    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Indukcyjny piec CO
    Date: Thu, 17 Aug 2023 00:11:53 +0200

    On 16/08/2023 23:25, Uzytkownik wrote:
    > Aby pompa mogła pracować, musisz wykonać studnię chłonną

    Co to jest studnia chłonna? To jest ta straszliwa instalacyja, która
    przyjmie całe 2l wody w ciągu doby? No, to musi byc instalacyja
    kosmiczna wręcz.

    >, postument,

    2 bloczki betonowe, około 20zł.

    > zamontować rury

    Słyszałem, że najnowsze piece gazowe są bezrurowe. Mają tylko wtyczkę do
    gniazdka (a są wersję z wifi, bezprzewodowe) a gaz pobierają przez LTE a
    kaloryfery grzeją indukcyjnie, jak telefony. Tak jest, prawdę mówię.

    >, instalacje

    Tak, kilka matrów drutu 3f, a czasami wystarczy 1f.

    >, sterowanie

    Czyli ten przewód telefoniczny i dwa otwory na wkręty? Ojej, to zadanie
    dla prawdziwych herosów elektryki i młotów pneumatycznych 1000J. Nie
    przesadzasz z lekka z tym wymienianiem trywialnych zadań?

    >, zawór przełączający

    Co przełączający? c.w.u i c.o.? No więc wyobraż sobie, że w skrajnym
    wypadku cebulactwa nie musisz. Możesz np. grzać c.w.u. z c.o. Ja tak
    mam, bo pozwala mi to w razie czego grzać c.w.u gazem i kominkiem.

    Zyskuję:
    - mozliwośc awaryjnego grzania wody (już się przydało)
    - brak zaworu przełaczającego
    - mniej rurek

    Tracę:
    - wyższa temperatura c.o. (ale i tak muszę - mam kaloryfery)

    >, zawory

    Których zapewne jamś cudem nie ma w kotle gazowym, bo tam bezrurowo idzie.

    > filtry

    Są i w gazowym.

    >, bufor

    W niektórych wypadkach nie jest konieczny.

    >, zasobnik CWU

    Jesli masz piec gazowy i nie masz CWU, to masz grzanie przepływowe.
    Czyli, aby uzyskać jakikolwiek komfort ciepłej wody masz zapewne wanne w
    kotłowni. U mnie "dolecenie" wody grzanej przepływowo to jakieś 20
    sekund z kotła gazowego.

    Dlatego mam zasobnik c.w.u. bez względu na to, jaki system grzania tej
    wody zastosuje. po to, abym mógł odkręcić kran z ciepłą wodą i poczuć
    ciepłą wodę natychmiast. O dzięki, obiegu c.w.u.!

    , doprowadzić instalację elektryczną,
    > zabezpieczenia.

    Czego w przypadku kotła gazowego nie ma. Jak mówię, mamy już
    bezprzewodowe, na wifi.

    > Z 10400zł szybko zrobi się 22000-25000zł.

    Sporo. Cieżko było by mi, bez kupowania rur ze złota, zakładać taki
    budzet na kilka matrów PP, kilka metrów kabla i kilka złączek. naprawdę,
    nie potrafię tej kasy wydać.

    Manipulacja, którą się posługujesz w tej chwili to porównywanie "ile
    kosztuje montaż pompy" vs "nic". I wychodzi tyle, że ojeju.

    > Jak zlecisz
    > robotę firmie to firma weźmie jeszcze z 8-10 tyś. zł za robotę i tak
    > naprawdę masz wydatek ok. 30-40 tys. zł

    Naprawde, te ceny to jakieś szaleństwo. Aż sprawdziłem, kilka metrów
    rurki 1" to jakieś 200zł a robocizna własna. Coś mi się nie zgadza w
    cennikach, może Ty piszesz o rurkach z limitownej edycji, czy coś?

    > Instalacja kotła gazowego jest o wiele prostsza i tańsza.

    Wiadomo, gaz można podpiąc na węzu ogrodowym. Jakieś 5zł/metr. Nie ma
    się co śmiać, widziałem kiedyś fotkę takiej instalacji w jakimś memie.

    > Nawet zasobnik
    > CWU nie musi być tak duży jak przy PC.

    Ba, złośliwi twierdzą, że rozmiar CWU to wyłacznie komfort, a nie żaden
    przymus. Jednemu wystarczy 100l na 2 osoby innemu 200l na jedną mało.

    > Przy kotle gazowym wystarczy
    > zasobnik 100 litrów, albo w ogóle może być niepotrzebny (kocioł
    > 2-funkcyjny), ale dla PC musi być już 200-300 litrów, a do tego zasobnik
    > CWU musi być specjalny o powiększonej wężownicy, czyli drogi

    Jaka to straszna katastrofa, że mój, najtańszy zbiornik CWU o tym nie
    wie. Mógłby od razu śmiało walnąć rurką w stół i prosić o podwyżkę, albo
    się zwalnia.

    > , ponieważ
    > PC dużo wolniej nagrzewa kolejne porcje wody niż kocioł gazowy.

    I?

    4 osoby, 200l c.w.u.

    Styka nam codziennie.

    PC pracuje w tej chwili na 52 stopniach. I - uwaga - (werble) - c.o.
    pracuje grawitacyjnie. Najzwyczajniej c.w.u. wisi sobie nad zasobnikiem
    i ciepło magicznie przenika z zasobnika do c.w.u bez wymuszonego obiegu
    i bez zwracania uwagi na magiczne powiększone wężownice. Oszczędzam na
    pompie c.o. latem.

    Jak mówie, gdybym słuchał specjalistów od tematu to faktycznie, te 40kzł
    jak nic poszło by na to samo co już mam za 0zł (bo odziedziczyłem po
    piecu węglowym). Nie martw sie, oni też mówili, że to nie będzie
    działać. A jak działało, to mówili że mi się zdaje tylko. Po prostu: tym
    gorzej dla faktów, jesli się nie zgadzają z doświadczeniem, szczeglnie
    wieloletnim.

    > Dlatego
    > ciepłej wody musi być przygotowane o wiele więcej. Cena samego bufora i
    > zasobnika CWU dla PC to 6-10 tys. zł.

    Albo 0 jak u mnie, bo już był.

    > W przypadku kotła gazowego 20-22 tys. zł to jest całkowity koszt
    > obejmujący wykonanie przyłącza gazowego, montaż komina, kotła, zasobnika
    > CWU, projektu instalacji gazowej, opinii kominiarskiej, kierownika
    > budowy i robocizny.

    Czyli mówisz, że to podobny koszt. Naciągam teraz, bo montaż PC jestem w
    stanie zrobić za mniej, ale niech Ci będzie.

    No, to teraz mów, jak tam eksplatacja. Ten gaz w końcu tańszy jest od PC
    za 1kW, czy dalej dupa? Bo ostanio jak sprawdzałem, to nikt nie był w
    stanie określić, a PiS dodatkowo skomplikował sprawę z tym swoim 2MWh.

    > Tutaj także możesz samemu zamontować większość
    > rzeczy. Nawet wykop pod rurę gazową można zrobić samemu.

    Można. A jaka przyjemność! Myślę, że to będzie jakieś 2-3 dni kopania,
    zdejmowania kostki, zakopywania, ubijania, wkładania kostki i
    opierdzielenia przez małżonke, że przed było lepiej.

    Czyli pikuś. W zasadzie nieznaczący detal. Są ludzie, którzy bez łopaty
    dnia nie wytrzymają.

> [...]
    > gazowej od przyłącza do kotła + kierownik to koszt ok. 2-2,5 tys. zł z
    > czego największym kosztem jest tu mapka do celów projektowych, bo urząd
    > liczy sobie ok. tysiaka za taką mapkę. Czasami potrzebny jest geodeta.
    > Wtedy będzie jeszcze drożej. Ale jeżeli jest to nowo budowany dom to
    > można skorzystać z mapki, którą już się ma do celów budowy domu. Czyli
    > tysiak mniej. Teraz w zależności od odległości domu od przyłącza, koszt
    > materiałów i wykonania wewnętrznej instalacji gazowej wyniesie 3-5 tys.
    > zł. Łącznie koszt przyłącza gazowego + instalacja do kotła to od 6 do

    Jak widzisz, koszty niebotyczne.

    > Poza tym ja nie krytykuję PC.

    Oczywiście, po prostu stosujesz manipulacje takie same, jak każda firma,
    która u mnie była.

    Trzeba zmienć to, tamto, dorobić, przerobić, wymienić, dodać itd itp.
    "bo tak się robi".

    Ja zaś, jak ostatnia cebula, wykręciłem piec węglowy i w jego miejsce
    wkręciłem bufor (błąd!) a do bufora najtańsza pompę ciepła. W sumie to
    kosztowało mnie to w metariale 6 śrubunków i kilka rurek + jakies
    duperele. No i bufor, którego przeboleć nie mogę.

    I bład drugi: zapłaciłem za to. A mogłem zrobić sam. Człowiek był głupi
    i myslał, że to wiedza magiczna. A to zero wiedzy magicznej, to tylko
    dobra zgrzewarka do rurek i umiejętność podpiecia 3f.

    > Twierdzę jedynie, że jeżeli ktoś ma dostęp do gazu to tańszym będzie
    > instalacja kotła gazowego, a koszty eksploatacji podobne do PC. Czyli
    > gaz będzie lepszym wyborem.

    Szczególnie, kiedy cena gazu zależy od kierunku postępu frontu w Donbasie.

    Ale jak na razie PC wygrywa:

    https://globenergia.pl/tyle-zaplacisz-za-ogrzewanie-
    pompa-ciepla-i-gazem-w-2023-r-liczymy-koszty/

    Jak widzisz, nawet taki głupek jak ja, poganiajacy pompę do 50-55C,
    wygrywa z piecem gazowym. Prognozują, że nawet 2x. Prognozy niewiele
    warte, ale jednak.

    Skandal w zasadzie. To powinno być zakazane.