    From: <news>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <jthtvp$quk$1@inews.gazeta.pl> <jtja0m$866$1@node1.news.atman.pl>
    <4ffe9e1f$0$1315$65785112@news.neostrada.pl>
    <jtmjsp$i7k$1@node1.news.atman.pl>
    <4ffed9ab$0$26694$65785112@news.neostrada.pl>
    <jtok35$hma$1@node1.news.atman.pl>
    <500031db$0$1231$65785112@news.neostrada.pl>
    <jtpc1b$b8i$1@node1.news.atman.pl>
    <5000528c$0$1298$65785112@news.neostrada.pl>
    <jtpo00$sl1$1@inews.gazeta.pl>
    Subject: Re: GWC - rurowe vs. żwirowe
    Date: Sat, 14 Jul 2012 16:50:44 +0200

    Użytkownik "Darek" napisał:

    > Abstrachując już od rzeczywistych sprawności, ponieważ bez
    > doświadczeń jest to praktycznie niewyliczalne na kartce papieru,
    > co próbujesz tu udowodnić, taich wzorów jak przedstawiasz
    > nawet nie można zastosować do przybliżonych obliczeń...

    Ja tylko dałem rysunek bliski rzeczywistości, ale oczywiście mogłem dać
    bardziej odjechany niż mój poprzednik, pokazałem tylko że rysunki nie kreują
    rzeczywistości, bo ją kreują prawa fizyki.

    To wszystko jest do policzenia, tylko jak byś zaczął sypać całkami,
    różniczkami i podobnymi to nikt by tego nie zrozumiał:)

    A doświadczenia i obliczenia były, zresztą sam możesz takie proste
    doświadczenie przeprowadzić, kup dwie metrowe rurki miedziane, zlutuj je
    bokami, zaizoluj metrem koszulki termoizolacyjnej i puść jedną rurką zimną a
    drugą ciepłą wodę, dwa termometry to reż nie majątek i masz prawdziwe
    doświadczenie i prawdziwe wyniki.
    Jak ktoś jest głupi i zamierza wydać kilka tysięcy na rekuperator to na
    pewno warto wydać dwie stówki na to proste doświadczenie żeby się przekonać
    czy jest sens wydawać te kilka tysięcy:) No i zabawa będzie po pachy nawet
    dla dzieci:)

    > Energii nie przybędzie i lokalnie w każdym punkcjie energia dąży do
    > równowagi zgodnie z prawem fizyki.Czynnikiem zewnętrznym
    > są tutaj wentylatory powodujące przepływ mas powietrza, dzięki
    > którym jest takie zjawisko wogóle możliwe.

    gdyby to wentylatory były tym czynnikiem powodującym przeniesienie większej
    ilości ciepła to by znaczyło że ta nadwyżka ciepła bierze się z mocy
    zasilającej wentylatory, czyli korzyści z tego by żadnej nie było:)

    > Wydaje się że sprawność powyżej 50% jest realnie możliwa.

    Nie gdybaj, przeprowadź proste doświadczenie i podziel się z nami wynikami:)
    A sprawność to twór matematyczny, jest to kwestia jak ją liczysz i dla tego
    samego urządzenia może mieć 10%, 50% i 200%, to tylko kwestia liczenia,
    natomiast maksymalna ilość ciepła jaka zostaje wymieniona w wymienniku to
    dokładnie połowa:)