    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Boiler czy wymiennik ?
    Date: Tue, 27 Jul 2010 18:08:17 +0200
    <b...@t...googlegroups.com>
    <6...@u...googlegroups.com>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    news:6f2dae4e-989a-438f-80a8-b529b1087279@u11g2000vb
    d.googlegroups.com...

    > Muszę to przemyśleć ;)

    Jedyne przeciwwskazania to bardzo twardza woda i problemy z elektryką, ale w
    Twoim przypadku nie masz problemu z elektryką, bo dom się dopiero buduje.

    > Choć na razie myślę nad wymiennikiem dwupłaszczowym 100L + grzałka 2kW
    > lub boilerem z wężownicą spiralną 100L.
    > W obu przypadkach mogę grzać pradem lub piecem.

    Ja bym to traktował jako rezerwa.
    Dokładnie tak samo mam zrobione u siebie. W okresie letnim pracują
    podgrzewacze przepływowe, do których "idzie" woda z bojlera grzanego kotłem
    węglowym o dużej pojemności. Bojler ten ma dodatkową grzałkę, ale służy
    tylko awaryjnie, na wypadek uszkodzewnia ogrzewacza przepływowego. Jeżeli
    woda w bojlerze jest gorąca to wyłączane jest zasilanie podgrzewaczy
    przepływowych, a włączane jest sterowanie pompy cyrkulacyjnej, która także
    nie pracuje non-stop, lecz załącza się tylko wtedy, kiedy osoby przebywają w
    kuchni, łazience czy ubikacji. W przypadku, kiedy nikogo nie ma w tych
    pomieszczeniach to pompa jest automatycznie wyłączana po kilku minutach i
    załączana jak tylko ktoś się pojawi w tych pomieszczeniach. Tak mam zrobione
    tylko z tego względu, że w okresie letnim czasami jest palone w kotle
    drewnem.

    > Nie ukrywam że chciałbym na max wykorzystać tańszą energię czyli tą w
    > godzinach 13-15.00 i 22.00-6.00 ...

    Przy 100 litrach "niewarta skórka ..."
    Koszty wyjdą takie same lub bardzo zbliżone.

    > W przypadku podgrzewacza ja i żona mogli byśmy "wykorzystać" tańszy
    > prąd po 22.00 , ale dzieci musiałby by być kąpane już w droższej
    > taryfie ....

    Pamiętaj, że mając 2 taryfy, ta dzienna jest nieco droższa. Zatem pralka,
    czajnik, być może kuchnia elektryczna będą "zżerały" w dzień Twoje nocne
    oszczędności.

    > W przypadku jednego tylko podgrzewacza na cała łazienkę
    > (prysznic,wanna,dwie umywalki) ciężko było by znaleźć miejsce
    > "optymalne" , bo kabina będzie w innej części łazienki , wanna także ,
    > umywalki także , więc trzeba by ciągnąć spore ilości rur aby dojście
    > ciepłej wody przechodziło przez podgrzewacz centralny a to wiąże się
    > przecież z tym że woda zanim dotarła by "ogrzana" straciło by się
    > trochę czasu i zmarnowało sporo wody ...

    Nie rób jaj :) W czym masz problem z doprowadzeniem ciepłej wody ? Boisz się
    ogromnych kosztów tj. dodatykowych 10mb rury PEX w cenie po 1,8zł z
    Castoramy lub 4zł za mb firmowego Hertza ?
    Prawdopodobnie zbankrutujesz :D
    Kolejny raz powtarzam:
    Montuje się jak najbliżej umywalki, z której będziesz korzystał najczęściej.
    Prysznic czy wanna to nie problem, żeby ciepła woda popłynęła po 10 czy 15
    sekundach, bo odkręcasz rzadko i długo korzystasz z wody w odróżnieniu do
    umywalek, gdzie często w ciągu dnia myjesz ręce korzystając często z
    niewielkich ilości wody, w odróżnieniu od wanny czy prysznica, gdzie
    korzystasz z dużych ilości puszczając tam wodę raz, czy dwa razy dziennie.

    > Dodatkowo w przypadku ogrzewania wody za pomocą pieca , straty ciepła
    > i czas oczekiwania na CW by się jeszcze zwiększył z powodu dłuższych
    > połączeń rurowych ...

    Nic podobnego.
    Pomiędzy bojlerem grzanym piecem, a łazienką czy kuchnią robisz cyrkulację,
    która może sobie pracować bez problemów w okresie zimowycm całkowicie bez
    strat ciepła. Dlaczego napisałem całkowicie bez strat ciepła ? Ano dlatego,
    że i tak będziesz odpalał kocioł tylko wtedy, kiedy będzie Ci potrzebne
    ciepło w centralnym. To ciepło, które będzie tracone w cyrkulacji po prostu
    dodatkowo będzie grzało pomieszczenia.

    > Ideałem by były podgrzewacze podumywalkowe montowane blisko kranu i
    > niemalże nie widoczne , ale w przypadku prysznica czy wanny ciężko by
    > było tak połączyć aby nie były one widoczne (podgrzewacze).

    No to zamontuj pod umywalką i zasil z tego miejsca prysznic i wannę.