    From: "Adam L." <n...@d...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Głupie pytanie
    Date: Wed, 24 Nov 2010 07:22:44 +0100

    Użytkownik "Krzysztof L" <c...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:ici944$mab$1@news.onet.pl...

    > Sprawdziłbym w jakich warunkach popa pracuje z max mocą. Czyli jaka jest
    > wysokość podnoszenia wody. Jeśli pompa np. potrafi pompować z 30m to
    > przy 11 będzie potrzebować znacznie mniej mocy.

    Wbrew intuicji, pompa wirnikowa im ma "łatwiej" tym pobiera wiecej energii.
    Czyli im pompa musi wyżej tłoczyć tym miejsze jej obciążenie.
    Zatkanie wylotu takiej pompy to znaczne obniżenie poboru energii
    (tak samo jak zatkanie wylotu odkurzacza - obciążenie spada i silnik kręci
    się znacznie szybciej)

    Adam