    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak tam defrosty u Was?
    Date: Fri, 08 Dec 2023 16:53:57 +0100

    W dniu .12.2023 o 09:28 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > "1) In heating operation. defrost operation is performed when TE sensor
    > satisfies any condition in A zone to D zone."
    >
    > To jak Ty rozumiesz ten zapis? Opierając się na tym co podesłałeś,
    > załóżmy że mamy -6C na dworze i czysty parownik. Rozpoczyna się grzanie,
    > które kończy się po 45 min. Pompa się wyłącza, nic się nie dzieje. Za 1h
    > załącza się ponownie grzanie i tak jak ja rozumiem tę tabelkę, to PC
    > będzie grzała co najmniej 55 min, a potem do spełnienia warunków (który
    > pierwszy) w A zone lub D zone. Czyli w takim przypadku minimum 45+55=100
    > min zanim zrobi defrost.

    Masz rację, ciągle miałem w głowie, że ten czas jest liczony od ostatniego
    defrostu. A on jest liczony za każdym razem od rozpoczęcia grzania.

    > To d to czas graniczny jak rozumiem (domyślnie 150 min)?

    To interwał miedzy defrostami.
    Te zworki są opisane jako:
    "The defrost interval is cut to shorten it than the standard status.
    For contents of control and cutting method, refer to Section
    7-10. Defrost control."

    Czyli defrost
    1. 30 min od startu dla d=30 (D zone)
    2. od 39 min do "d" (C zone)
    3. od 45 min do "d" (B zone)
    4. od 55 min do "d" (A zone)
    5. od 60 min dla d=60 (D zone)
    6. od 90 min dla d=90 (D zone)

    tak to rozumiem.

    > CWU z tego samego bufora, a nie bezpośrednio z PC. Czyli na PC
    > rozróżniasz w takim razie "co grzeje" czy ona myśli że cały czas
    > "heating" tylko np. z różnymi nastawami temperatury?

    Ona nie wie co grzeje, jedyny parametr jaki jej zadaję to temp. powrotu z
    bufora.

    > To też interesujące, bo np. u mnie w zależności od ustawienia czy
    > aktualnie grzany obieg to CO czy CWU, to PC inaczej się zachowuje.
    > Chociażby przy grzaniu CO z oczywistych względów działa modulacja i
    > brane są pod uwagę parametry dla niej. Przy grzaniu CWU niezależnie od
    > tego ile stopni trzeba dogrzać, PC zawsze idzie "pełną parą".

    U mnie są 4 czujniki temp:
    dwa na buforze i dwa na wymienniku. Na sterowniku zadaję temp. powrotu, PC
    na podstawie pozostałych temperatur moduluje moc.

    > To cały bufor grzejesz do 60C? Dogrzewasz czymś, czy na PC taki parametr
    > masz?

    Bufor mam grzany do wyższej temp. Aby CWU osiągneło 60 st. musi być kilka
    (7-10st) więcej na buforze.
    W praktyce na górnym termometrze bufora mam 65-70, na środku 55-60 st.

    > Widząc że dalej piszesz o temp. gazu, to tutaj zakładam że chodzi Ci o
    > temp. skroplin?

    no tak, piszę o temp na wejściu do wymiennika po stronie "gazu" - czyli to
    co wchodzi na wymiennik ze sprężarki.

    > Z resztą nie chce tutaj brnąć za daleko, bo o ile dobrze pamiętam m.in.
    > Ty zajmujesz się HVAC(?).

    nie, mam tylko dwie Toshiby w domu, ale jestem amatorem.

    > Jak pisałem HA dopiero zaczynam, ale mogę w kontrze pokazać wykres z
    > excela - https://i.ibb.co/QJgV1Hq/grzanie-co-i-cwu.png
    To czemu z excela? - to co musisz wydłubać w excelu, w HA jest od kliku.

    > Zasadniczo się nawet pokrywają (co do proporcji) :-)

    Faktycznie, zadziwiająca zbieżność :-)

    TG