    From: "Jackare" <...@s...de.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Czy wymiana kaloryferow zeliwnych na nowe ma sens
    Date: Tue, 25 Aug 2009 02:42:25 +0200

    > Jakie zalety maja nowoczesne kaloryfery poza wygladem i kompaktowymi
    > rozmiarami? Spotkalem sie z opiniami, ze jednak lepiej jest zostawic te
    > zeliwne.

    Mają inną zasadę działania. Grzejniki konwekcyjne 85% pracy wykonują poprzez
    oddanie ciepła podczas ruchu konwekcyjnego powietrza. Do szybkiego rozruchu
    waystarcza im krótki czas, ale w układzie musi być niewiele wody, czyli
    cienkie rurki. Widziałem układ CO w którym grzejniki były GORĄCE w dwie
    minuty po uruchomieniu kotła gazowego, ale kocioł nie dość że ogólnie robił
    wrażenie, to wydawał odgłosy startującej rakiety. W dwie minuty w domu o
    powierzchni 400 m.kw wszystkie grzejniki były gorące !

    Kompaktowe wymiary to często fikcja. Grzejniki o podobnej lub kilka procent
    większej mocy mają bardzo często podobne lub nieraz większe wymiary. Pomijam
    tu celowo różne specjalne wykonania grzejników (np grzejniki kanałowe, lub
    przypodłogowe) które mają też tak specjalne ceny że większość przecietnych
    użytkowników nawet ich nie widziała.

    Grzejnik żeliwny jest praktycznie niezniszczalny. Aby utrzymać go w
    jako-takiej sprawności należy go co jakiś czas przepłukać by usunąć osad i
    namuł. Montaż zaworów ma sens tylko po to by móc grzejnik bezstresowo
    zdemontować ale może też mieć negatywny wpły na przepływ. W przypadku takich
    grzjejników można pomyśleć o zaworach do instalacji grawitacyjnych, które
    dają niewielkie opory przepływu.

    Przy obecnie dstępnych technologiach grzejniki żeliwne można naprawdę
    pieknie odnowić. Producenci, np. viadrus znów zaczął produkować grzejniki
    żeliwne w klasycznych ozdobnych wykonaniach z nóżkami