  • Data: 2011-07-30 17:52:16
    Temat: Re: A i zdrozeje prad, bo..
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Ciekaw jestem jak im wyszlo te 3 gr./km. :-))

    No zobaczmy...
    Załóżmy, samochód jest w stanie spalić 6 l benzyny na 100 km, to koszt
    takich 100 km wychodzi ponad 30 zł, ale silnik spalinowy ma sprawność
    tylko 16 proc, a sam nośnik energii, jakim jest benzyna do tanich
    zdecydowanie nie należy. Z litra da się uzyskać bodajże 13 kWh, czyli do
    przejechania 100 km zużywamy 13 kWh x 6 l = 78 kWh, z czego tylko 13 kWh
    na energię służącą do napędzania pojazdu. Zatem 1 użyteczna kWh kosztuje
    30 zł / 13 kWh = 2,30 zł, a kilometr 30 gr - w artykule wyszło im 21 gr,
    może inaczej liczyli :-).

    Teraz weźmy silnik elektryczny o sprawności 85 proc i przyjmy też tą
    samą ilość energii wykorzystywanej do poruszania pojazdu i powiększmy o
    straty 13 kWh / 0,85 = 15,29 kWh.

    Dołóżmy jeszcze trochę na sprawność magazynowania energii i wyjdzie nam
    powiedzmy 20 kWh / 100 km. Okaże się, że zapłacimy za energię
    elektryczną nam potrzebną ok 10 zł, a nie 30 za benzynę. w takim razie 1
    km będzie kosztował 10 groszy, a nie 3... :-)

    Trochę sobie moim zdaniem naciągnęli, ale mogłem się machnąć.

    pozdr.
    Robert G.