  • Data: 2021-10-04 23:45:43
    Temat: Re: Instalacja cieplna a średnica rurek
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Słuszna uwaga, nie pomyślałem o tym, mimo że to oczywistość. Skupiłem
    > się na ochronie samej pompy, a przecież przy zamarzniętych rurkach
    > pozostałoby tylko czekać do wiosny na rozmrożenie instalacji. Mam
    > niewiele miejsca, a pompa jest mało ustawna, stąd pomysł z prowadzeniem
    > rurek w ziemi... Przemyślę to jeszcze.

    > Glikolu nie będę używał. Nie to, żeby z jakichś ideologicznych powodów,
    > po prostu nie chcę ryzykować konsekwencji za sprawą możliwej pomyłki
    > własnej. Zabawa w domorosłego instalatora pompy jest spoko, ale tylko
> [...]
    O jakiej pomyłce piszesz?

    Czyż byś wierzył temu nowemu mądrali grupowemu? :)

    Jeżeli już się upierasz przy jego głupocie to pomyśl o rurach z
    polibutylenu Hepworth (Hep2O).

    Rury z tego materiału są bardziej elastyczne, posiadają złączki
    montowane beznarzędziowo (na wcisk), które można wielokrotnie łączyć i
    rozłączać. Poza tym złączki prawie w ogóle nie zwężają przekroju - rura
    wchodzi do złączki, a w rurę wciska się cienkościenną, metalową  tulejkę
    usztywniającą.

    Ale ich najciekawszą cechą jest to, że w przypadku zamarznięcia w nich
    wody, nie pękają tylko się rozciągają, a po rozmrożeniu powracają do
    swoich rozmiarów. Co najwyżej trzeba tylko wymienić metalowe tulejki
    jeżeli pękną.

    Jedyny mankament to rury są produkowane w największej średnicy 28mm. Ale
    zawsze można ułożyć podwójnie :)

    Dodatkowo pomyśl o poprowadzeniu wraz z tymi rurkami dodatkowej rurki do
    której można wsunąć przewód grzewczy termostatyczny. Przewód taki po
    podłączeniu do prądu zaczyna grzać i samoczynnie stabilizuje temperaturę.