    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Do elektryków - czy silikon to izolator?
    Date: Tue, 14 Apr 2009 00:57:18 +0200

    "JKK" <j...@i...fm> wrote in message
    news:gs0b8g$1ch$1@news.wp.pl...

    > Możesz rozwinąć co miałeś na myśli ?

    Zastanów się nad powierzchnią styku skręconych (porządnie, równo i mocno,
    nie w palcach a kombinerkami, na długości ze 2cm) przewodów miedzianych. I
    porównaj to z powierzchią styku takiego przewodu z kostką, do której przewód
    ten jest dociśnięty po prostu czołem śrubki, niekoniecznie grubszej od
    samego przewodu. Dodatkowo zastanów się nad samą mechaniką takiego
    połączenia: przewód wystaje z kostki trzymany jedynie w punkcie jego
    zagniecenia tąże śrubką. Ile przegięć, które przecież przy montażu
    instalacji, jej upychaniu w puszce są nie do uniknięcia wytrzyma to miejsce?
    A że żyła będzie się gięła właśnie w miejscu jej osłabienia czyli tuż za
    zagnieceniem jest przecież niemal pewne.

    Oczywiście, można stosować kostki w sposób bezpieczniejszy, przepuszczając
    przewody przez całą długość odpowiednio większej średnicy kostki i skręcając
    tak, że każdy jest dociskany dwiema śrubkami, ale to niweluje tylko jedną z
    obu w/w bardzo moi zdaniem poważnych wad kostek, a i to nie do końca.
    Nie twierdzę, że kostki to samo zło, czasem są one niezastąpione, ale
    opieranie budowy instalacji na nich to wg mnie nieporozumienie. Partactwo
    albo brak wiedzy właśnie.

    J.