    From: Andrzej S <a...@e...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Co tu poszło nie tak?
    Date: Mon, 28 Aug 2017 10:31:35 +0200
    <on6n6l$2ng$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <59a29f0b$0$5153$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>

    W dniu 2017-08-27 15:40, Tornad pisze:

    > Wlasnie nad tym pracuje. Problem polega na skali. W warunkach laboratoryjnych
    > jak dotad nie udało mi się tego uzasadnić. Ale się nie poddaje i jakos
    > posrednio ale może uda mi się to zjawisko wymodelować.
    > Te hantle to jest doswiadczenie dla uczniów, no może dla studentow. Ja te
    > sprawy znam. Ale z tym mam tez problem gdyż nie wiem jaka mase czastek przyjąć
    > do obliczen. Gdyby to zachodzilo w prozni nie byłoby klopotow. A tu obojętne
    > czastki powietrza przeszkadzają, tlumia i odksztalcaja te teoretyczne
    > przebiegi.

    Mam nadzieję, że budowlańcy wybacza mi jeszcze jeden post na temat
    tornad. Tak wyszło.

    Byłoby pięknie z tą maszyną elektryczną. Jeśli jednak zaganiasz do
    gry składową pionową lokalnego pola mag., nie będziesz miał lekko,
    bo wiadomo, ze tej skladowej jest niewiele. Uważam, ze to bardzo
    ciekawe.

    Nigdy nie spotkałem się z taką oto teorią: potrzebujemy
    ostrego ciągu w górę w ograniczonej przestrzeni, czyli wanny z dziurą,
    akurat tutaj do góry nogami, czyli z wypływem u góry. Nad obszarem z
    bardzo rozległym i silnym prądem wznoszącym (duża burza ale tuż przed
    opadem) powinny poja2wić sie tzw. komórki Benarda. To stosunkowo
    nieduże obszary wznoszenia ale i tuż obok opadania strumieni gazu
    (ciezy też). Ośrodek nie daje się poderwać do góry na wielokilometrowym
    obszarze, tu się wznosi, ale niedaleko obok opada. Widać to na filiżance
    kawy z mlekiem. Kawa ochladzajac sie na lustrze nie cyrkuluje w pionie
    całością, a małymi, dokonale widocznymi komórkami. Komórki te są
    stabilne i to tym bardziej, czym bardziej uda im się uporządkować
    wznoszenia / opadania.

    Taka komórka to świetny inicjator wiru. Na miejsce powietrza, które
    uciekło z rykiem do góry spływa okoliczne, ale zachowuje swój moment
    pędu z większych odległości, zatem wiruje coraz szybciej. Komórka
    Benarda nie zanika bo otworzył się kanał gdzies do stratosfery,
    napędzany przemianą pary w wodę gdzies tam w lodowatych wysokosciach.
    Pojawia się ciepło przejscia fazowego gaz -> ciecz, rwanie się wzmacnia.
    Dam głowe, że tak sformowana komórka jest otoczona prądami zstępującymi.
    Czyli tornado to uporządkowany ruch w górę i w dół, a z konieczności
    na samym dole do centrum.

    Potwierdz, zdaje sie ze tornada czesto chodza stadami - tak jak komórki
    Benarda w kawie. Nie mogą być za blisko, ale tak pod 50-kilometrową
    superkomórką co 5 km bym to widział.

    > Ale ciesze się, ze jesteś jednym z nielicznych który się tym zainteresowal
    > i wroze, ze będę miał w Tobie tej teorii czy hipotezy zwolennika.
    >
    > Pzdr
    > Tornad

    To ja dziekuje. Ech, tak posiedzieć przy piwie, a tu dwa tornada ...

    pozdr
    A S