    From: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Boiler czy wymiennik ?
    Date: Tue, 27 Jul 2010 23:35:51 -0700 (PDT)
    <b...@t...googlegroups.com>
    <6...@o...googlegroups.com>
    <i2nj4l$43d$1@inews.gazeta.pl>

    > Ja nadal nie wiem, czemu Ty się uparłeś przy kilku podgrzewaczach.

    Bo jeden były na łazienkę a drugi w kuchni a trzeci w kotłowni , bo
    odległość pomiędzy łazienką a kuchnią i kotłownia jest spora (choć
    oczywiście nie jakaś gigantyczna bo to przecież mały dom 95m2 ;)
    Muszę się zastanowić. Obecnie mam moc przyłączeniową 11kW. Pytałem się
    w energetyce i za każdy dodatkowy kW płaci się u mnie 166zł. Jeśli
    więc poodgrzewacz miałby mieć 24kW zapewne musiałbym mieć 25kW czyli
    musiałbym zapłacić dodatkowo 2324zł + koszty elektryka (podobno jakies
    zmiany).
    Choć patrząc na ofertę Kospela starczyłby mi podgrzewacz 15-18kW ,
    jeden na cały dom
    Tyle że nowoczesny podgrzewacz elektroniczny to minimum około 1200zł +
    zwiększenie mocy - 2324zł to daje już ponad 3500zł !

    Trochę dużo i pytanie kiedy mi to się zwróci ?

    Chyba jednak zostanę przy tym co chciałem. Czyli wymiennik
    dwupłaszczowy 100L i będę grzał piecem.
    Piec będzie "uniwersalny" więc być może będę po prostu palił mało
    kalorycznych i tańszym ekogroszkiem , miałem lub owsem ...
    Plus taki że woda bardzo szybko powinna się ogrzać i powinno być w
    miarę komfortowo ...

    A licząc koszty jakie musiałbym ponieść w przypadku podgrzewacza sądzę
    że będzie to bardziej "ekonomiczne" rozwiązanie , tym bardziej że
    jakoś nie chce mi sie wierzyć że te podgrzewacze są na tyle
    inteligentne że jeśli mamy podgrzewacz 18kW i zapotrzebowanie mocy na
    podgrzanie wody będzie dużo dużo mniejsze (np. umycie rąk w umywalce)
    to wątpie aby podgrzewacz zużył dużo mniej mocy a raczej niemalże
    max ...

    Znajomy ma boiler 80L z wężownicą (podłączony do 220v) i nie narzeka
    (rodzina 3 osobowa)

    > 3 osób. Do tego, jeśli będzie z elektroniką, to dobierze sam moc do ilości
    > pobieranej wody, czyli jak się będziesz kąpał pod prysznicem, to nie będzie
    > grzał mocą 21kW, tylko ok. 12kW. Dodatkową moc będzie załączał dopiero
    > wtedy, gdy np. w tym samym czasie ktoś skorzysta z umywalki lub zlewozmywaka
    > w kuchni.

    Czyli co zwykły "tani" elektroniczny podgrzewacz np. mocy 15-18kW
    będzie sam sterował mocą w pełnym zakresie mocy (1-18kW) ?
    Jeśli tak to dobra wiadomość , bo przecież myjąc ręce zapotrzebowanie
    na ilośc ciepłej wody jest mniejsza niz przy prysznicu lub wannie ...
    Napiszę do Kospela z ciekawości jak te elektroniczne podgrzewacze
    "dawkują" moc , bo jeśli nie potrafią idealnie dobrać mocy to mamy tu
    olbrzymie marnotrawstwo mocy i pieniedzy ...

    > PS. Właśnie jestem po uzupełnianiu ekogroszku do podajnika. Jutro czeka mnie
    > wyrzucanie popiołu i czyszczenie pieca. I tak co niecały miesiąc
    > praktycznie. Nosz kurwa, w lecie w piecu palić, to porażka. W kotłowni mam

    Ja czytałem że ludzie miesięcznie na ogrzewanie CWU w lecie zużywają
    od 80kg ekogroszku miesięcznie.
    Nowoczesne piece (np. Ogniwo Eko) mają tryb Letni a elektronika może
    sterować mocą pieca i itd ...
    Jeśli zużyłbym miesiecznie nawet 100kg groszku (taniego mało
    energetycznego) lub owsa to grzanie wody pradem jest dla mnie zupełnie
    nie opłacalne.
    Za duże inwestycje (około 3500zł) i nie wiadomo czy było by taniej ,
    być może bardziej komfortowo ale ...

    Z tego co rozmawiałem z gościem z fabryki , piece są stworzone do
    pracy ciągłej i praca nonstop jest dla nich optymalna. Gościu
    powiedział że piece bardzo często rdzewieją poza sezonem gdy są nie
    używane ...
    Piec mój będzie miał retore z żeliwa więc powinien być dużo mocniej
    odporny ...
    Pozatym chciałbym palić głównie owsem , bo mam nadzieję że tam gdzie
    będę mieszkał (wieś) problemu z owsem czy żytem nie powinno byc ;)