    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Glizdy jedza dach
    Date: Fri, 15 Oct 2010 12:44:32 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Uszanowanie.
    >
    > Ostatnio odkrylem jedzone miejscami krokwie przez robale. Cala wiezba byla
    > impregnowana przeze mnie osobiscie kilka razy. Impregnat a jakze
    > zabezpieczac mial przed szkodnikami i plesniami. Rewelacja. Ciekawe co mamy
    > pod ociepleniem. Zakupilem Hylotox, rekawice latexowe i strzykawki. Polecam
    > przeglad wiezby przed ociepleniem.
    >
    > Pozdro.. TK

    Poruszyles wazny i do konca nie za bardzo rozwiazany problem.
    Czytalem wszystkie wypowiedzi i te poglady podzielam. Z tym, ze uwazam, iz
    wiezba ocieplona, na robale jest bardziej odporna niz nieocieplona.
    Pisze to na podstawie obserwacji drewna wiezby w Hameryce. Obecnie drewno to
    jest impregnowane cisnieniowo ale na rozowo, czyli slabymi i mniej szkodliwymi
    truciznami od drewna "zielonego" ktorego ani szajta wewnatrz pomieszczen, w
    tym dachu zaaplikowac nie wolno.
    Ale widzialem kilkanascie chalup starych (w jedenj twkiej 80-letniej sam
    mieszkalem. I nie zauwazylem ani sladu robali, mimo, ze tego drewna przed laty
    tez nie impregnowano. I nie heblowano jak obecnie.
    Kazdy robal to owad a te maja swoj cykl zyciowy. Przylatuje samica, znosi ze
    200 jaj, z ktorych wylegaja sie gasielnice i to one to drewno srutuja czesto
    przez kilka lat. Taka gasielnica spuszczela zeruje podobno 7 lat. Potem ona
    sie przepoczwarcza i po pewnym czasie, glownie na wiosne wygryza sie z niej
    dorosly owad, zuczek, czy inna oso-podobna kreatura. I ten zuczek zyje sobie
    bardzo krotko, napije sie wody i lata tu i tam tylko po to by sobie znalezc
    zone, bo to jest jego zyciowym, dla podtrzymania gatunku zadaniem. Samica
    pokryta traci chcice i tylko szuka drewna, na ktorym te 200 jaj przylepi. I
    tak sie to kreci. Trzybaby wiecej na ten temat poczytac.
    Utrudniony dostep do krokwi oslonietych i zaizolowanych welna ten proces
    radykalnie utrudnia. Tak mi sie przynajmniej zdaje.

    Dla poprawienia humoru stara zagadka z rodzaju "gry polslowek" typu barwa na
    kurierze czy pradziadek przy saniach, co mi sie skojarzylo ale bez zadnych
    zaluzji; kto potrafi to poprawnie odczytac?

    Pedzi glizda o kiju i chucha.

    Pzdr.
    Tornad