    Date: Sun, 08 Dec 2013 17:23:22 +0100
    From: "M." <...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ciekawostka - ile docieplenia?
    <l81lkn$4f0$1@usenet.news.interia.pl>

    W dniu 2013-12-08 12:36, Maniek4 pisze:
> [...]
    a-do-zera-koniec-naftowego-eldorado-eike-batisty

    ---Top-380-Global-oil-price-update

    > Z ciekawosci rzucilem okiem na ostatni link i przypomnialem sobie cos o
    > ropie w kontekscie ciekawostek rozwoju gospodarczego swiata.
    > Na stronie 3 jest wykres Exhibit 4, dotyczacy 40 letniego cyklu wzrostu
    > i spadku cen ropy. Z historii ekonomii wiemy, ze rok 1979 to tzw.
    > pierwszy szok podazowy ropy naftowej. W kontekscie tego wykresu i
    > sytuacji z roku '79 zastanow sie ile wspolnego z cena ropy ma jej
    > trudnosc pozyskania.
    > Nie bede linkowal, nie lubie byc tendencyjny. Pod haslem szok podazowy
    > znajdziesz przyczyny wzrostu ceny w roku '79 i moze sam wyciagniesz
> [...]

    Ale przecież właśnie piszesz dokładnie to, co ja. Chyba, że uważasz, że
    ropy jest nieskończenie wiele i całą ropę ma OPEC?

    Nieważne, czy przyczyną szoku podażowego jest jakiś konflikt, czy brak
    nowych złóż. Jeśli zużycie rośnie wykładniczo (a tak jest) to zawsze
    trafisz na moment, gdy nie da się nadążyć za popytem. I wtedy cena
    energii rośnie raptownie.

    M.