    Subject: Re: Fotowoltaiczna szyba grzewcza :]
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <0...@g...com>
    <a...@g...com>
    <56ec4fc0$0$692$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <9...@g...com>
    <1...@g...com>
    <56ec6f19$0$648$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    From: Marcin N <m...@o...pl>
    Date: Sat, 19 Mar 2016 06:53:15 +0100

    W dniu 2016-03-18 o 23:07, Budyń pisze:
> [...]
    150 jako główny ciąg - czyli byłaby to 13m prosta rura z której odchodziłyby
    odejscia.

    > zamiennie mogę dac aluflexy 150 - rozwin temat o tej fatalnosci

    Rury o stałym przekroju są falowodem - czyli dobrze przenoszą fale
    mechaniczne (akustyczne). Na statkach takie rury stosowało się do
    komunikacji głosowej między różnymi pomieszczeniami, np. mostek i
    maszynownia. Jeśli chcesz pokoje łączyć do "rury zbiorczej" znaczy to,
    że odcinki między pokojami będą bardzo krótkie, np 4m. Dźwięk będzie
    mógł przenikać między pomieszczeniami.

    Rury plastikowe są lekko karbowane od środka, ale przede wszystkim
    odległości między pokojami są znacznie większe - bo każda rura idzie do
    rozdzielni i dopiero potem wraca do innego pokoju więc mamy nie 4m ale
    np. 10 albo i więcej.

    Ponadto rury metalowe wymagają jakichś regulatorów przepływu, które
    uniemożliwiają ewentualne czyszczenie kanału. Są za to tańsze, ale
    różnica w cenie też nie jest jakaś poważna, bo 150m rury plastikowej to
    wydatek rzędu 1300 zł.

    --
    MN