  • Data: 2009-06-19 23:00:50
    Temat: Re: Czy pospinac rury miedziane z uziemieniem?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:h1go79$ajk$1@inews.gazeta.pl...

    > Wiesz, do egzaminów na uprawnienia pomiarowe startowało nas 25 lub 26
    > osób. Zdało nas tylko 5 osób, pomimo, iż wszyscy mieli wykształcenie
    > elektryczne, większość po studiach i długoletnie doświadczenie w tym
    > zawodzie.

    Alez. Nie podwazam Twojej wiedzy i doswiadczenia. Bardzo cenie sobie Twoje
    rady na grupowym forum, ale wybacz Twoje tytuly nie bronia spojzenia w inny
    sposob, to podstawa cywilizacji. Zreszta ja nikogo do niczego nie namawiam a
    prezentuje nie tylko moj poglad, ale takze doswiadczonych ludzi piszacych
    ksiazki w tej dziedzinie z ktorych reszta sie uczy. To nie jest moje widzi
    mi sie i tak sobie nie wymyslilem. Poza tym brak uprawnien SEP i jakichs
    blizej niezrozumialych akronimow nie sprawia ze nie wiem gdzie plynie prad.
    Nie rozmawiamy o jakichs tajnikach zawodu a o ogolnie zrozumialych rzeczach.
    Inaczej bede tylko pytal.

    > bezpieczeństwo ludzi, trzeba się stosować do tych norm, bo naprawdę są one
    > dobrze przemyślane i są dobre, zapewniające wysoki stopień bezpieczeństwa
    > o ile nie robi się takich odstępstw i udziwnień jakie proponujesz.

    Jacku nie ja proponuje, pisalem o tym juz wczesniej. Przeczytaj cytowany
    przeze mnie link. Prawo nie nakazuje zadnego rozwiazania.

    > Ty natomiast szukasz metod jak się ustrzec przed napięciem, które jest.

    Oczywiscie, przeciez nikt nie ustrzeze mnie przed jakims kretynem robiacym
    sobie jaja podlaczajac bojler odwrotnie. To nie jest codzienna sytuacja
    wynikajaca z uszkodzenia czego kolwiek przed ktorym trzeba sie jakos bronic,
    poza mozgiem sprawcy.

    > Niestety tą drogą dojdziesz do takiej ochrony jaka była na tej sali
    > weselnej, na kórej został porażony malarz. Pełne napięcie sieci sobie po
    > prostu było na kranach, a że na podłogach w kuchni, łazienkach itd. były
    > ceramiczne kafelki to też nikogo nie poraziło poważniej, choć ludzie
    > odczuwali mniej lub bardziej delikatne kopanie. Było tak do czasu, kiedy
    > to malarz namoczył ściany tworząc potencjał odniesienia ziemi.

    Ale to skrajny przypadek nie spowodowany nawet awaria czego kolwiek. Rownie
    dobrze mozna kable w scianach puscic bez izolacji. Do namoczenia nawet nikt
    sie nie zorientuje, a polaczenie wyrownawcze w kalafiorach nie zadziala. Nie
    chce byc cyniczny ale mozna by wyrownywac elektrycznie sciany na taki
    wypadek.

    > Teraz zobacz co by było, gdyby ta instalacja wodna była objęta połączeniem
    > wyrównawczym, połączonym z przewodem neutralnym sieci oraz z uziomem. Po
    > prostu przy pierwszej próbie włączenia "wywaliłoby" bezpieczniki i
    > "wywalałoby" przy każdej kolejnej próbie włączenia bojlera.

    Z tym przykladem nie ma nawet co dyskutowac, bo jest oczywisty, pytanie
    tylko jak czesty i na ile standardowy?

    > Właściciel sali od razu by mnie ściągnął nie próbując nawet dalej
    > użytkować tego źle podłączonego bojlera.
    > Właśnie tak ma działać ochrona w postaci obwodu ochronnego oraz połączeń
    > wyrównawczych.

    Nie ma tez pewnosci, ze sasiad inteligentny inaczej, mieszkajacy na gorze z
    jakichs waznych dla siebie powodow nie porozwiercal calego zbrojenia w
    stropie. Przy sprawnie dzialajace instalacji uszkodzenie bojlera bedzie
    skutkowalo wylaczeniem bezpiecznika natychmiast i nic nie grozi sasiadom.
    Jak taki sasiad naprawi mi lampke przy uziemionym kaloryferze to nie chcial
    bym byc uzytkownikiem takiej konfiguracji czekajacej na moja stycznosc. To
    jest glupota czystej krwi i gdzies zawsze wylezie w ten czy inny sposob i
    nie ma przed tym ochrony.
    W jaki inny sposob, poza glupotami magikow moze pojawic sie napiecie
    zagrazajace zyciu w instalacji ktora jakoby nalezy uziemiac??
    Znam przypadek jak ludzie zbudowali sobie pod klucz dom z nowiutkich
    podkladow kolejowych w ktorym jak mozna sie domyslac nie da sie mieszkac.
    Nie znaczy to przeciez ze domy z drzewa sa be.

    > To jest po prostu "inna bajka". To już się nie wróci, bo obecne normy
    > bezpieczeństwa zabraniają budowania w taki sposób elektroniki.

    A ktore normy dopuszczaja podlaczenie fazy do kaloryfera??
    Pytam powaznie, bo nadal poza jednym bojlerem nie wiem skad to napiecie w
    instalacji?

    > Póki co nie istnieją zabezpieczenia o 100% skuteczności. Każdy kolejny
    > stopień zabezpieczeń tylko zmniejsza ryzyko, ale nie usuwa go całkowicie,
    > bo taka jest natura elektryczności.

    Otoz to, taka jest natura elektrycznosci. Nic nas nie ustrzeze przed
    debilami. Moze to byc bojler podlaczony odwrotnie, albo radio po remoncie
    ubogiego w wiedze elektronika. Oba przypadki sa mozliwe, ale zagrozenia
    zupelnie rozne wskazujace na przeciwienstwo stanowisk co do uziemienia
    wszystkiego w kolo.

    > Obecnie tak, wymagane przez normy.

    Ktore nie sa obowiazkowe, choc zgodze sie ze to sluszny tend.

    > Poza prądem zwarciowym płynącym wewnątrz takiej suszarki na jej zewnątrz
    > także będzie przepływać w wodzie prąd. Tym mniejszy im dalej od suszarki.
    > Jednak nie można w 100% zapewnić, że wartość tego prądu nie będzie na tyle
    > duża, żeby nie porazić osoby.

    Przy najmniej ma jakies szanse, pewnie dosc spore poki nie stanie jedna noga
    na podloge.

    > Oczywiście każdy powinien myśleć. Jednak weź pod uwagę, że nie każdy musi
    > się znać na prądzie i sposobach zabezpieczania się przed nim.
    > Zadaniem elektryka jest utworzenie takiego rodzaju zabezpieczeń, aby
    > uchronić taką osobę przed jego własną głupotą.

    Zadania elektryka sa oczywiste, ale nie ma prawa nakazujacego stosowanie
    konkretnych rozwiazan. Mozemy przyjac ze w swietle obowiazujacego prawa oba
    sa poprawne.

    Pozdro.. TK