  • Data: 2011-09-16 01:34:14
    Temat: Re: Elektryka w wykonaniu amatora - część 2
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
    news:j40t9s$1h69$1@bgp.inds.pl...

    > Pytanie 1. Czy iść w halogeny/LEDy na 12V czy robić instalację na 230V?
    Ja bym zrobił tak, że jeżeli halogeny to 230V a led na 12V. trzeba się wtedy
    zastanowić czy trafo lub zasilacze do LED dajemy jedno centralne czy
    lokalnie. Ja zazwyczaj daję lokalnie i steruję nimi po stronie 230V bo nie
    komplikuje mi to instalacji i żadne trafa nie pracują na jałowym biegu gdy
    odbiorniki nie są używane.
    Można oczywiście wszystko to "sprowadzić" do rozdzielni i wszystkie
    połączenia w ogóle wykonać w rozdzielni ale rośnie wtedy mocno koszt
    przewodów i dochodzi koszt zugów i szafy, natomiast modyfikowalność takiej
    instalacji - miodzio. Z rozdzielni robi się wtedy oczywiście potwór i wymaga
    to odrębnej szafy połączeniowej - dobrze byłoby mieć wtedy taką rozdzielnię
    w jakimś neutralnym pomieszczeniu: piwnicy czy jakimś pomieszceniu
    technicznym, gospodarczym itp. W takim przypadku należy zachować już
    konsekwencję i KAŻDY przewód prowadzić od puszki łącznika lub punktu poboru
    do rozdzielni.

    > Pytanie 2. Kuchenka indukcyjna (z piekarnikiem) jest podobno podłączana do
    > listwy instalacyjnej? A po naszemu: daje się zwykłą puszkę natynkową czy
    > można kupić coś dedykowanego do kuchenek?
    IMHO lepiej dać puszkę natynkową i AGD połączyć za pomocą odpowiedniego
    kabla linkowego (pamiętać o zakuciu końcówek przewodów tulejkami) lub nawet
    drucianego typu DY jeżeli urządzenie nie będzie często ruszane

    > Pytanie 3. Ile realnie przewodów 5x1,5mm2 można połączyć i schować w
    > puszce fi 60 i 8cm głębokiej? Średnio, bez kozakowania - pytanie do tych
    > co robili.
    Ja bym nie łączył więcej niż trzy, tzn dwa które idą od puszki do puszki a
    ten trzeci to odczep do osprzetu montowanego w tej puszce.

    > Pytanie 4. Czy lepiej zrobić dużą potrójną puszkę (ale płytką bo innych
    > nie widziałem) pod trzy przełączniki czy trzy fi60 głębokie (gdzie się
    > łatwiej przewody łączy)

    To zależy. Jeżeli jest jedno wspólne zasilanie tych łączników a N i PE masz
    połączone na puszce rozgałęźnej to płytka puszka jest całkowicie
    wystarczająca. Łączenia pojedynczymi żyłami na łącznikach.
    Jeżeli N i PE do wszystkich odborników też łączysz w tej puszce to może być
    ciasno.
    Taka duża potrójna puszka ma tę zaletę że łatwo ją poziomować i jeżeli jest
    to dobra puszka (dobra = twarda) to potem osprzęt modułowy montuje się jak
    ta lala.
    Jeżeli robisz puszkę pod osprzęt modułowy z pjedynczych łączonych puszek to
    trzeba to potem bardzo precyzyjnie osadzić (poziom i rozstaw) aby nie było
    kłopotu z montażem osprzętu bo przy niedokładnie osadzonych puszkach może
    potem człowieka krew zalać przy montażu osprzętu, zwłaszcza gdy to jakiś
    tańszy produkt bo te dobre i tak w większości przypadków dają radę.

    > Pytanie 5. Ostatnie. Jak lepiej dać gniazda kuchenki/zmywarki w kuchni: za
    > urządzeniem czy za sąsiednią szafką?
    Zmywarka bardzo często dolega plecami do ściany i jedyna przestrzeń za nią
    jest w podcięciu na listwę przypodłogową, więc albo się odsuwa meble i
    powstałą przestrzeń "kryje" blatem albo zmywarka praktycznie dotyka ściany i
    gniazda trzeba zrobić obok.