  • Data: 2017-12-31 09:26:07
    Temat: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Ja tylko podepnę się do zdania Użytkownika odnośnie promieniowania
    > cieplnego. Faktycznie w domu "jest cieplej" nawet gdy temperatura
    > jest stopień niższa, ale grzejniki grzeją, niż gdy na termometrze
    > jest stopień wyższa, ale grzejniki ostygły bo kocioł nie ma tak
    > małej modulacji i się wyłączył.

    To zdanie pochodzi wprost z opisu metody wyznaczania "temperatury
    odczuwalnej". W najprostszym modelu dla wnętrz jest to średnia
    temperatury powietrza i temperatury ścian. Temperatury grzejników
    mieszać w to nie należy (jeśli ich radiację odczuwany jako coś
    miłego, a nie dyskomfort, to raczej jest coś nie tak w założeniach
    -- ktoś pomylił centralne ogrzewanie z ogrzewaniem kominkowym).

    Podobnie z kaloryferami na zmianę zimnymi i gorącymi -- powinny mieć
    cały czas jednakową temperaturę (mierzoną w okresie np. kilku godzin).
    Jeśli nie mają, to znaczy że regulacja (w sensie automatyki) do bani.
    A wracjając do pytania pierwotnego -- przy instalacji z setkami litrów
    wody w grzejnikach, dobra regulacja jest nie lada wyzwaniem matematycznym.

    --
    Jarek