  • Data: 2009-04-14 18:33:06
    Temat: Re: Do elektryków - czy silikon to izolator?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jacek "Plumpi" <p...@w...pl> wrote:

    > Po drugie końce płaskownika nagrzewają się do znacznie wyższej
    > temperatury niż 100 stopni.

    Nie pamiętam już, bo to było kilkanaście lat temu, ale wydaje mi
    się, że temperaturę tych płaskowników wtedy sprawdzałem termoparą i
    po solidnej pracy lutownicą było to niewiele ponad 100 stopni.

    > Po trzecie dużo zależy do jakości stopu lutowniczego. Im więcej
    > ołowiu tym większa podatność na utlenianie.

    Tu fakt, niedawno wygrzebałem w piwnicy stary zapas lutu z tamtych
    czasów, usiłowałem wykorzystać współczesnie i szlag mnie trafiał,
    zupełnie nie wiem, jak kiedyś mogłem taką cyną pracować. Niby LC60
    to było, a lutowało się jak czystym ołowiem :-)

    > Po czware wyobraź sobie, że także prawie 30 lat temu wpadłem na
    > taki
    > sam pomysł i lutownica ta służy mi po dziś dzień, a przylurowane
    > kostki mosiężne wyciągnięte z listew połączeniowych usunąłem
    > rtaptem
    > kilka lat temu ponownie wiercąc i gwintując otwory pod śruby.

    I lutowałeś je "na miękko"? No to ciekawe, u mnie szlag ten
    wynalazek trafił jak pisałem błyskawicznie.

    > Normalnie - wystarczy, że dostaje się tam powietrze. Żadna traśma
    > izolacyjna nie zapewni Ci 100% zabezpieczenia.

    Dobra, ale tu wystarczy rozkręcić jakiegokolwiek wieloletniego
    skręta i sprawdzić, one na styku naprawde są zwykle metalicznie
    czyste. Zgadzam się, że moja teza z utlenianiem się lutu jest
    cokolwiek wydumana (choć nazwać jej bzdurą bym się jednak wahał),
    ale choćby z punktu widzenia samej potrzebnej dodatkowo roboty i
    korzyści jakie ona ma dać, czy to lutowanie jest opłacalne?...

    J.