  • 1. Data: 2009-01-26 12:17:52
    Temat: Jak organoleptycznie sprawdzić różnicówkę
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Jak można sprawdzić poprawność instalacji z zabezpieczeniem
    różnicowo-nadrądowym.
    Zwykłe zwarcie odpada bo w jednym module jest i różnicówka i
    zabezpieczenie nadprądowozwarciowe.

    Czy połączenie N z uziemieniem wystarczy, czy musi to być połączone
    poprzez jakiś odbiornik, np żarówka?

    A może są inne metody sprawdzenia

    Ariusz

  • 2. Data: 2009-01-26 12:23:09
    Temat: Re: Jak organoleptycznie sprawdzić różnicówkę
    Od: "kiki" <...@...c>

    "Ariusz" <a...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > zabezpieczenie nadprądowozwarciowe.
    >
    > Czy połączenie N z uziemieniem wystarczy, czy musi to być połączone

    Wystarczy, że podłączysz bolec PE z N
    weź też rezystor 7.5k do fazy i dotykaj nim do PE do N do rury jakiejś,
    kaloryfera ale przecież przycisk TEST robi dokładnie to samo ! Nie musisz
    sprawdzać więcej. Jeśli nawet PE i N miałbyś urwane to i tak prąd popłynie,
    a nie wróci poprzez N więc różnicówka wywali.

  • 3. Data: 2009-01-26 12:59:06
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 26 Jan 2009 13:17:52 +0100, Ariusz napisał(a):

    > Jak można sprawdzić poprawność instalacji z zabezpieczeniem
    > różnicowo-nadrądowym.

    Wymusić przepływ prądu ponad próg zadziałania wyłącznika
    różnicowoprądowego.
    Sposobów kilka, można na przykład wpiąć się do fazy i zewrzeć ją z metalową
    obudową zerowanego urządzenia przez opornik 7,2 kilooma (oczywiście z
    zachowaniem odpowiedniej ostrożności).

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 4. Data: 2009-01-26 13:07:38
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zabezpieczenie nadprądowozwarciowe.
    >
    > Czy połączenie N z uziemieniem wystarczy, czy musi to być połączone

    Tak, wystarczy.
    U siostry jest nowa instal.elektr. i wszystko było cacy do czasu malowania.
    Dom w budowie wiec nie wszystkie gniazdka pozakladane i nagle po malowaniu
    zaczelo wywalać różnicówkę. Nie od razu oczywiście, czasem zapalili światło
    w 1 pok i nic, na koryt. i łup. Innym razem zapala światło zupełnie w innym
    pomieszcz. i znów poleciała.
    Okazało się że w jednym z pomieszczeń gdzie nie było zał. gniazdko podczas
    malowania
    wapno kapnelo na koncówke kabla (wyst. z puszki). Gdy pojawiało się
    obciążenie następował lekkuchny przepływ prądu miedzy PE i N. Poszukiwania
    problemu w tym przyp są lekko upierdliwe jeśli jest 1 różnicówka.

    Pozdro
    J23

  • 5. Data: 2009-01-26 13:17:55
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    J23 napisał(a):
> [...]
    > obciążenie następował lekkuchny przepływ prądu miedzy PE i N. Poszukiwania
    > problemu w tym przyp są lekko upierdliwe jeśli jest 1 różnicówka.

    właśnie na razie mam jedną różnicówkę i podięta jest pod obwód, z
    którego korzystają Panowie od ocieplenia poddasza (ot tak dla ich
    bezpieczeństwa), jeden jak się dowiedział, że jest różnicówka chciał
    pokazać drugiemu, że jest odważny trzymając w jednym ręku N dotknął
    zewnętrzną stroną dłoni przewodu fazowego, różnicówki nie wywaliło, a on
    odczuł przepływ prądu - zasygnalizował mi, że chyba coś mam nie tak bo
    powinno wywalić różnicówkę.
    Nie wiem, czy sama różnicówka nie ma jakiejś zwłoki, bo dotyk był
    naprawdę krótki, nie mniej chiałbym sprawdzić działanie różnicówki w
    obwodzie.
    Dlatego skorzystam pewnie zrobię jak piszecie zewrę N z PE

    Ariusz

  • 6. Data: 2009-01-26 13:24:06
    Temat: Re: Jak organoleptycznie sprawdzić różnicówk
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

> [...]
    > zewnętrzną stroną dłoni przewodu fazowego, różnicówki nie wywaliło, a on
    > odczuł przepływ prądu - zasygnalizował mi, że chyba coś mam nie tak bo

    jesli facet byl odizolowany od ziemii - gumowa, sucha podeszwa w butach itp
    to wszystko OK. Gdyby w lapie trzymal faze i dotknal PE lub ziemii,
    roznicowke powinno wywalic. Jesli zamknal obwod faza-N, roznicowka nie
    zadziala, bo suma pradow na fazie i N sie zgadza :)

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2009-01-26 13:46:49
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Ariusz" <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > zasygnalizował mi, że chyba coś mam nie tak bo powinno wywalić różnicówkę.

    Coś nie tak jest chyba z tym Twoim specem od ociepleń. Ja bym nie ryzykował
    i od razu gościa wygonił z budowy, bo nie wiadomo co jeszcze mądrego moze mu
    przyjść do głowy.

    --
    Bartek

  • 8. Data: 2009-01-26 19:35:36
    Od: "Jeffrey" <s...@p...onet.pl>

    kiki wrote:
> [...]
    > ! Nie musisz sprawdzać więcej. Jeśli nawet PE i N miałbyś urwane to
    > tak prąd popłynie, a nie wróci poprzez N więc różnicówka wywali.

    czemu taki mały rezystor - jeszcze 12k powinien działać, a 11k musi

    jeffrey

  • 9. Data: 2009-01-26 22:43:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Tomek wrote:

> [...]
    > lub ziemii, roznicowke powinno wywalic. Jesli zamknal obwod faza-N,
    > roznicowka nie zadziala, bo suma pradow na fazie i N sie zgadza :)

    no i mamy to super zabezpieczenie naszych drogich dzieci. wniosek dzieci
    muszą być podpięte opaską na rączce do ziemi. znaczy dzieci trzeba
    uziemić.

  • 10. Data: 2009-01-26 23:10:13
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > no i mamy to super zabezpieczenie naszych drogich dzieci. wniosek dzieci
    > muszą być podpięte opaską na rączce do ziemi. znaczy dzieci trzeba
    > uziemić.

    Marku, bo popełniasz podstawowy błąd, taki sam jak popełnił ten pracownik.
    Bład ten polega na tym, że ludzie rozumieją, iż różnicówka zabezpiecza przed
    przepływem prądu poprzez ciało człowieka.
    W rzeczywistości zarówno zabezpieczenia nadprądowe jak i różnicowo-prądowe
    mają za zadanie rozłączyć obwód zanim nastąpi dotknięcie elementu, który
    mógłby znaleź się pod napięciem w chwili przebicia.
    W przypadku różnicówki ma ona za zadanie rozłączyć obwód w chwili, kiedy
    nastapi upływność z przewodu fazowego lub zerowego do ziemii o wartosci
    prądu przekraczającej czułość danej różnicówki. Przy czym różnicówki o
    prądzie zadziałania 30mA nazwano przeciwporażeniowymi, ponieważ mogą
    rozłączyć obwód w bardzo krótkim czasie, a prąd wyzwalający zawiera się w
    zakresie prądu bezpiecznego tj. takiego, któy nie wywołuje trwałych
    uszkodzeń ciała lub nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla życia - tj.
    poniżej 30mA.
    To, ze taka różnicówka zadziała przy dotyku nie oznacza, ze tak powinno się
    jej używać.