    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gaz tanieje.
    Date: Tue, 27 Jun 2023 13:40:13 +0200

    On 27.06.2023 12:48, Jarosław Sokołowski wrote:
    > No ale 30.11.2004 to już jest 7 miesięcy*po* wejściu do Unii.

    Zgadza się, napisałem że po wejściu do UE - przynajmniej część związana
    z produktami fermentacji - została jakoś uregulowana.

    Wcześniej co najmniej od 2001 roku, Ustawa z dnia 2 marca 2001 r. o
    wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych -
    sankcjonowała jakąkolwiek produkcje alkoholu etylowego, możliwością
    pozbawienia wolności do 1 roku.

> [...]
    > krajach, które wstąpiły później od nas. W Jugosławii destylacja rakiji
    > zawsze była jednym z "praw obywatelskich", nie miała żadnych ograniczeń,
    > zawsze można było pędzić dla siebie, dla sąsiada i na sprzedaż. Teraz
    > w Chorwacji trzeba każdą bimbrownię zarejestrowac u gradonaczelnika
    > i opłacić podatek. To jest kilka euro rocznie, wartość jednej butelki
    > produktu. W Bułgarii dodatkowo wymagają, by mieć własny sad lub winnicę.
    > Sadzą więc przed domem jedną śliwę albo krzew winorośli. W Rumunii
    > z palinką podobnie jak z rakiją w Chorwacji.

    Zapewne funkcjonuje to tak samo jak wymóg prawny przeglądu instalacji
    elektrycznej co 5 lat (lub częściej w niektórych przypadkach) i wiele
    innych - ustawodawca sobie, życie sobie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz