    From: Maniek4 <r...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Budujemy Polskę
    Date: Fri, 22 May 2015 15:32:37 +0200

    W dniu 2015-05-22 o 14:09, Pete pisze:

    > Nigdy nie miały do niego należeć. To jest haracz za obietnicę wypłaty
    > emerytury.

    Mialy. Przypomnij sobie obietnice rzadu Buzka.

    > To że pod szyldem OFE - niewiele zmienia. A w zasadzie
    > kosztuje obywatela więcej - bo OFE kasują 2 razy prowizję niezależnie od
    > wyników a i tak 40% musiały przekazywać z powrotem państwu.

    Prowizje to inna sprawa.

    > i stanowic czesc jego przyszlej
    >
    > No to chyba mamy zupełnie inny pogląd na 'własność'

    Ale co Ci sie nie zgadza?

    > Zupełnie jak indeksacja ZUS, tylko że bez pośrednika w postaci OFE
    > kasującego 5% rocznie prowizji.

    Zalozenie bylo takie, ze w OFE te pieniadze beda pracowac w dluzszym
    okresie. ZUS dopisze Ci po prostu procent od inflacji. Gdyby w OFE
    kapital rocznie przyrastal np. o 10% to po zaplaceniu 5% prowizji i tak
    jestes do przodu wzgledem wskaznika inflacji.
    Nie mowie, ze sytuacja byla dobra. Ale gdyby rzad chcial naprawiac
    popelnione bledy to zabralby sie do tego zdecydowanie inaczej.

    > Tak jak indeksacja ZUS

    A jak Twoim zdaniem indeksacja ZUS wyglada w bilansie?

    > Po drugie
    >
    > G.prawda
    > $$$ Z obligacji dofinansowuje ZUS

    ZUS, gornikow, policjantow... Jakie to ma znaczenie? To mieszanie wciaz
    w tym samym kotle.

    > Jak ZUS zbankrutuje, to i obligacje będą nic niewartym świstkiem papieru

    Obligacje sa wtedy nic niewarte jak zbankrutuje rzad, czyli wtedy kiedy
    wczesniej zabierze Twoja emeryture.

    > W związku z obowiązkiem inwestycji w obligacje, OFE były zmuszone
    > rolować obligacje - więc de facto była to niekończąca się pożyczka.

    No i widzisz jak Ci nawciskali propagandy?
    Jakiej bys tam ideologii do obligacji nie dorabial to obligacje w
    bilansie wystepuja jako zobowiazanie. Innymi slowy jako dlug publiczny,
    a ten przed wprowadzeniem subkonta zblizal sie do granicy progu
    ostroznosciowego. Po zabraniu kasy z OFE zniknal dlug oraz jego koszty
    obslugi. W tym czasie powstalo zobowiazanie panstwa wobec przyszlych
    emerytow, ale na ta chwile nie jest to dlugiem. Dlug bedzie sie
    zwiekszal dopiero wtedy kiedy te wydatki nie beda mialy pokrycia w
    dochodach - czyli kiedys. Rzad wyrwal sobie troche czasu na dzialanie i
    trwanie do kolejnych wyborow, bo w dzialania to jakos nie wierze. Poki
    co gasi pozary. Nawet dyskusji o tym juz nie ma.

    > I co możesz zrobić ze 'swoją' kasą z OFE?
    > Wypłacić i pojechać na wakacje jak w reklamie Bankowego OFE?

    Teoretycznie moglbym po osiagnieciu wieku emerytalnego. Teraz powiedza,
    ze ZUS-u nie stac na wyzsze emerytury i z banki.

    Pozdro.. TK