    From: KJ Siła Słów <K...@n...com>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Gdzie dać lepsze "ocieplenie" ?
    Date: Wed, 16 Jun 2010 12:34:19 +0200

    wolim pisze:
    > Nie chcę Cię zniechęcać, ale zastanów się czy rzeczywiście jest ekonomicznie
    > uzasadnione to, że chcesz kupić tak mały dom. Zwróć uwagę na fakt, że na ma
    > praktycznie żadnego pomieszczenia gospodarczego.

    dokladnie jak piszesz, graty sie zbieraja, nei ze wszystkim chce sie
    latac na strych.

    > Jeśli zaś chodzi o docieplenie, to stoję na stanowisku, że nie ma co
    > przesadzać. 15 cm dobrej wełny na stropie i 12 cm dobrze położonego
    > styropianu na ścianach powinno wystarczyć.

    na pl.misc.budowanie Fakir liczyl to dosc dokladnie co do strat kosztow
    grubosci styropianu. O ile pamietam wyszlo muz e 15 cm na sciany ma
    sens, ale dokladnie to musisz poszukac w archiwum.

    Chociaż możesz zażyczyć sobie 20
    > cm wełny i 15-20 styropianu - w skali całej inwestycji będzie to groszowa
    > sprawa - nie wiem czy przekroczy 1000 zł (wszak robocizna jest jedna, a
    > tylko grubość materiału się zwiększa).

    no niestety do 15 cm to juz zauwazalnie wychodzi drozej koszt mocowania
    do sciany o ile pamietam.

    > Okna trzyszybowe są super, bo są ciepłe... ale kosztują równie super :)
    > Lepiej te pieniądze zainwestować w jakiś gruntowy wymiennik ciepła lub coś
    > podobnego.

    to sa dosc drogie rzeczy ale moga miec sens. Niestety pompy ciepla,
    rekuperatory zwracaj sie duzo pozniej przy mniejszych budynkach niz przy
    wiekszych.

    > Albo zafundować sobie kominek z wkładem wodnym - po pewnym czasie
    > doszedłem do wniosku, że i tak palę codziennie w kominku, więc czemu tego
    > nie wykorzystać i nie grzać nim kaloryferów lub chociaż wspomagać piec CO?

    z tym paleniem w kominku to wiekszosci ludzi szybko przechodzi. Troche
    szkoda robic kotlownie w salonie.

    > PS2. Ja bym jeszcze na Twoim miejscu przemyślał sprawę obicia stropu od góry
    > płytą OSB i zostawienia sobie wyłazu. Zawsze na przyszłość będziesz miał
    > jakąś graciarnię na strychu.

    nawet na pewno, gorzej ze troche trudno o dobrze ocieplony wlaz albo
    wylaz, zalezy w ktora strone sie idzie ;-).

    KJ