    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 5 May 2017 03:07:38 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Instalacja odgromowa Uziomy
    From: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 5 maja 2017 11:44:18 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:
> [...]
    akceptowalne i technicznie i cenowo. Natomiast w sposób absolutnie prosty i tani
    mozna sobie uziom poprawić zwiększając bezpieczenstwo własne i urządzeń w budynku
    poprzez wykonanie praktycznie ZA DARMO uziomu fundamentowego.
    uziemienia to statystycznie ochronią lepiej (mniejsze przepięcia sie pojawią). Jesli
    uziemienie bedzie 30m dalej (i 5x gorsze) to przepięcia będa wyższe.

    > Czepiasz sie. Zadalem normalne pytanie, to chyba nie wstyd niewiedziec i
    > pytac?

    no ale odpowiadalismy ci juz ze dwa razy, jesli cos nie doszło to inaczej zadaj
    pytanie, bo na takie samo odpowiadamy tak samo :)

    > Czy sa faktycznie dramatyczne roznice rezystancji miedzy zyla PE a
    > uziomem fundamentowym? Znajac Kikiego to do skrzynki nie idzie cieniej
    > jak 10mm^2.

    z punktu widzenia ochrony przeciwporażeniowej gdy wszystko jest chronione różnicowką
    to ona wybije tak czy inaczej. Ale dla przepiec wyindukowanych od pobliskiego pioruna
    to te różnice w omach wpłyną na wysokosc przepiec w instalacji.

    > Sprawa druga to w watku w ktorym Quent pisal o piorunie pod sufitem,
    > wytykales Uzytkownikowi, ze polczenia profili z definicji nie sa
    > polaczeniami elektrycznymi.

    no bo nie są z prawnego punktu widzenia - mimo ze oczywiscie pomogą.
    Zjawiska takie jak u quanta są bardzo rzadkie, a w technice załatwiamy sprawy w
    sposób statystyczno-ekonomiczny. Wykonanie zgodnego z zasadami elektrycznymi
    uziemienia kosntrukcji płyt GK byłoby bardzo kłopotliwe (pamietamy ze musi byc dostęp
    w celach kontrolnych) a zjawiska są rzadkie. Czyli po prostu rezygnujemy z takie
    sposobu.

    I owszem, tylko moim zdaniem w tym miejscu,
    > co pokazuje przyklad Quenta, bardzo wskazane wydaje sie robienie chocby
    > najbardziej ulomnego zabezpieczenia. Jak widac na tym przykladzie,
    > wiekszosc z nas nie ma nawet pojecia o takich niebezpieczenstwach jak
    > pioruny pod sufirem. Mysle, ze takie ladunki daly by sie bezpieczniej
    > sprowadzic uziomem fundamentowym przez pozadefinicyjne pojecia polaczen
    > elektrycznych profili niz ich ogolny brak. Ty nie zaproponowales nic.

    nie, ja sie nie zgodzilem z nim ze są "wymagane". Bo nie są.

    > Natomiast zgodnie uwazacie, ze uziom fundamentowy jest niemal konieczny,
    > bo bedzie bardziejszy i tanszy od innych rozwiazan, mimo i tak juz
    > istniejacych, ktore badz co badz jednak dzialaja.

    będąc na etapie budowy proponujemy korzystne rozwiązania. Tak jak ocieplanie scian
    szczytowych - przeciez budynki bez ocieplania też stoją i funkcjonują.

    b.