    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czemu duze skosy na dachach?
    Date: Tue, 24 Nov 2009 12:36:04 +0100

    wiadomości news:4b0babbc$1@news.home.net.pl...

    > Ale znowu z tymi straszliwymi skosami ;)
    >
    > Skosy zawsze gdzieś będą, a gdzie - to już zależy od umownej granicy
    > pomiędzy przestrzenią mieszkalną a "strychem".

    Ale chyba lepiej ejst je mieć na strychu, gdzie przez nie korzystasz na
    codzień z tej przestrrzeni, a zazwyczaj trzymane są bezużyteczne lub
    użyteczne, ale mało używane rzeczy np. stół i krzesła ogrodowe, parasol,
    rower, walizki, namiot itp. Tym przedmiotom nie przeszkadza, że leżą w
    ciasnym kącie pod skośnym dachem. Natomiast w pokoju taki skos uniemożliwia
    mi ustawienie szafy, czy choćby nawet biurka.
    Znam wielu ludzi, którzy wybrali projekt domu, bo był ładny, a po 3-4 latach
    użytkowania mówią jedno "najchętniej to bym to wszystko zburzył i postawił
    od nowa likwidując te pier....ne skosy. Patrząc dodatkowo na te pokraczne
    projekty domów nieustawnych i niewygodnych w użytkowaniu z wieloma
    poziomami, gdzie przechodząc z kuchni do salonu trzeba pokonać dwa ciągi po
    2-3 stopnie schodów.
    Jak patrze na te wiatrołapy pod schodami, gdzie drzwi są ustawione pod kątem
    i żeby wnieść wersalkę trzeba ją wnosić pionowo męcząc się z jej wniesieniem
    to się zastanawiam czy ci ludzie to nie mieli wyobraźni, że wpakowali się w
    takie szambo.

    Dla porównania mam dom, zbudowany przez Niemców w 1930r.
    Pomimo, że z zewnątrz sprawia wrażenie malutkiego domku to wewnatrz
    zaskakuje ilością pomieszczeń oraz ich wielkością.
    Bardzo mądrze też jest zrobiony cały układ tego domu. Są 2 ciągi kominowe,
    które nie ograniczają dostępu do każdego z pomieszczeń z wszelkimi
    instalacjami. Kominów jest tyle, że obecnie mogę bez najmniejszego problemu
    postawić kominek w miejscu reprezentacyjnym salonu o rozmiarach prawie 5 na
    10 m oraz wykonać wentylację mechaniczną wszystkich pomieszczeń z
    rekuperacją. Na górze pomiędzy kominami jest strych, na którym można
    zamontować rekuperator oraz inne urządzenia.
    Na dole znajduje się salon, kuchnia, sypialnia, miejsce na saunę lub
    pralnię, kotłownia, łazienka oraz ubikacja. Do salonu wchodzi się
    bezpośrednio z korytarza jak i z kuchni. Ponadto kuchnia ma także oddzielne
    wejście z korytarza. Czyli drzwi są tak zamontowane, że można chodzić
    dookoła. Jest to bardzo wygodne, kiedy przyjmujemy gości, bo dzięki temu nie
    pałętają się nam po kuchni, a niosąc posiłek z kuchni do salonu nie musimy
    wychodzić na korytarz. Ponadto drzwi od kuchni, sypialni, sauny, kotłowni i
    łazienki są bardzo blisko siebie. Między drzwiami kuchni, a sypialni jest
    ok. 2m , a natomiast drzwi sypialni, sauny, kotłowni, łazienki oraz ubikacji
    są oddalone co pół metra.
    Kotłownia ma dodatkowe wyjście na zewnątrz w ścianie szczytowej. Po
    dobudowaniu do ściany szczytowej kawałka pomieszczenia, zyskujemy garaż,
    dodatkowy skład opału ora zpiękny, duży taras.
    Korytarz jest dość przestronny i jest w nim miejsce na duże, natynkowe
    elektryczne skrzynie rozdzielcze i automatykę (wnęka za drzwiami wejściowymi
    o wymiarach ok. 80cm szerokości i ok. 60cm głębokości. Od chwili wybudowania
    tego domu w tym miejscu znajdowało się przyłącze elektryczne z licznikiem.
    Jest też miejsce na dość dużą szafę ubraniową szerokości ok. 3m i głębokości
    nawet 1m. Schody są co prawda zabiegowe, ale wygodne i nie stwarzają
    najmniejszych problemów z wchodzeniem, po prostu są idealne wymiarowo.
    Głowne drzwi wejściowe są bardzo szerokie, bo aż 120cm, pozostałe drzwi
    natomiast mają szerokość 90cm. Wejście z największymi nawet meblami nie
    stwarza najmniejszego problemu. Jedyny problem stwarzają schody, bo przed
    wniesieniem mebli trzeba zdemontować poręcz oraz główny słupek, na którym
    wspiera się poręcz na dole, gdzie schody zakręcają pod kątem 90 stopni.
    Jednak i tu Niemcy byli przezorni i zrobili konstrukcję poręczy oraz tego
    słupka demontowalną. Demontuje się to i montuje spowrotem w przeciągu pół
    minuty bez użycia jakichkowliek narzędzi czy też kręcenia śrub.
    Na górze znajduje się pokój z kuchnią o pełnych wymiarach (bez skosów, pokój
    ok. 5x4m i kuchnia ok. 4x4m) oraz spora powierzchnia strychowa ze skosami,
    którą bez problemu można zaadoptować, co też robię i dzieki nim stworzyć 4
    pokoje o wymiarach ok. 5x4m + kuchnia + łazienka po dobudowaniu drugiej
    lukarny, choć w tej przestrzeni nawet ze skosem bez problemu można
    zamontować wannę i ubikację.

    Układ tego domu jest bajecznie prosty i bardzo użyteczny, wręcz genialny.
    Jeżeli będę budował dom, a mam taki zamiar to napewno będę się wzorował na
    tym układzie nieco go tylko modyfikując. Po pierwsze podniosę dach, żeby
    pozbyć się skosów i uzyskać duży i przestronny strych. Po drugie nieco bym
    poszerzył część środkową domu ok. 1m, aby uzyskać szerszą łazienkę oraz
    obydwie kuchnie na parterze, bo znajdują się jedna nad drugą. Reszta bez
    zmian.
    To co widuję łażąc po budowach to w stanowczej większości jakieś pokraczne
    dziwolągi o powierzchniach podobnych lub nawet większych od mojego domu, ale
    sprawiających warażenie ciaśniejszych i bardzo niewygodnych z bardzo dużą
    ilością uskoków, skosów, drzwi montowanych po skosie, pokojach wąskich,
    ciasnych i do tego z sufitami po skosie.