    Date: Wed, 03 Aug 2011 13:59:19 +0200
    From: hk <b...@m...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną

    W dniu 2011-07-17 19:44, hk pisze:
    > Bo jakoś tak murować nie potrafię, wody i co nie czuję w ogóle, ale
    > instalacje elektryczna to po prostu odcinki przewodu z punktu A do B
    > połączone w puszkach.

    Ja na wstępie hurtem chciałbym podziękować tym co mi podrzucili porady
    jak robić i co można spaprać, a (jeszcze nie zacząłem roboty) oprócz
    tego zapytam o konkrety:

    - przewód ydyp czy ydyt? ten pierwszy jest w odmianie żo, tego drugiego
    już nawet na allegro nie widzę. Ten pierwszy jest (albo się mylę) w
    bruzdy pod tynk, ten drugi w tynk bo jest bardziej płaski. Ja bym chciał
    bez bruzd - ale nie wiem jak tynkarz z pacą poleci i jak się ma do pionu
    miejsce gdzie te przewody pójdą - czy dawać jednak ydyp/żo?

    - puszki głębokie to 60mm? Czy mogą nie wystarczyć i lepiej mieć też
    kilka 80mm?

    - taka rada była żeby puszczać PE bez przecinania - wchodzi on jak ma
    2,5mm2 zagięty w dwa do kostek wago? bo na nich napisane 1-4mm2 - to czy
    nie jest tak (na logikę) że kupuje się większe kostki pod PE?

    - a tak przy okazji - wago czy "takie jak wago"?

    - czy stosuje się w instalacjach takich jak moja złączki wago rozłączane
    (te z dźwigniami), czy to raczej przerost formy nad treścią?

    - bardzo proszę o rady dotyczące instalacji teletechnicznych. W blokach
    mam tylko "prund" w ścianie i żadnych bajerów RTV/kina domowe itp. Ale
    myślę że warto by w ścianę coś rzucić - tylko rzucić byle co to pewnie
    szkoda kasy, trzeba od razu dobrze (jak te kable od czujnika ruchu)
    i pytania:
    - ile przewodów wymaga telewizja? zakładam że jakieś multiswitche będą
    na strychu, pytam o ilość kabli docelowo do gniazdka (ze cztery w domu
    chcę mieć)

    - internet to wiem, skrętka od routera, też na strychu, ale czy internet
    to musowo telefon stacjonarny? Tam na wsi była radiówka u sąsiada, ale
    nie bardzo to działała, ja mam teraz sieć osiedlową to na niczym innym
    się nie znam

    - domofon to też skrętka a rygiel na furtce to jedna para przewodów czy
    więcej? A np. brama (nie chcę ale może kiedyś)?

    Alarmów i kamer nie chcę. Pytam o wszystko, bo w hurtowniach ceny takie,
    że lepiej na allegro kupić - a jak mam płacić 20-30zł za przesyłkę kilka
    razy, to wolę kupić parę groszy drożej a u jednego sprzedawcy - i jak
    najwięcej za jednym zamachem.

    Aha - do centralnego ogrzewania jakieś dodatkowe instalacje są potrzebne
    (czujniki itp?) Bo spec ma przyjść dopiero pod koniec sierpnia i coś
    myśleć. W projekcie było ogrzewanie gazowe, chcę groszek. Na pewno jakiś
    wątek założę ;) ale teraz tylko podstawowe, niezbędne okablowanie
    takiego CO?