  • Data: 2013-12-31 10:39:08
    Temat: Re: Instalacja elektryczna - rozwiązania
    Od: Jan Drawski <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > To robił elektryk? Wybija różnicówka od oświetlenia i w całym domu
    > gaśnie światło?

    Nie sprawdzałem ale na pierwszy rzut oka na to wygląda.

    > Oświetlenie w sąsiednich pomieszczeniach powinno być na różnych fazach
    > (a więc różnych różnicówkach)

    Tak pewnie jest, tylko te fazy są spięte jedną różnicówką. Aby to
    poprawić należało by ją zamienić na trzy.

    > W kuchni tez najlepiej aby prądożerne
    > urządzenia były na różnych fazach (piekarnik / zmywarka).

    Prawie tak jest. Indukcja działa na dwóch fazach a na trzeciej jest
    czajnik, wykorzystany jest do tego osobny, chyba grubszy niż 2,5 przewód
    ale już nie jestem tego pewien. Któraś z tych faz dubluje się z
    piekarnikiem, nie ma innego wyjścia, zmywarki jeszcze nie ma.

    > Co do oświetlenie i gniazd zewnętrznych to najlepiej aby były na osobnej
    > różnicówce, a minimum przezorności to dać je na innej niż lodówka i
    > kotłownia.

    To w sumie nie problem, musiałbym dołożyć kilka różnicówek. Niektóre
    urządzenia, jak np. lodówka są na osobnych przewodach.

    > Nie jestem elektrykiem bo moja kariera zawodowa poszła innym torem i
    > nigdy nie przystąpiłem do egzaminu SEP, ale takie podstawy to nawet ja
    > pamiętam z kilku wykładów i kilku lat poprawiania po fachowcach.

    Podsumowując mam wrażenie, że u mnie największym błędem jest zbyt mała
    ilość różnicówek. Na szczęście nie miałem do tej pory większych
    problemów z instalacją, nie mam jeszcze powodów do narzekań.
    Rzeczywiście na początku, przy dużej wilgotności, różnicówki potrafiły
    się wyłączyć ale szybko problemy eliminowałem wyłączając odpowiednie
    bezpieczniki.

    Jan Drawski