    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Boiler czy wymiennik ?
    Date: Sun, 25 Jul 2010 20:47:29 +0200

    /// Kaszpir /// pisze:

    > Ja u siebie w mieszkaniu zużywam około 1,5 m3 ciepłej wody. Wiem że
    > chyba dość mało ale staramy się bezsensu nie lać wody ;-)
    > Ile więc zużyłbym powiedzmy ekogorszku miesiecznie w lato ? ;)

    Jeżeli zużywasz 1,5 m3/mc ciepłej wody, to dla tej ilości masz co następuje:

    Woda z wodociągu latem będzie miała jakieś 12 st C. Do 55 st C brakuje
    43 st C.

    Chcący podgrzać każdy 1 m3 o 1 st C musisz dostarczyć 4,2 MJ energii,
    zatem dla 1,5 m3 i 55 st C ta wartość wyniesie 1,5 x 43 x 4,2 = 270,9
    MJ. Odpowiada to 75,25 kWh, a przy założeniu efektywnego odzysku energii
    z nowoczesnego kotła na poziomie 20 MJ/kg, masz do spalenia ok 13 kg
    węgla. Przyjmij 15 i widzisz jak niewiele to będzie kosztowało. Weź
    nawet 25... i też wychodzi minimalnie, stanowczo taniej, niż z prądu, bo
    te same 75 kWh musisz dostarczyć z prądu, a tu ceny kształtują się już
    nieco inaczej i musisz liczyć każdy litr zużytej wody. Przy cenie węgla
    nawet na poziomie 800/tonę ten worek będzie kosztował 20 zł, a być może
    Ci zostanie na następny miesiąc :-). Za prąd nie ma bola, żebyś się
    zmieścił w 20 zł/mc przy zużyciu 1,5 m3 ciepłej wody chyba, że będziesz
    sobie ją nagrzewał do niższej temp, ale wtedy pójdzie Ci jej więcej i na
    jedno wyjdzie.

    Zrobisz jak będziesz uważał, ale ja się nie pcham w elektryczne
    podgrzewacze/bojlery - wpinam w instalację spory zasobnik - 300 l i nie
    mam zamiaru kombinować nic z prądem - jest drogo. :-)

    pozdr.
    robercik-us