    From: wolim <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Boiler czy wymiennik ?
    Date: Tue, 27 Jul 2010 04:35:17 -0700 (PDT)

    On 27 Lip, 11:54, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > OK.
    >
    > Ale po co tak naprawdę podgrzewacz jeśli wymiennik będzie miał także
    > grzałkę ?
    > Przecież też będę mógł grzać wodę za pomocą prądu , a chyba taki
    > wymiennik nie ma jakiś gigantycznych strat ciepła ?
    > Będę mógł grzać wodę za pomoca prądu lub pieca ...

    > Wiesz to będzie w kotłowni , więc wiszący nad sufitem poziomo zbiornik
    > nie bedzie zbytnio mi przeszkadzał ;)
    >
    > Czyli co uważasz że wymiennik z grzałką (boiler) to nie jest dobre
    > rozwiązanie ?
> [...]

    Przepływowy podgrzewacz, jak sama nazwa wskazuje, podgrzewa wodę na
    bieżąco, znaczy się działa tak jak tradycyjny junkers. Odkręcasz wodę
    - włącza się grzałka (mocna grzałka, a właściwie zespół grzałek) i
    grzeje wodę. Zakręcasz, grzałka się wyłącza i podgrzewacz nie pobiera
    prądu. Efekt jest taki, że możesz cały dzień lać wodę i masz non stop
    gorącą, dodatkowo podgrzewacz nie pracuje, kiedy nie potrzebujesz
    ciepłej wody.

    Bojler lub zasobnik (nawet taki wyposażony w grzałkę elektryczną),
    potrzebuje, jak sam gdzieś napisałeś, 3 godziny, żeby nagrzać wodę do
    55 stopni. Co z tego wynika? Otóż, wykąpiesz się Ty, wykąpie się Twoja
    małżonka, a dziecko będzie musiało poczekać, aż bojler (zasobnik)
    nagrzeje się znowu przynajmniej do jakiejś znośnej temperatury. Bojler
    nie jest w stanie dogrzać się szybko, bo grzałeczka 1,5 kW jest ma moc
    podobną do tej z czajnika elektrycznego z tym, że ma do zagrzania nie
    półtora, ale 100 litrów wody. I teraz druga sprawa - załóżmy, że
    będziesz miał te dwie taryfy. Kiedy będziesz grzał wodę na wieczorne
    kąpanie? Na poranne wiadomo - nad ranem się włączy, żeby dogrzać na
    rano, ale wieczorem? Włączysz między 13:00, a 15:00? Pewnie dogrzeje
    wodę i będzie przez jakiś czas trzymał ciepło, ale szału wieczorem nie
    będzie, bo przecież rano wypuściłeś całą ciepłą, więc przez te 2
    godziny w południe baniak nie zdąży się nagrzać (pisałeś o trzech
    godzinach). Czy i tak bojler będzie pracował przynajmniej godzinę w
    ciągu dnia w pierwszej taryfie. W/g mnie taki bojler powinien pracować
    24 godziny na dobę, bo energia potrzebna do podtrzymania ciepłej wody
    będzie znikoma, a komfort się zwiększa.

    Taka jest różnica pomiędzy przepływowym podgrzewaczem, a bojlerem.

    Jeśli zaś chodzi o to, czy można jeden, czy muszą być 2 podgrzewacze -
    jak gdzieś pisał Plumpi. Wg mnie jeden większy (15kW albo można się
    szarpnąć na 21kW) spokojnie wystarczy. Ja miałem w 80-metrowym
    mieszkaniu 12kW i nie było z nim specjalnych kłopotów. Można było
    spokojnie brać prysznic i jednocześnie w kuchni oddalonej (w linii
    rur) od kilkanaście metrów myć naczynia. Z tego, co wiem nie planujesz
    budowy dużego domu, więc spokojnie sytuacja powinna być taka sama.
    Niestety, za przydział mocy płaci się w energetyce - nie pamiętam ile,
    ale kilkadziesiąt do stukilkudziesięciu złotych za kW - oczywiście
    jest to opłata jednorazowa.

    I dodatkowo, wg mnie, tańszy w eksploatacji jest przepływowy
    podgrzewacz od zasobnika (w lecie) czy bojlera.

    Pozdrawiam,
    MW