    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Boiler czy wymiennik ?
    Date: Tue, 27 Jul 2010 19:22:46 +0200
    <b...@t...googlegroups.com>
    <6...@u...googlegroups.com>
    <i2n09v$jek$1@news.onet.pl>
    <0...@q...googlegroups.com>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    news:087800dd-28a8-4b62-bec7-71bc738f2846@q2g2000vbd
    .googlegroups.com...

    > Jedyne przeciwwskazania to bardzo twardza woda i problemy z elektryką, ale
    > Twoim przypadku nie masz problemu z elektryką, bo dom się dopiero buduje.

    Dom będzie miał własne ujęcie wody (własna studnia z pompą wody).

    > Rodzina 4 osobowa (2 osoby dorosłe + 2 dzieci 3,5letnich) ;)

    To przy dzieciach w dzień będzie szła spora ilość wody.
    A to ręce pobrudzone, a to krótka przepierka, a to zmywanie talerzy i naczyń
    itd.

    Chyba muszę mocno przemyśleć te podgrzewacze ;-)

    Potrzebne by mi były 4 podgrzewacze (jeden do kotłowni do umywalki) ,
    jeden do kuchni (zlewozmywak) i jeden mocny do kuchni.

    > Czy podgrzewacze pobierają jakiś prąd gdy nie używam ciepłej wody ?
    > Jakiś "stan czuwania" ?

    Nie lub bardzo znikome ilości energii (w przypadku elektronicznego
    sterowania) porównywalne z ładowarką do telefonu.

    > Czy są jakieś "inteligentne" podgrzewacze które dopasowują moc do
    > danego zapotrzebowanie ? Bo kupując np. podgrzewacz 15kW do łazienki
    > wiadomo mniejsza moc starczy do umycia rąk przy małym poborze mocy a
    > inna będzie wymagana do wanny ?

    Są, ale są też droższe.

    > Czy przez podgrzewacze może przechodzić gorąca woda ?
    > Chodzi że w zimę były by wyłączone z prądu podgrzewacze i musiałby by
    > działać jako "przelotka" gorącej wody i to przecież gorąca woda z
    > pieca jest wyższa niż chyba ta z podgrzewacza ...

    Nie ma problemu.

    > A jak wygląda sprawa boilera na 220V. Powiedzmy że mam boiler 100L i
    > się kąpie. Mam powiedzmy głowicę termostatyczną ustawioną na 38stopni
    > i używam perlatora który ogranicza zużycie wody go 8L na minutę.

    To jest bardzo mały przepływ, który nadaje się tylko do małego prysznica.

    > Przecietny prysznic trwa powiedzmy 5 minut. Nie mam pojęcia do jakiej
    > temperatury nagrzewa się wodę , ale powiedzmy że podczas prysznica
    > zużyje max 40L wody. Rozumię że od razu jak zaczyna ubywać wody w
    > boilerze natychmiast jest uzupełniany brak zimną wodą. Więc jeśli
    > boiler byłby wylączony to bardzo szybko woda będzie chłodna a jak
    > będzie włączony to zacznie się nagrzewać ...
    > Jak mocno wychładza się więc woda ? Jest to odczuwalne ?

    To zalezy od wielkości bojlera.
    Przy bojlerze 100litrów bez baterii termostatycznej, pod koniec kąpieli
    możesz odczuwać, że woda jest chłodniejsza.
    Jeżeli będziesz miał baterie termostatyczne to możesz grzać bojler do
    wyższych temperatur np. 80-90stC i dzieki temu będziesz miał więcej wody w
    sam raz do kąpieli czyli o temperaturze 38-42stC.
    W przypadku, kiedy nie będziesz montował baterii termostatycznych musisz ze
    względów bezpieczeństwa, zwłaszcza dzieci utrzymywać temperaturę wody w
    bojlerze na poziomie, który nie spowoduje poparzeń, czyli ok. 50stC

    > Czyli co uważasz że w sezonie zimowym grzać wodę za pomocą pieca a w
    > sezonie gdy piec będzie wyłączony używać tylko podgrzewaczy ?

    > No chyba że grzać piecem. Piec będzie z podajnikiem i może zużycie
    > węgla wcale nie bedzie aż tak duże ...

    Policz sobie wszystkie koszty kotła węglowego:
    1. Spalanie tylko po to, zeby grzać otoczenie - czyli stanowcza większość
    energii idzie z dymem do komina i ciepło do otoczenia.
    2. Skrócenie żywotności kotła, który zamiast pracować sezonowo, będzie
    pracował non-stop przez cały rok.
    3. Koszty częstszego czyszczenia komina oraz kotła, ponieważ przy takim
    duszeniu kotła wydziela się sporo sadzy. Zatem kominiarz będzie musiał
    przychodzić do Ciebie nie raz do roku ale ze 2-3 razy. Ponadto liczy się
    także swój czas pracy przy kotle (czyszczenie), pilnowanie, dokładanie,
    organizowanie dostawy węgla.
    4. Dolicz też koszty częstszych wymian ślimaka (koszt ok. 300-400zł) i
    awarii typu zerwanie klina itp.

    Grzanie CWU kotłem ma sens tylko wtedy, kiedy zużycie ciepłej wody jest
    duże. Przy małym zużyciu przestaje być opłacalne lub jest nawet droższe.

    > Po prostu podgrzewacze to też koszt i wcale nie mały i nie wiem czy
    > zakup ma sens ...

    Przy małym zużyciu wody zwróci się po 2-3 sezonach.