  • Data: 2014-10-23 15:12:45
    Temat: Re: Czyszczenie komina przez kominiarza
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:ce2ef039-a981-4e20-a207-9eef253f5a9f@go
    oglegroups.com...

    > Ja piszę o tym co czytałem kiedyś w projekcie ustawy.

    Ja "projektów" już widziałem kilka ale śmiem twierdzić że to były wymysły
    dziennikarzy. Ideą podatku katastralnego jest to by był płacony od obecnej
    wartości nieruchomości a nie historycznej pomniejszanej o amortyzację.

    Choć oczywiście idea tego podatku sama w sobie mi się nie podoba bo to
    kolejne janosikowe - budując dom samodzielnie i samodzielnie go remontując
    będę płacił wyższy podatek bo mój dom będzie miał wyższą wartość. Ktoś inny
    zarabiający tyle samo, będzie ten podatek płacił niższy tylko dlatego że o
    swój dom nie dba.

    Z drugiej jednak strony takie rozwiązanie w wielu przypadkach będzie
    społecznie sprawiedliwsze. Np. Gmina wybudowała gdzieś boisko/plac
    zabaw/drogę za podatki wszystkich mieszkańców a w efekcie wartość
    okolicznych działek wzrosła to niech ci okoliczni mieszkańcy płaca wyższy
    podatek i odwrotnie jak gdzieś powstanie oczyszczalnia to od razu mieszkańcy
    okolicznych domów zapłacą niższy podatek. Taki mechanizm powoduje częściowe
    zrekompensowanie wzrostów/spadków wartości nieruchomości wynikających z
    decyzji planistycznych gminy.

    No i przede wszystkim jeśli wartość podatku będzie powiązana z wartością
    nieruchomości w interesie każdej gminy będzie takie gospodarowanie by
    wartość nieruchomości na jej terenie rosła. A więc gmina nie będzie
    zainteresowana by stawiać wysypisko na środku drogiej dzielnicy
    mieszkaniowej, a raczej na obrzeżach. Gminie będzie zależało na dobrej
    komunikacji bo to wpływa na wartość nieruchomości itd.

    Pozdrawiam
    Ergie