  • Data: 2011-04-06 23:03:02
    Temat: Re: Jak połączyć bednarkę na uziom?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik hk napisał:
    > Tzn. jak połączyć żeby się nie martwić że połączenie zgnije i kiedyś
    > prąd sieknie mi kogoś z rodziny bo uziemienie będzie miało za dużą
    > rezystancję? Taśma poleci w tynku z piwnicy na parter do rozdzielni.
    > Spawać? Skręcać śrubami? Czym zabezpieczyć?
    >
    > Pytam, bo miałem śliczne uziemienie otokowe z jednego kawałka 50mb
    > bednarki wyprowadzone spod fundamentu do piwnicy, tam 5 metrów bednarki
    > elegancko zwinięte czekało aż będzie parter i na tym parterze podłączę
    > ją pod rozdzielnię. I dziś mnie krew zalała, bo w piwnicy murarze mi ją
> [...]

    Bednarka na ogół jest ocynkowana. Jak jest wpuszczona w beton to
    wodorotlenek wapnia zawarty w betonie (a sporo go powinno być) zeżre na
    amen ocynk. W środku betonu nie problem - sam beton swoją alkalicznością
    stal rdzenia bednarki chroni znakomicie. Daleko od betonu też nie
    problemu - ocynk zostaje, czterdzieści do pięćdziesięciu lat w ziemi
    zanim stal zacznie rude żreć...

    Problem powstaje na styku beton - grunt. Beton zeżarł ocynk ciut w
    stronę gruntu, chronić tam nie da rady - w efekcie na przejściu rude
    robi co chce.

    Rozwiązanie:

    Co najmniej dwadzieścia centymetrów bednarki w głąb betonu i w głąb
    gruntu rodzimego powinno być zabezpieczone warstwą lakieru bitumicznego
    (smoła pogazowa w rozpuszczalniku organicznym albo upłynniona na gorąco)
    albo lepiej bitumem ze zbrojeniem organicznym (znaczy smoła na gorąco
    przesycająca obwój z jutowej tkaniny workowej - to sto pięćdziesiąt lat
    powinno wytrzymać).

    Jak przejścia beton - grunt na odpowiednim odcinku nie zabezpieczysz to
    w parę lat ci rude uziom odgryzie.

    --
    Darek