  • Data: 2014-10-29 12:40:18
    Temat: Re: Dyskusja nad projektem Rubinowa 3.
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:174fryiyutac0$....@m...org...

    > Toteż właśnie zastanawia mnie w którym momencie kończy się granica
    > plagiatu
    > a jest koncepcja własna tożsama z pomysłem innej osoby tudzież inspiracja.
    > Czy w ogóle można mówić o plagiacie rzeczy oczywistych?

    Nie można. Dlatego zrobienie piwnicy na dole a dachu na górze nie jest
    plagiatem.

    Nie da się plagiatować użyteczności. Skoro ktoś kiedyś _doświadczalnie_
    stwierdził że młotek ma taki kształt i powstało wiele "pokoleń" młotków o
    tym samym kształcie to stworzenie kolejnego nie będzie plagiatem. Natomiast
    jak ktoś _zmieni_ swój w _dzieło_ sztuki np. poprzez wygrawerowanie jakichś
    znaczków na trzonku i dodanie kryształów Swarovskiego to taki młotek już
    będzie podlegał pod ochronę prawną.

    Oczywiście kwestią dyskusyjną jest w jakiej części projekt domu jest
    rzemiosłem a w jakiej sztuką. IMO w przypadku "standardowych" domów jakich
    wiele nie ma mowy o sztuce. Natomiast słynny wieżowiec (np. tzw. Żagiel w
    Warszawie) już w jakimś stopniu jest dziełem sztuki - bo jest indywidualny.
    Czymś się różni od miliona innych wieżowców. Ale nada podlega ochronie tylko
    w zakresie swojej indywidualności. Czyli można zrobić wieżowiec o tym samym
    kolorze, albo o tej samej liczbie kondygnacji.

    Formalnie niestety w Polsce projekt domu jest "dziełem" i podlega ochronie i
    bez zgody architekta nie wolno Ci zmienić nawet koloru elewacji. Na
    szczęście w przypadku domów jednorodzinnych nikt się tym zbytnio nie
    przejmuje.

    Pozdrawiam
    Ergie