    From: Budyń <b...@r...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gazoport, gaz, amerykusy
    Date: Sat, 23 Nov 2013 11:36:47 +0100
    <1...@g...com>
    <l6o0fk$rdh$1@speranza.aioe.org>
    <4...@g...com>
    <l6o93q$ihf$1@speranza.aioe.org> <l6ps89$8is$1@usenet.news.interia.pl>

    Użytkownik "Maniek4" <r...@s...won> napisał w wiadomości
    news:l6ps89$8is$1@usenet.news.interia.pl...
> [...]
    ps.com...

    > No nie bardzo, bo Twoje przylacze finansuje tez Kris z ta roznica, ze juz
    > po wykonaniu Twojego. A skoro tak to nikt nikomu nic nie finansuje, bo
    > korzystaja wszyscy. W ubezpieczeniach niekorzystajacy skladaja sie na
    > korzystajacych z wyplat.

    Skoro energetyka musi dopłacic 3/4 kasy to robi to z całości wpływów czyli z
    rachunków wszystkich płacących. Czyli z mojej i twojej kasy cos tam poszło
    na 3/4 przyłącza krisa.

    > Trudno czasem rozmawiac z ludzmi "umaczanymi" chorym biznesem zbyt dlugo.
    > Budyn, no nie zrozumiesz, ze biorac sie za kazdy inny biznes on musi Ci
    > sie oplacac od poczatku do konca i ze konkurencja nie pozwala na durne
    > pomysly, wiec cos takiego jak branie pieniedzy za podlaczenie domu nie
    > wchodzi w gre.

    Czesciowo zgoda -przesył energii to monopol i monopolem być musi. Inaczej w
    drodze mielibyśmy zamiast jednego słupa to po jednym od każdego dostawcy.
    Tak sie nie da.
    Z tego ze to jest monopol wynikają narzuty urzędowe typu: dostawca musi ci
    wybudować przyłacze, musi to zrobić tanio (bo 1/4 to tanio). No i jak juz
    sie korzystnie przyłączysz to pozostają wady monopolu :-)

    Przykladem moze byc telekomunikacja, ktora sama
    > dociaga kable i pyta tylko o Twoja zgode. Tak wyglada narmalny biznes.
    > Chcesz zarabiac to najpierw zainwestuj. A tu bez zapewnenia energetyki
    > nawet pozwolenia na budowe nie dostaniesz.

    > No i o to wlasnie chodzi. Gdzie tu masz dokladanie sie do budowy
    > infrastruktury w formie 1/4 ceny przylacza? Gdzie oplaty stale?

    Opłaty stałe to abonament któy płacisz niezależnie czy gadasz czy nie. W
    tych opłatach jest koszt budowy infrastruktury.
    Jakos sie nie oburzacie ze rzeczywisty koszt minuty połączenia to pewnie
    jakis promil w stosunku do ceny na fakturze.

    > Gdyby byl tylko jeden operator to nawet i za gotowosc bys placil. W branzy
    > energetycznej brakuje konkurencji i to jest jedyny problem. To cos nazywa
    > sie wolnym rynkiem i jest odwrotnoscia monopolu. Za dlugo zyjesz z
    > monopolu, bo przesiakles do cna. :-)

    zaproponuj techniczne możliwosci zlikwidowania tego monopolu. Ja sie nie
    kopie z koniem - to nic nie da. Mozna naciskac ustawowo zeby monopol był jak
    najmniej upierdliwy - i to zostało jakos tam zrobione jesli chodzi o
    przyłączenia nowych odbiorców.

    Czemu zakladasz, ze energetyka powinna zarabiac od
    > dnia podlaczenia licznika?

    Ze ale co? Policz ile energetyka musi wydac na dalej położonego odbiorcę o
    niewielkim poborze - on sie w życiu nie spłaci...

    > Ale to akurat nikogo nie dziwi. W energetyce masz cene towaru, gotowosc,
    > abonament i do tego jeszcze Ci wciskaja jaka to dobroc robia bo pozwalaja
    > mniej za przylacze zaplacic, choc beda zarabiac przez cale dekady.

    No będą, tak słyszałem ze biznes to jest po to zeby zarabiać. Bo gdyby nie
    zarabiali, to by zbankrutowali i dopiero byś sie zdziwił gdyby tego prądu
    któregos dnia zabrakło.

    b.