrz i w środku tam gdzie ma być rozdzielnica. Uziemienie takie
    kazała zrobić firma od fundamentów a kierownik poparł.

> [...]
    > dom (3xL+N zgaduję) to prądy upływu choćby od zasilaczy impulsowych mogą

    O, nie wiedziałem. Ci od projektu i adaptacji też nie :)

  • 5. Data: 2011-02-26 09:30:04
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > O, nie wiedziałem. Ci od projektu i adaptacji też nie :)

    Głównie dlatego ze to teoria -bo praktyka nic takiego nie stwierdza :)

    b.

  • 6. Data: 2011-02-26 15:49:20
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Głównie dlatego ze to teoria -bo praktyka nic takiego nie stwierdza :)

    b.
    Owszem stwierdza.

  • 7. Data: 2011-02-26 15:50:55
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek B." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Owszem stwierdza.

    o ilu takich przypadkach słyszałeś? bo ja jakem elektryk - o zadnym.... Moze w gre
    wchodzia jakies spitolone instalacje lub trefne zasilacze...

    b.

  • 8. Data: 2011-02-26 17:28:18
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    o ilu takich przypadkach słyszałeś? bo ja jakem elektryk - o zadnym....
    Moze w gre wchodzia jakies spitolone instalacje lub trefne zasilacze...

    O kilku. W internecie łatwo znaleźć. Sprawa prosta: np. na jedno stanowisko
    komputerowe z drukarką przypada 1,5-5 mA prądu upływowego, sprzęt biurowy
    (np. ksero) to 0,5 do 2 mA SPRAWNYCH URZĄDZEŃ. Średniej wielkości biuro może
    przy szczycie załączenia dać ponad 15mA a to może już zrzucić różnicówkę
    30mA, do tego sprawną. No chyba, że dać na instalację jedną czterotorową
    różnicówkę 500mA, to zgoda. Ale to nie stanowi ochrony przeciwporażeniowej i
    jest niezgodne z normą.