    Subject: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 31 Dec 2017 11:37:07 +0100

    > Nieprawda. Kumulatywność (czyli pojemność cieplna budowli) ma wpływ
    > tylko na amplitudę i szbkość wahań temperatury. Nie ma wpływu na
    > skuteczność regulacji w celu osiągnięcia oszczędności. Krótko mówiąc i
    > prostym językiem, kidy wyjdziesz z domu o małej kumulatywności i
    > wyłączysz ogrzewanie, temp. szybciej i mocniej spadnie niż gdy to samo
    > zrobisz dla domu o dużej kumulatywności. Ale w celu przywrócenia
    > pożądanej temperatury po przyjściu i włączeniu ogrzewania zużyjesz tyle
    > samo energii (musisz podgrzać tą "kumulatywność).

    ROTFL

    Sam sobie zaprzeczasz.

    > Nie ma wpływu na skuteczność regulacji w celu osiągnięcia oszczędności.

    > Ale w celu przywrócenia pożądanej temperatury po przyjściu i włączeniu ogrzewania
    zużyjesz tyle samo energii (musisz podgrzać tą "kumulatywność)

    Spróbuję Ci to wytłumaczyć.
    Co to są straty ciepła i kiedy one występują?
    Straty ciepła to przepływ ciepła z ośrodka o wyższej temperaturze do ośrodka o
    temperaturze niższej. Im większa będzie różnica temperatur tym większe będą straty.

    Tak więc starty ciepła w domu są tym większe im większa jest różnica temperatury
    wewnątrz i na zewnątrz domu. Jest to chyba fakt niezaprzeczalny.

    Bierzemy pod uwagę dom o dużej kumulacyjności.
    Mamy w nim ciepło, ściany nagrzane.
    Zaczynamy obniżać w nim temperaturę.
    Co się dzieje?
    Skumulowane ciepło jeszcze przez wiele godzin utrzymuje temperaturę w domu na
    jednakowym poziomie, a zatem straty są na tym samym poziomie, bo wynikają one z
    różnic temperatur wewnętrznej i zewnętrznej. Kiedy dom dostatecznie się wychłodzi,
    wtedy straty maleją, bo też maleje różnica temperatur.
    Zaczynamy znów grzać. Teraz musimy dostarczyć dużo więcej ciepła niż wynikałoby z
    wartości strat, bo w przeciwnym razie nie udałoby się podnieść temperatury. W tym
    czasie kocioł pracuje z większą mocą i wyższą temperaturą, przez co grzeje z mniejszą
    sprawnością niż wtedy, kiedy dom był nagrzany, a kocioł tylko sobie tylko pyrkał, aby
    uzupełniać straty ciepła utrzymując temperaturę na stałym poziomie.
    To co chcieliśmy zaoszczędzić poszło się j...., bo i tak musieliśmy z powrotem
    wtłoczyć ciepło, a kocioł przez wiele godzin pracował z niższą sprawnością.

    Teraz co będzie z domem o małej kumulacyjności.
    Mamy w nim ciepło, ściany nagrzane.
    Zaczynamy obniżać w nim temperaturę.
    Co się dzieje?
    Temperatura szybko spada, bo skumulowanego ciepła nie jest zbyt wiele w domu.
    Dom osiąga obniżoną temperaturę, a kocioł zaczyna ją utrzymywać pracując teraz z
    niższą mocą niż wcześniej.
    Ponieważ temperatura wewnątrz jest niższa to i straty są mniejsze, bo jak pamiętamy
    zależą one od różnicy temperatur wewnątrz i na zewnątrz domu.
    Teraz przez wiele godzin kocioł pracuje z mniejszą mocą, a dom ma mniejsze straty
    ciepła.
    Zaczynamy grzać. Kocioł zwiększa moc i szybko doprowadza do zadanej temperatury. Po
    czym pyrka sobie z taką mocą, aby utrzymać stała temperaturę kompensując tylko straty
    ciepła.
    Mamy oszczędności z utrzymywania niższych strat przez wiele godzin.

    W przypadku domu o dużej kumulacyjności nie było to możliwe, bo nie udało się nam
    uzyskać dostatecznie szybko stanu obniżonej temperatury, aby zminimalizować straty
    cieplne, a do tego później kocioł przez wiele godzin musiał wtłaczać w dom tyle
    ciepła ile utracił podczas wyłączenia.