    From: Slawek <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Funadement na palach
    Date: Wed, 3 Mar 2010 08:30:05 -0800 (PST)

    On 3 Mar, 09:00, Kudlaty <p...@g...com> wrote:
    > hey
    >
    > Temat jest staty jak swiat ale mam pewne watpliwowsci. Chce postawic
    > budynek gospodarczy do 25 m2.  Czyli zgloszenie.
    > Wielkosc w obrysie to 5,5 x 4 i wysokosci 2,5 m. Dach jednospadowy,
    > sciany z betonu komorkowego gr24cm.
    > Moj dylemat polega na tym ze nie chce mi sie kopac law. Mam wiertnice
    > 25 cm i chcialbym w wiercic sie na 1,2m w grunt zalac betonem. Takie
    > pale chcialbym dac co 1 m. No i teraz nie wiem czy dawac na to :
    >
    > Opcja 1.
    > Ramka zelbetonowa - prety zbrojeniowe i beton - grubosc jakies 30 cm.

    opcja 1 bardzo dobra, tylko proponuję następujące modyfikacje:
    - pale do głębokości 1,5 m poniżej DOCELOWEGO poziomu terenu wokół
    budynku
    - rozstaw 1 do 1,2 m
    - na tym belka żelbetowa 24x30-35h, zbrojenie jak wrzucisz 4#12 dołem
    i górą + strzemionka 6 co 15cm będzie aż nadto, jak chcesz mogę Ci
    dokładnie policzyć
    - papę robisz na tej belce żelbetowej, więc nic nie podciągnie. Spód
    belki daj cirka na poziomie docelowego terenu bądź minimalnie niżej,
    będziesz miał bloczki lekko wyniesione czyli od śniegu jakoś tam
    zabezpieczone. Belki możesz nie izolować, 100 lat wytrzyma a dalej
    niech się wnuki martwią.

    dlaczego zalecam większą głębokość? bo 1,0m (dla większości kraju) to
    umowna głębokość przemarzania, i faktycznie budynki ogrzewane raczej
    nie pekają wskutek wysadzin nawet gdy zima jest długa i mroźna (jak 3
    lata temu, gdy grunt zamarzał nawet do 2m) bo budynek trochę jednak
    grunt ogrzewa. W przypadku bud. gosp z natury nie ogrzewanego do +20 i
    do tego na palach, lepiej posadowić nieco głębiej.

    Podobny system (tylko nie pale, ale betonowe masywy rozstawione co
    3-5m po obwodzie ścian i na tym prefabrykowane belki żelbetowe) jest
    bardzo popularny we Francji, bo ułatwia i czyni bezpieczniejszym prace
    ziemne i chyba trochę tańsze, zwłaszcza jeśli grunt jest skalisty a
    tam to norma.