    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak organoleptycznie sprawdzić różnicówk
    Date: Tue, 27 Jan 2009 00:10:13 +0100

    > no i mamy to super zabezpieczenie naszych drogich dzieci. wniosek dzieci
    > muszą być podpięte opaską na rączce do ziemi. znaczy dzieci trzeba
    > uziemić.

    Marku, bo popełniasz podstawowy błąd, taki sam jak popełnił ten pracownik.
    Bład ten polega na tym, że ludzie rozumieją, iż różnicówka zabezpiecza przed
    przepływem prądu poprzez ciało człowieka.
    W rzeczywistości zarówno zabezpieczenia nadprądowe jak i różnicowo-prądowe
    mają za zadanie rozłączyć obwód zanim nastąpi dotknięcie elementu, który
    mógłby znaleź się pod napięciem w chwili przebicia.
    W przypadku różnicówki ma ona za zadanie rozłączyć obwód w chwili, kiedy
    nastapi upływność z przewodu fazowego lub zerowego do ziemii o wartosci
    prądu przekraczającej czułość danej różnicówki. Przy czym różnicówki o
    prądzie zadziałania 30mA nazwano przeciwporażeniowymi, ponieważ mogą
    rozłączyć obwód w bardzo krótkim czasie, a prąd wyzwalający zawiera się w
    zakresie prądu bezpiecznego tj. takiego, któy nie wywołuje trwałych
    uszkodzeń ciała lub nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla życia - tj.
    poniżej 30mA.
    To, ze taka różnicówka zadziała przy dotyku nie oznacza, ze tak powinno się
    jej używać.