  • Data: 2013-09-26 15:21:32
    Temat: Re: Electro w sprawie Monstera
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "wolim" 524335de$0$1266$6...@n...neostrada.pl

    > I to jest właśnie gwara, której używasz, i która
    > pozwoliła mi zidentyfikować Twoje pochodzenie.

    Gwara nie jest niepoprawnością -- Ty zaś, odsyłając mnie
    do słownika poprawnej polszczyzny, sugerujesz, iż piszę
    niepoprawnie.

    > Poczytaj trochę słownika poprawnej polszczyzny. Dowiesz
    > się trochę o akcentowaniu i o używaniu "się" na końcu zdania.

    Wyślemy słownik PWN do poprawy? ;)

    > W tym przypadku należało napisać "i wtedy właśnie się pobrudziłem".

    A mnie uczono, że 'przypadki' są w zaklinaniu ;)
    (w deklinacji) rzeczownika, tutaj zaś są 'wypadki'. :)
    Mogę też być razy. [ale te bywają mylone z pieniędzmi]

    > To co napisałeś śmierdzi rusycyzmem.

    się rozwiódł z żoną
    się z żoną rozwiódł
    się przed tygodniem z żoną rozwiódł <-- mnie to pachnie poezją,
    rytmicznym kołysaniem
    serca czytelnika ;)

    > Dla mnie EOT, bo to nie ta grupa.

    Nie się przejmuj. Ślę i na polszczyznę. :) I się tak zastanawiam nad
    rzuceniem okiem do słownika... [tylko nie wiem -- prawym rzucić czy
    lewym...]

    I się tak nad tym zastanawiam, czy aby nie rzucić okiem...
    W celu jednak jakim mam tak rzucać?

    Oko jednak mówi do mnie -- się rzucę... ;)

    Pierwsze lepsze 'się'...

    rozejść się dk XI, ~jdę się, ~jdziesz się, rozejdź się, rozszedł się,
    rozeszła się, rozszedłszy się - rozchodzić się ndk VIa, ~dzę
    się, ~dzisz się, ~chodź się, ~dził się

    1. <<o grupie: pójść, udać się w różne strony,
    w różnych kierunkach; rozproszyć się>>

    Ludzie rozeszli się do domów.
    Uczniowie rozeszli się do klas.
    Tłum się powoli rozchodził.

    2. <<o małżeństwie: rozwieść się>>

    Rozejść się z mężem, z żoną.
    -->>Po dwóch latach małżeństwa rozeszli się.

    3. <<o głosie, świetle, cieple itp.: wydobywając się z jednego
    źródła, rozprzestrzenić się w różnych kierunkach??

    Dokoła rozchodził się zapach ciasta.
    Ciepło rozeszło się po całym ciele.
    Fale światła rozchodzą się z ogromną szybkością.

    pot. Coś (np. sprawa, plany, zamierzenia) rozeszło się po
    kościach <coś nie doszło do skutku, spełzło na niczym>

    przen. <<o wiadomościach, plotkach itp.: zostać
    rozgłoszonym; rozprzestrzenić się??

    Wiadomość rozeszła się szybko po osadzie.
    Po mieście rozeszły się pogłoski o katastrofie.

    4. zwykle ndk <<o drogach, szlakach itp.: prowadzić z jakiegoś
    miejsca w różne strony, w różnych kierunkach; rozwidlać się,
    rozgałęziać się>>

    Za wsią droga rozchodziła się w trzech kierunkach.

    Czyjeś drogi się rozchodzą <<ktoś się z kimś rozstaje; ktoś
    przestaje mieć z kimś jednakowe poglądy, wspólne interesy>>

    5. <<o pieniądzach: ulec wydaniu, roztrwonieniu, rozproszyć
    się przez wydanie; o towarach: znaleźć prędko nabywców,
    zostać rozprzedanym>>

    Pieniądze rozeszły się w ciągu paru dni.
    Nakład książki rozszedł się błyskawicznie.

    6. <<rozsunąć się, rozchylić się tworząc szczelinę, szparę??

    Ściany się rozeszły.

    7. zwykle dk <<rozproszyć się, zniknąć>>

    Chmury się rozeszły.

    Jak widać -- słownik PWN też z Białegostoku... ;)

    Nie przejmuj się. <-- zapiszesz to w innym szyku?
    Nie oglądaj się.

    Za dziewczynami -- nie oglądaj się...

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'