    From: "Andrzej Bogacki" <a...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Boiler czy?
    Date: Wed, 28 Jul 2010 12:58:20 +0200

    Cosik mi sie wydaje, że masz bojler ale nigdy nie uzywałes przepływowego
    ogrzewacza wody.
    Wydaje ci sie, ze wiesz ale... chyba jednak nie wiesz.

    trzeba się zorganizować tak, żeby największe pobory energii były w tańszej
    taryfie. Jeśli się nie da - to
    > jedna taryfa, ale nadal bojler.

    trzeba sie zorganizować??? Czyli herbatki, tv, komputera i swiatła używamy
    tylko pomiedzy 2200 a 0600 bo wtedy taniej?? gratuluje pomysłu ale wiekszosc
    ludzi najwiecej pradu zuzywa pomiedzy 1700 a 2300 wiec taryfa nocna ma sens
    tylko w przypadku ogrzewania mieszkania pradem i to z wykorzystaniem piecy
    akumulacyjnych.

    > Poza tym przepływowe ogrzewacze mają taką "miłą" cechę, że mają pewną
    > zwłokę, zanim przepływająca woda uzyska nominalną temperaturę.

    Znowu bzdura. Goraca woda produkowana jest natychmiast po uruchomieniu
    grzałki. Znacznie wiekszym "problemem" jest zimna woda w rurach, która musi
    spłynąc zanim do kranu dotrze woda nagrzana. Ale ten problem wystepuje przy
    kazdym rodzaju ogrzewania wody.

    Reasumując. Uzywałem w zyciu bojlera elektrycznego i gazowego oraz
    przepływowego ogrzewacza wody o mocy 3,5 kW oraz 10/17/21 kW.
    Najpraktyczniejszym rozwiązaniem był mocny ogrzewacz wody. Goraca woda
    zawsze od reki. Super rozwiazanie ale.... miałem tam tylko prysznic.
    Pamietaj, ze to jest rozwiązanie najwygodniejsze a nie najtańsze.
    Przepływowy ogrzewacz wody o małych mocach 2-4,5 kW (typu Dafi) to słyży do
    mycia rąk a nie kąpieli - taka zabawka sie nie nadaje
    Bojler 60-80 l - najtańsze rozwiązanie z tych tu rozważanych ale: wody
    niewiele a juz na 2 os. to za mało, no i czesto grzeje wode kiedy nikt jej
    nie potrzebuje ale fakt, ze nowoczesne bojlery są ekonomiczne.

    Sam osobiście uzywam w tej chwili gazowego bojlera (80 l, zamknieta komora
    spalania, wylot spalin przez ściane). Wody na 2 os. troche za mało ale ja go
    uzywam jednoczesnie do ogrzewania i w tym mieszkaniu nie miałem w zasadzie
    innego wyboru. Fakty są takie, że sąsiad ma takie samo mieszkanie, tez 2 os.
    i za użytkowanie kotła gazowego dwufunkcyjnego płaci blisko 2 razy drozej. A
    trzeba pamietać, ze prąd jest jeszcze drozszy.